Hoi allen,
Vanwege de lockdown heb ik besloten o groot onderhoud aan mijn disco 1 uit te voeren.
Hij startte koud heel slecht, en bij nadere inspectie was een gloeibougie helemaal nat van de olie.
Daarom besloten om de klepsteelafdichtingen vervangen. uiteindelijk kop er afgehaald, is anders niet te doen.
Nu is de kop eraf en kom ik erachter dat mn kop gescheurd is tussen de gloeiplug en injector. (gek genoeg niet de cil waar de bougie uit kwam.)
200tdi koppen zijn schaars, ron bolleboom heeft ze zelfs niet meer, dus denk ik aan revisie.
-heeft er iemand ervaring met lassen en vlakken van cil koppen? ik ken een goede alu lasser. misschien scheurt het net zo hard?
-weet iemand misschien een vervangende kop te liggen?
Bij voorbaat dank.
200tdi cilinderkop revisie
-
spaarnerover
200tdi cilinderkop revisie
Series 109 (verkocht)
Verydisco 1990 200TDI
Verydisco 1990 200TDI
- Erik Peters
Re: 200tdi cilinderkop revisie
Wat was de compressie per cilinder?
Groet,
Erik.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
spaarnerover schreef:-weet iemand misschien een vervangende kop te liggen?
Bij voorbaat dank.
Je kunt Johnny even vragen. Die heeft heel veel onderdelen. Vraag is of ie er ook vanaf wil.
https://big-six.nl/
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
spaarnerover
Erik Peters schreef:Wat was de compressie per cilinder?
Groet,
Erik.
Helaas weet ik dat niet, stom dat ik t niet gemeten had. Denk je dat deze scheur niet uitmaakt?
Series 109 (verkocht)
Verydisco 1990 200TDI
Verydisco 1990 200TDI
-
spaarnerover
Edward schreef:
Je kunt Johnny even vragen. Die heeft heel veel onderdelen. Vraag is of ie er ook vanaf wil.![]()
![]()
https://big-six.nl/
dank, heb hem een mailtje gestuurd!
Series 109 (verkocht)
Verydisco 1990 200TDI
Verydisco 1990 200TDI
-
Landmarcs
spaarnerover schreef:.... iemand ervaring met lassen en vlakken van cil koppen? ik ken een goede alu lasser. misschien scheurt het net zo hard?
Wat zegt de goede alu-lasser ? Als ie goed is kan ie wellicht ook praktijk-ervaringen delen.
Als ie vaker een kop heeft dichtgelast dan zou ie toch ook meer van het resultaat moeten weten.
Groeten MarcS
- Erik Peters
spaarnerover schreef:Helaas weet ik dat niet, stom dat ik t niet gemeten had. Denk je dat deze scheur niet uitmaakt?
Die mogelijkheid bestaat. Een scheurtje hoort natuurlijk niet, maar als de cilinderkop dicht is, maakt het niet uit.
Groet,
Erik
p.s. Ik heb vorige week een gietijzeren cilinderkop van een oud trekkertje gemonteerd (niet te vergelijken natuurlijk met de aluminium kop, ook al omdat het eentje is met voorkamers), maar daar zaten in die voorkamers een paar haarscheurtjes. Na vlakken is die kop er zo weer opgegaan. Het probleem van een lekke koppakking zat in een verzakte cilinderbus..........
Ook bij losse aluminium cilinderkoppen van een luchtgekoelde Deutz trekker zit wel eens een scheurtje bij het verstuivergat. Die gaan er gewoon weer op als ze niet lek zijn.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
spaarnerover
Landmarcs schreef:spaarnerover schreef:.... iemand ervaring met lassen en vlakken van cil koppen? ik ken een goede alu lasser. misschien scheurt het net zo hard?
Wat zegt de goede alu-lasser ? Als ie goed is kan ie wellicht ook praktijk-ervaringen delen.
Als ie vaker een kop heeft dichtgelast dan zou ie toch ook meer van het resultaat moeten weten.
Groeten MarcS
Goede lasser in de zin van heelveel lasuren aan alu, koppen komen ook niet zo vaak langs. tenzij je in de motorrevisie zit. ik ga ff peilen of ie dat vaker gedaan heeft.
Series 109 (verkocht)
Verydisco 1990 200TDI
Verydisco 1990 200TDI
Als er gelast gaat worden, dan moet er eerst materiaal door-en-door verwijderd worden om de scheur geheel op te vullen wil je de oorspronkelijke sterkte weer terug hebben. Ik zou er zelf bij willen zijn om te zien hoe het gedaan wordt.
-
spaarnerover
Gerard4t schreef:Als er gelast gaat worden, dan moet er eerst materiaal door-en-door verwijderd worden om de scheur geheel op te vullen wil je de oorspronkelijke sterkte weer terug hebben. Ik zou er zelf bij willen zijn om te zien hoe het gedaan wordt.
Mee eens, Ik dacht eerst de scheur uit te frezen met een stiftfrees, dan de hele kop voorverwarmd te laten lassen. Misschien dat de injector en gloeibougie gaten een beetje dichtgelast worden, maar die boor ik later weer op met een ruimer of iets dergelijks.
Series 109 (verkocht)
Verydisco 1990 200TDI
Verydisco 1990 200TDI