Hi Lift / Boerenkrik

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Casper the Ghost

Hi Lift / Boerenkrik

Berichtdoor Casper the Ghost » 26 Jan 2021, 17:48

Hallo allemaal,

Graag jullie advies: Na aankoop blijkt er geen krik in mijn Defender 110 uit 2008 te zitten en wil dus een krik aanschaffen die op het asfalt en in het terrein te handelen is.

Mijn vraag is dus, welke krik of Hi-Lift kan ik het beste kopen (merk en inch maat graag)?

Alvast hartelijk dank voor jullie reacties :D

Groet,
Casper

Edward

Re: Hi Lift / Boerenkrik

Berichtdoor Edward » 26 Jan 2021, 17:52

Gewoon een potkrikje van de LaRo sloop. Een Hilift is een levensgevaarlijk lomp stuk ijzer dat je niet moet willen. Een gewone potkrik van de automat heeft vaak maar een beperkte lifthoogte en die van JLR is een tweetraps krikje dat heel prima werkt.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 26 Jan 2021, 18:09

Tja, de pot-krik wordt door iedereen aanbevolen ... maar in het terrein is het niet het handigste werken, op je knieën in de modder.
En thuis gebruik ik een (te kleine) garage-krik.   Dus heb ik nog nooit de originele LandRover potkrik gebruikt.

Wat ik ooit wel gebruikte was de blikken spil-krik die ik bij de vorige 110 cadeau kreeg. Je moet dan wel "rock-sliders" met krikgaten hebben want die krik gebruiken met de krikgaten voor en achter maakt het tot een beproeving: helemaal aan een uiteinde de auto ongeveer uit zijn veren tillen en een erg lange tijd zwengelen. Anyway, met dat blikken ding ben je in het terrein soms helemaal niet slecht uit mits je een rockslider met krik-gaten hebt. Het blikken ding weegt weinig en je kan gewoon staand naast de auto staan zwengelen.

En ja, die "Farm-Jack" is een lomp ding, en ook niet ongevaarlijk, maar het werkt in geval van nood wel. 't Is ook een nogal lomp stuk bagage, dat vind ik eigenlijk het grootste bezwaar.

Gelukkig hoef je slechts zeer zelden onderweg een wiel te verwisselen, ik heb al vele malen vaker thuis de wielen gewisseld.

Groeten MarcS

PS   Bij een dure tweede-hands mag de verkoper overigens best een krik meeleveren.

Casper the Ghost

Berichtdoor Casper the Ghost » 26 Jan 2021, 18:46

Oke hartelijk dank!

Een potkrik dus... als ik ga googelen op LaRo sloop o potkrik kom ik in een oerwoud van mogelijkheden terecht, heeft een van jullie misschien een URL (website link) waar ik iets goeds kan vinden?

Hartelijke groet,
Casper

Piet Verhagen

Berichtdoor Piet Verhagen » 26 Jan 2021, 18:56

Highlift werk prima, goed mechanisch ding. Wel goede basisplaat eronderzetten tegen uitglijden van de krik, on- en offroad

Edward

Berichtdoor Edward » 26 Jan 2021, 19:16

In het terrein werkt een potkrik net zo goed als een hi lift. Zonder hulpmiddelen:....... niet.

Voor beide heb je een voetplaat nodig. Ik heb een plaatje multiplex van 40mm dik en 400x400mm groot in de Disco liggen.

IK heb nog nooit iemand schade zien maken met een potkrik. Ik heb al meerdere Hilift varianten onder een rocksliders zien staan die de deur in scharnierde met alle bijbehorende schade. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Casper the Ghost

Berichtdoor Casper the Ghost » 26 Jan 2021, 19:18

Nou Piet... ik snap Marc en Edward wel, als ik de filmpjes op YouTube zie krijg ik ook de kriebels van zo'n onhandig groot ding. Punt is natuurlijk wel als je lek in de blubber staat kan een potkrik mij dan helpen een wiel te verwisselen?

Casper the Ghost

Berichtdoor Casper the Ghost » 26 Jan 2021, 19:22

Casper the Ghost schreef:Nou Piet... ik snap Marc en Edward wel, als ik de filmpjes op YouTube zie krijg ik ook de kriebels van zo'n onhandig groot ding. Punt is natuurlijk wel als je lek in de blubber staat kan een potkrik mij dan helpen een wiel te verwisselen?

Zojuist is deze reactie door Edward ingehaald

Edward

Berichtdoor Edward » 26 Jan 2021, 19:31

Casper the Ghost schreef:
Casper the Ghost schreef:Nou Piet... ik snap Marc en Edward wel, als ik de filmpjes op YouTube zie krijg ik ook de kriebels van zo'n onhandig groot ding. Punt is natuurlijk wel als je lek in de blubber staat kan een potkrik mij dan helpen een wiel te verwisselen?

Zojuist is deze reactie door Edward ingehaald

Nou, eigenlijk is Marc de enige idioot op de wereld die in de modder z'n wiel gaat wisselen. Normale mensen rijden gewoon naar een comfortabeler plek. :lol: :lol:

Er is altijd wel een grasveldje, harder pad of zelfs verharde weg in de buurt. :roll:

En zelfs met een band die helemaal leeg is kun je prima zonder schade een paar honderd meter sukkelen. Een hele dag gewoon off road doorrijden sloopt het karkas, da heb ik ok uitgeprobeerd. :oops: :oops:
Edward van Vugt

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 26 Jan 2021, 19:33

Casper the Ghost schreef:Een potkrik dus...

Een plaatje van een originele Land Rover potkrik.
LR mechanische potkrik.jpeg

Ik heb zelf een hydraulisch potkrikje in de auto staan. Je dient wel eentje te hebben die ingeschoven/ingedraaid nog onder de as past als de band plat staat (ik heb namelijk in de 300 Tdi een 5 tons hydraulische potkrik, prima ding, maar met een platte band is het soms worstelen om hem onder de as te krijgen).
Edward schreef:Ik heb al meerdere Hilift varianten onder een rocksliders zien staan die de deur in scharnierde met alle bijbehorende schade. :lol: :lol:
Ja, dat is mij ook bijna eens gebeurt, toen ik zag dat e.e.a. niet goed zou gaan, de Hi-Lift maar weer laten zakken. Ik heb al wel 30 jaar zo'n krik in de auto liggen en ik heb hem in totaal 5 keer gebruikt, waarbij ik het ding 3 keer als lier heb gebruikt.
Voor bij huis heb ik een mooie lage 2 tons hoogheffer garagekrik.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Terug naar “Techniek”