vervangen turbo D2 2004 met 300.000km.

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: vervangen turbo D2 2004 met 300.000km.

Berichtdoor Erik Peters » 24 Jan 2021, 16:40

Roger schreef:wellicht probeer ik wat te vlakken maar heb daar zo niet het gereedschap voor.

Ik heb ook wel eens wat gevlakt met een (bij voorkeur nieuwe) platte vijl en kijken met een rei of het inderdaad vlak is. Gietijzer is wel makkelijk te vijlen. Alleen is dat niet de meest snelle methode.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: vervangen turbo D2 2004 met 300.000km.

Berichtdoor Edward » 24 Jan 2021, 17:02

Roger schreef:ik wacht inderdaad ook wel even tot ie begint te gillen.
ben alleen altijd bang dat die linkse tap draad eindjes in de tapeinden afbreken als ik ze probeer los te krijgen. en moet even uitvogelen hoe ik recht in het midden in de tapeinden boor.


Als het gat van het spuitstuk exact recht voor de bout zit is het een optie om dat als geleider te gebruiken maar die kans is natuurlijk vrij klein.

Tegenwoordig heb ik een oa setje als dit: https://www.hbm-machines.com/producten/ ... deraar-set
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Gebruikersavatar
Ray vd Velden
Berichten: 796
Lid geworden op: 18 Sep 2009, 18:53
Locatie: Millingen aan de Rijn

Re: vervangen turbo D2 2004 met 300.000km.

Berichtdoor Ray vd Velden » 24 Jan 2021, 21:55

Nou heb ik nog geen spruitstuk krom gereden Edward ook niet de originele met de tuning die ik op de wagen heb.
Zal wel zijn omdat ik de motor gewoon op zijn flikker geef en niet te voorzichtig ben.
Jd kunt bij Totaltd5 ook een hitte behandelde originele spruitstuk krijgen met nieuwe studs tegen een aantrekkelijke prijs.
Ik zelf heb een Allisport geleverd door Td5inside zodat deze ook mijn CRturbos Racespec VNT eerder opspoeld.

https://www.facebook.com/13618358644266 ... 141974202/
Discovery II Td5 automaat td5 Inside performance CR turbos VNT 250pk 4.6 TC aangepaste automaat V8 LT230 1.41

Gebruikersavatar
Roger
Berichten: 741
Lid geworden op: 22 Apr 2006, 11:07
Locatie: Carratraca Malaga Spanje

Re: vervangen turbo D2 2004 met 300.000km.

Berichtdoor Roger » 25 Jan 2021, 15:05

thx Edward goeie tip. voor dat geld is het de moeite.
is niet op voorraad maar heb mijn mailadres achter gelaten en zodra weer leverbaar......
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Gebruikersavatar
Roger
Berichten: 741
Lid geworden op: 22 Apr 2006, 11:07
Locatie: Carratraca Malaga Spanje

Re: vervangen turbo D2 2004 met 300.000km.

Berichtdoor Roger » 25 Jan 2021, 15:09

geen idee hoe de vorige eigenaar reed met de auto maar ik rijd inderdaad redelijk als een oud wijf.
heb hem nu ongeveer 4 maanden en voornamelijk 10.000km autoweg kilometers mee gereden.
kom eigenlijk zelden boven de 3.000 toeren.
voornamelijk om niet te veel te laten zuipen.
maar weet niet of de tapeinden al afgebroken waren toen ik hem kocht met 270.000 km en of ie getuned is.
hij lijkt me iets vlotter te rijden dan mijn vorige D2 dus wellicht is ie al iets gekieteld.
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

conny
Berichten: 683
Lid geworden op: 11 Dec 2006, 16:54

Re: vervangen turbo D2 2004 met 300.000km.

Berichtdoor conny » 26 Jan 2021, 11:09

Het heeft ook zin om langere draadeinden te gebruiken; zitten dieper in het blok. Daar is een setje voor van wurth (dacht ik)

Gebruikersavatar
Roger
Berichten: 741
Lid geworden op: 22 Apr 2006, 11:07
Locatie: Carratraca Malaga Spanje

Re: vervangen turbo D2 2004 met 300.000km.

Berichtdoor Roger » 26 Jan 2021, 19:28

inmiddels giert ie trouwens er weer vrolijk op los.
zal er dus aan moeten geloven helaas.

nu even het toolkitje afwachten en zin kweken.
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

rolandrover
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 Jul 2014, 22:36

Re: vervangen turbo D2 2004 met 300.000km.

Berichtdoor rolandrover » 27 Jan 2021, 17:18

Ik heb ooit mijn spruitstuk gevlakt op een stuk oude vensterbank in arduin , stuk grof metaalschuurpapier erop gekleefd met tape en gaan....kost wel wat ellebogenvet maar is goed gelukt , niet op een uurtje gedaan maar kostte wel peanuts , begonnen met grof schuurpapier ,80 of zo en nadien fijner tot finaal een 400 of zoiets , resultaat perfect .
Afgebroken stuts heb ik uitgeboord en helicoils ingezet werkt ook prima tot hiertoe ( toch al 130 000 km geleden ) moest ik wel een haaks luchtboormachientje voor kopen wegens plaatsgebrek , maar dat is gereedschap , had ik er wel voor over...

Gebruikersavatar
Roger
Berichten: 741
Lid geworden op: 22 Apr 2006, 11:07
Locatie: Carratraca Malaga Spanje

Re: vervangen turbo D2 2004 met 300.000km.

Berichtdoor Roger » 28 Jan 2021, 09:43

als het uitdraaien met linkse tap niet lukt omdat de extracteur afbreekt oid boor ik inderdaad de hele zooi wel uit en zet ik er helicoils in.
hoop dat dat niet nodig is trouwens.
moet er twee doen dus zie wel.
kreeg ook de tip om er inox bouten in te zetten omdat die uitrekken en niet breken.
ook wel een punt om over na te denken. :D
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: vervangen turbo D2 2004 met 300.000km.

Berichtdoor Landmarcs » 28 Jan 2021, 10:07

Roger schreef:kreeg ook de tip om er inox bouten in te zetten omdat die uitrekken en niet breken.
ook wel een punt om over na te denken.

Hmm ... ik heb gemengde ervaringen met Inox/RVS.
Ze willen om te beginnen heel gemakkelijk "vreten" (misschien alleen bij RVS-RVS), ze draaien soms ook onverwacht makkelijk af, en qua rek weet ik het ook niet.
Als het om rek zou moeten gaan zou je speciaal ontworpen "rekbouten" moeten hebben, bouten die je dieper in de gaten kan schroeven en waar een dunnere rek-steel aan zit. Zulke bouten zijn dan direct iets beter bestand tegen ongelijke warmte-werking.
't Is net als bij fietsspaken: tegen de breuk kies je beter geen dikkere maar juist dunnere (maar dan wel met een grotere treksterkte) ... en de spaken dan zover opspannen dat ze nooit onbelast zijn.

Groeten MarcS


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten