Ombouw rechts naar links gestuurd

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Puck

Re: Ombouw rechts naar links gestuurd

Berichtdoor Puck » 02 Jan 2021, 17:25

Barwaut schreef:Lijkt me niet toch?

Huh? Hoezo?

Het kost me evenveel (las)werk om het om te zetten dan om het rechts gestuurd te houden ... :roll:
Land Rover Series II 1960
Land Rover Series IIa 1969

Edward

Berichtdoor Edward » 02 Jan 2021, 18:04

Puck schreef:
Barwaut schreef:Lijkt me niet toch?

Huh? Hoezo?

Het kost me evenveel (las)werk om het om te zetten dan om het rechts gestuurd te houden ... :roll:

En het grootste begin is gemaakt: de bus voor het hulpstuurhuis. :lol: :lol: Deze netjes recht in het chassis lassen is niet zo moeilijk.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Puck

Berichtdoor Puck » 02 Jan 2021, 18:12

Edward schreef:de bus voor het hulpstuurhuis.

Juist! :D En er zit nagenoeg op de goeie plek ook al een gat geslepen, daarmee is zonder laswerk rechts verder rijden ook niet een optie. :roll: ;)

Edward

Berichtdoor Edward » 02 Jan 2021, 18:55

Nou, een gat dichtmaken is sneller gedaan dan het ding ombouwen. ieder z'n voorkeur maar ik vind Rhd in Nederland alleen maar nadelen hebben dus ik zou de energie er wel in stoppen.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Puck

Berichtdoor Puck » 04 Jan 2021, 11:10

In NL prefereer ik toch ook een LHD. Vandaar ook de wens tot ombouwen. :)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 04 Jan 2021, 11:31

Puck schreef:In NL prefereer ik toch ook een LHD. Vandaar ook de wens tot ombouwen. :)

Ook het argument dat je bij RHD rechts meer ruimte hebt niet kan ik niet volgen.

Juist de chauffeur hoeft geen extra ruimte rond zijn voeten zolang hij/zij een bergschoen naast het koppelingspedaal kwijt kan en de andere bergschoen genoeg ruimte krijgt om het gas en rem onafhankelijk van elkaar te bedienen heeft de chauffeur ruimte genoeg.
Omgekeerd kan wat extra levensruim voor de passagier(s) handig zijn: Een rugzak oid aan de voeten, of gewoon de benen van de passagier om de midden-zitplaats ... die wil je niet graag aan de chauffeurskant.
Het enige nadeel is dan dat je je laarzen moeilijk achter het stuur kan aan- of uittrekken.

Verder - maar dat is een individueel dingetje - ben ik als het om mijn motoriek gaat ultra rechts: Links schakelen is dan wel te leren maar 't is een lange leerweg (zeker als je links ook nog eens een kapotte schouder hebt).

Groeten MarcS

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 04 Jan 2021, 13:03

Ik meen dat soms een bekrachtigde besturing wordt ingebouwd op basis van 't spul uit een oude Range Rover.
Wellicht is dat in meer opzichten makkelijker.

Groeten MarcS[/quote]

Kan natuurlijk ook elektrisch, ik ken er die hebben het in een VW T2 en een Amazone gemaakt. Ze hebben de bekrachtiger van een Toy Yaris gebruikt.

Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 04 Jan 2021, 17:51

Ron63 schreef:Kan natuurlijk ook elektrisch, ik ken er die hebben het in een VW T2 en een Amazone gemaakt. Ze hebben de bekrachtiger van een Toy Yaris gebruikt.

Groet Ron

Zeker, ook van een Opel (Corsa) wordt wel gebruikt. Maar dan heb je als basis de originele besturing nodig die in de Land Rover zit en die moet dan nog steeds omgebouwd worden van rechts naar links. De bekrachtiging wordt ergens tussen het stuurwiel en het stuurhuis geplaatst.
En bekrachtiging heb je eigenlijk alleen nodig bij stilstand of lage snelheid, vandaar dat de mate van bekrachtiging elektronisch geregeld wordt aan de hand van een snelheidssignaal.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Puck

Berichtdoor Puck » 31 Mar 2021, 14:26

Eindelijk kon ik beginnen met het laswerk. Ik kon niet lassen in de vorige stalling en nu kan ik het wel! Eerst maar eens begonnen met alle onderdelen bij elkaar zoeken en wat zaken weghalen.

Stuurinrichting.jpg

Verder zit er ook nog wat werk aan het schutbord, maar dat is goed te overzien:

Bulkhead - klein.jpg

Ik moet eerst maar weer eens mijn engels gereedschap weer naar boven toveren :lol: . De ervaring van "Bijna 11, of bijna 19" was me net iets te veel, :lol: waarmee wel weer wordt bevestigd dat de auto best wel origineel is. :)

Ik houd jullie op de hoogte,

Groet,

Puck

Terug naar “Techniek”