defender puma 110 2009 banden en stoelen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Ralphrutten

defender puma 110 2009 banden en stoelen

Berichtdoor Ralphrutten » 27 Dec 2020, 13:39

goedemiddag

aub jullie advies

ik heb momenteel de BF goodrich banden oud type er op liggen
geen probleem hiermee.
nu ben ik toe aan nieuwe banden. hetzelfde maar dan de Ko2 of ander merk?
zit weinig in het terrein, maar voor de uitstraling toch graag all terrain banden.

ook de zetels, wie heeft ervaring met scheel stoel?

bedankt alvast voor de reacties
Ralph

Landmarcs

Re: defender puma 110 2009 banden en stoelen

Berichtdoor Landmarcs » 27 Dec 2020, 14:43

Dag Ralph,

Een belangrijke vraag is: Heb je behoefte (of wil je) een band die ook als winterband geldt ?
Andere vraag welke maat ?   Ik ga even uit van de standaardmaat 235/85x16.

Wil je (bijv. omdat je toch ook echte goede winterbanden hebt of wilt, of omdat je werkelijk nauwelijks met sneeuw en ijs rijdt -- je woonplaats 's Heerenbergh geeft te denken, in Duitsland is er - zodra je echt winters weer hebt - een "winterbanden" plicht) die winterse "kwaliteiten" niet ... dan kan ik je de Continental Cross Contact AT aanbevelen.
Eerst even de nadelen: Hij is wat stugger, bij wat minder lucht gaat ie zoemen, en hij is niet geschikt als winterband.
Dan de voordelen: Enorm slijtvast*, enorm goed buiten de verharde weg, niet alleen slijtvast maar ook niet stuk te krijgen op rotsachtige ondergrond, en hij hoort tot de goedkopere banden van "naam" (o ja, hij toont ook best "stoer" en het was de standaardband die LandRover de latere jaren monteerde).
  * ik haal al langere tijd ongeveer 0,1 mm slijtage per 1000 km, op papier is >100.000 km haalbaar.

Een nog wat "stoerdere" band die naar verluid ook goed in het gewonere gebruik scoort is de Cooper Discoverer STMaxx (met de kanttekening dat een andere Cooper band bij wat langer gebruik toch duidelijk versneld "moe" werd, en dat bleek geen incident maar een terugkerend fenomeen).

Een goede jaarrond band, maar minder "stoer" qua uiterlijk is de Nokian Rotiiva AT. Deze band wordt veelal verkocht als zomerband maar hij heeft het volledige winterbanden arsenaal aan markeringen en hij wordt in Noord-Amerika veelvuldig geprezen om zijn winterse capaciteiten.   Je moet even wachten op de (eerste) ervaringen van Erik P. ... ik verwacht dat hij lovend is over de soepelheid etc.

En een band die ook vaker genoemd wordt als goede vervanger van de BFG is de General Tire GRABBER AT3, en ook deze band heeft de winterse markeringen (maar is mijns inziens toch minder op de winter geörienteerd).

Probleempje is overigens dat kennelijk de Nokian Rotiiva AT 235/85x16 moeilijk leverbaar is en dus de prijzen zo'n 25-30% hoger liggen als die van deze zomer. Zo'n prijs-excursie is meestal tijdelijk maar kan een hobbel vormen als je nu net nú aan nieuwe banden toe bent.
O ja, gezien je standplaats 's Heerenbergh is het beslist ook handig om naar de Duitse prijzen te kijken.

Groeten MarcS

PS   Als je (ook) echte winterbanden wilt (of overweegt) dan zijn eigenlijk alleen de Nokian Hakkapeliitta LT2 of LT3 in 235/85x16 de banden die je moet overwegen. Ze zijn stil, soepel, en hebben een ongelooflijke grip, zelfs op ijs (daar waar je zelf niet overeind blijft hebben ze nog grip).
PS2 Qua stoelen kan ik je niks zeggen: Ik vond de oudere Defender-stoelen niet slecht, en de "Puma" stoelen zijn misschien zelfs beter. Hoogstens zakt met de jaren de zitting wat in -- ik heb met beide slechts 10 jaar ervaring. Te zijner tijd misschien een nieuwe zitting-vulling.
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 27 Dec 2020, 18:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 27 Dec 2020, 15:50

Ik heb dit jaar deze er onder gezet, de Nokian die Marc beschrijft. Voor het geen wat ik er mee doe voldoen ze prima, in Augustus ook een aantal dagen off-road er mee geweest bossen, heuvels en gravel. Ze hebben zich toen netjes gedragen, was droog dus niet gebaggerd met ze.

En wat betreft stoer, dat mag je zelf bepalen ;).

Groet Ron

265/75 x 16 op 8j velg
Bijlagen
IMG_3586.JPG
C78876E4-810C-4EE2-B1CF-CCA163D3A27B.JPG
IMG_3587.JPG
110-Td5 X-tech 2006

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 27 Dec 2020, 16:37

Ron63 schreef:.... een aantal dagen off-road er mee geweest bossen, heuvels en gravel. Ze hebben zich toen netjes gedragen, was droog dus niet gebaggerd ... .

.. wat betreft stoer, dat mag je zelf bepalen ;).

Tja, ze zijn natuurlijk wel een maatje breder, en op de foto ± hagelnieuw, dus dan toont ie sowieso wat "stoerder".

Ik vermoed dat de Nokian Rotiiva AT in nat gras iets minder insporen en/of het gras stukrijden -- de Continental CrossContact AT doet dat denkelijk wat meer .. het profiel van die CCC AT is toch wat meer een modderprofiel (ook al toont het niet overdreven "stoer").

't Is nu vooral even jammer dat de dagprijzen van de standaard 235/85x16 nogal hoog liggen ... denkelijk is het wachten op een nieuwe productie-run, als dan de prijzen weer landen tussen die van de 235/70x16 en 265/75x16, dan is het het mijns inziens een eerste keus all-round band.

Groeten MarcS

OttoVink

Berichtdoor OttoVink » 27 Dec 2020, 17:40

Als het moet smoelen en jaarrond en all terrain geschikt moet zijn en wereldwijd snel te leveren kom je toch weer uit bij de bfg at ko2.
Nix mis mee, al heb ik de indruk dat ze wat sneller slijten dan het oude type. Zal wel komen omdat ze nu ook officieel winterband zijn.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 27 Dec 2020, 18:18

OttoVink schreef:Als het moet smoelen en jaarrond en all terrain geschikt moet zijn en wereldwijd snel te leveren kom je toch weer uit bij de bfg at ko2.
Nix mis mee, al heb ik de indruk dat ze wat sneller slijten dan het oude type. Zal wel komen omdat ze nu ook officieel winterband zijn.

Tja ... ik heb dan de vraag ... waar is het plaatje ... of iets smoelt is een kwestie van onbetwistbare smaak*.
Qua jaarrond + AT zijn er meer ... en dan was het "wereldwijd snel te leveren" 1º geen eis, en 2º heeft dat ook een prijs (dwz het is beslist niet de goedkoopste, en dat niet alleen: bij de Bandenvergelijker lijkt ie een stuk minder goed leverbaar als de concurrenten).
  *  De CCC AT vind ik beslist niet moeders mooiste, 't was ook niet mijn (eerste) keus ... ik kreeg ze en dacht ze snel stuk te rijden :shock:

Overigens ben ik niet per se overtuigd van het "verstandige" van een jaarrond-band. De beste jaarrond bestaat niet, het is altijd een compromis waar je hier of daar inlevert. Of de Nokian Rotiiva AT voldoende slijtvast is, en dan of ie na een zekere slijtage nog echt "all-weather" is is ook nog de vraag.
Het is niet voor niks dat de BFGoodrich AT - die ooit tot wel 200.000 km mee ging - na een aantal vernieuwingen inmiddels ook goed slijt. Ooit was die BFG de ultieme band, maar die koppositie is in de afgelopen 10 jaar niet meer evident gebleken.

Als je een plekje hebt om een stapeltje wielen op te slaan is een goed slijtvaste zomerset en een winterbandenset de beste en uiteindelijk voordeligste keuze. Ik moet overigens de winterbanden nog monteren, het wil maar niet winteren.

Groeten MarcS

PS Als het een band mag zijn die goed scoort, waarvan de flanken best indrukwekkend zijn maar het loopvlak wat braaf lijkt dan is de Cooper Discoverer AT3 ook nog een optie, vlgs de markeringen is het ook een winter-deugdelijke-band. (Hij lijkt op het moment ook moeilijker leverbaar.)

Edward

Berichtdoor Edward » 27 Dec 2020, 19:47

Een jaarrond AT-band die ook fijn is is de General Grabber AT3. Ligt ook overal op voorraad. :roll:

Off road en prima band, zowel in modder als op zand. Op gras iets glibberiger dan een Bfg. Met regen op de weg net zo slecht als een Bfg.

In de sneeuw bij lange niet zo goed als een correcte Nokian maar ook niet heel slecht. Het blijft een compromis band die alles kan maar nergens goed in is. Maar dat geld voor iedere AT. Ik vind em fijner dan de Bfg AT's.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

OttoVink

Berichtdoor OttoVink » 28 Dec 2020, 01:04

Landmarcs schreef:
OttoVink schreef:Als het moet smoelen en jaarrond en all terrain geschikt moet zijn en wereldwijd snel te leveren kom je toch weer uit bij de bfg at ko2.

Tja ... ik heb dan de vraag ... waar is het plaatje ... of iets smoelt is een kwestie van onbetwistbare smaak*.
Qua jaarrond + AT zijn er meer ... en dan was het "wereldwijd snel te leveren" 1º geen eis, en 2º heeft dat ook een prijs (dwz het is beslist niet de goedkoopste, en dat niet alleen: bij de Bandenvergelijker lijkt ie een stuk minder goed leverbaar als de concurrenten).
  *  De CCC AT vind ik beslist niet moeders mooiste, 't was ook niet mijn (eerste) keus ... ik kreeg ze en dacht ze snel stuk te rijden :shock:

Overigens ben ik niet per se overtuigd van het "verstandige" van een jaarrond-band. De beste jaarrond bestaat niet, het is altijd een compromis waar je hier of daar inlevert. Of de Nokian Rotiiva AT voldoende slijtvast is, en dan of ie na een zekere slijtage nog echt "all-weather" is is ook nog de vraag.
Het is niet voor niks dat de BFGoodrich AT - die ooit tot wel 200.000 km mee ging - na een aantal vernieuwingen inmiddels ook goed slijt. Ooit was die BFG de ultieme band, maar die koppositie is in de afgelopen 10 jaar niet meer evident gebleken.

Als je een plekje hebt om een stapeltje wielen op te slaan is een goed slijtvaste zomerset en een winterbandenset de beste en uiteindelijk voordeligste keuze. Ik moet overigens de winterbanden nog monteren, het wil maar niet winteren.

Groeten MarcS

PS Als het een band mag zijn die goed scoort, waarvan de flanken best indrukwekkend zijn maar het loopvlak wat braaf lijkt dan is de Cooper Discoverer AT3 ook nog een optie, vlgs de markeringen is het ook een winter-deugdelijke-band. (Hij lijkt op het moment ook moeilijker leverbaar.)

Met die banden vergelijk site's kan ik nie zo veel. Mijn bandenboer is nooit veel duurder dan de goedkoopste en dan heb ik ze gemonteerd en gebalaceerd.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 29 Dec 2020, 16:08

Edward schreef:Een jaarrond AT-band die ook fijn is is de General Grabber AT3. Ligt ook overal op voorraad. :roll:

Off road en prima band, zowel in modder als op zand. Op gras iets glibberiger dan een BFG. Met regen op de weg net zo slecht als een Bfg.

In de sneeuw bij lange niet zo goed als een correcte Nokian maar ook niet heel slecht. Het blijft een compromis band die alles kan maar nergens goed in is. Maar dat geld voor iedere AT. Ik vind em fijner dan de BFG AT's.

Interessant is dat de BFG AT net als de General Grabbel AT3 en "F" scoren voor brandstofverbruik en een "B" voor regenprestaties (en verder resp 74 en 75 dB).   Die "B" voor de regenprestaties lijkt mij sterk gefatteerd.
Ik vrees dat dit soort scores net zo betrouwbaar is als de verbruiks- en uitstoot-cijfers die van de verschillende autofabrikanten af komen.
Laten we zeggen dat het een grove indicatie is. De "E" "C" en 73 dB voor de Nokian Rotiiva en de "F" "C" en 75 dB van de Conti CC AT komen mij (om vooral subjectieve redenen*) als betrouwbaarder over.
  * Nu ja niet geheel subjectief: de Nokian Hakkapeliitta LT2 scoort "C" "C" en 73dB en dat voelt als heel eerlijk.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 29 Dec 2020, 18:09

De regenprestaties kun je kort over zijn. Die zijn er niet. Niet bij de Bfg en niet bij de Grabber. :lol: :lol:

Met beide moet je bij regen gewoon net zo rijden als met muds. Met een zijden voetje en een heel beheerst stuur. :roll:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Terug naar “Techniek”