Gents,
In mijn Defender 130 Puma zit een tussenbak (LT230QRS) met daarop een schakelaar voor een "lage-gearing-is-ingeschakeld"-indicator. Het verbaast mij dat, hoewel de schakelaar is aangesloten, ik in heel mijn Defender zo'n indicator niet kan vinden. Ik heb bv wel een Traction Control lampje (hoewel er helemaal geen Traction Control ingebouwd is) maar nergens vind ik een lage gearing lampje.
Zie ik dat goed?
LT230 hoog-laag schakelaar
Re: LT230 hoog-laag schakelaar
Volgens mij is dat dezelfde tussenbak als op een Td5; dat is een indicator voor het gaspedaal. Indien laag is ingeschakeld, is het gaspedaal minder gevoelig zodat er meer gecontroleerd in het hobbelige terrein kan worden gereden.
Ik heb m losgekoppeld.
Ik heb m losgekoppeld.
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: LT230 hoog-laag schakelaar
Tja, bij de Td5 is het wellicht het beste de schakel-optie los te trekken want bij de eerste reeks werkte de aanpassing van het gas precies omgekeerd met die in de tweede reeks ... en beide was nauwelijks een verbetering te noemen.
Bij de "Puma" is het iets zinvoller. Bij de "Puma" is gewoon stationair 900 rpm, in High gaat het stationair in stilstand naar 750 rpm, in Low blijft het stationair 900 rpm maar ... zodra de auto eenmaal rolt zakt het naar 750 (dus goed beschouwd is dit ook omgekeerd).
Dat stilstand 750 rpm stationair is prettig rustig, dat ie dan naar 900 rpm gaat zorgt voor een soort doordruk-effect, zodra je gaat rijden geeft de auto gas als jij het niet deed (dat kan onhandig zijn in de file, of bij het parkeren). Het omgekeerde in Low is wellicht handiger: die 900 rpm heb je bij het wegrijden, daarna gaat ie trager draaien (en als de auto kortstondig wordt tegenheouden geeft ie gas bij (wat ook weer bedenkelijk kan zijn). Gewoon altijd 750 rpm is wellicht beter en veiliger (met het risico dat je de motor eens een keertje smoort.
Groeten MarcS
Bij de "Puma" is het iets zinvoller. Bij de "Puma" is gewoon stationair 900 rpm, in High gaat het stationair in stilstand naar 750 rpm, in Low blijft het stationair 900 rpm maar ... zodra de auto eenmaal rolt zakt het naar 750 (dus goed beschouwd is dit ook omgekeerd).
Dat stilstand 750 rpm stationair is prettig rustig, dat ie dan naar 900 rpm gaat zorgt voor een soort doordruk-effect, zodra je gaat rijden geeft de auto gas als jij het niet deed (dat kan onhandig zijn in de file, of bij het parkeren). Het omgekeerde in Low is wellicht handiger: die 900 rpm heb je bij het wegrijden, daarna gaat ie trager draaien (en als de auto kortstondig wordt tegenheouden geeft ie gas bij (wat ook weer bedenkelijk kan zijn). Gewoon altijd 750 rpm is wellicht beter en veiliger (met het risico dat je de motor eens een keertje smoort.
Groeten MarcS
Re: LT230 hoog-laag schakelaar
Het is idd geen informatieschakelaar voor de bestuurder maar voor de ecu. Gasrespons is anders, toerental en ook de anti staal werkt off road iets anders.
Bij een D2 schakelt ie ook nog de stabilisatiestangen los. En wordt de gasrespons kut, da's dan wel weer jammer

Bij een D2 schakelt ie ook nog de stabilisatiestangen los. En wordt de gasrespons kut, da's dan wel weer jammer
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: LT230 hoog-laag schakelaar
Edward schreef:... . Gasrespons is anders, toerental en ook de anti stall werkt off road iets anders.
Bij een D2 schakelt ie ook nog de stabilisatiestangen los. En wordt de gasrespons kut, da's dan wel weer jammer.
Tja, bij een Disco 2 met actieve stabilisatorstangen heb je een keuze-probleem als het Low signaal niet splitsbaar is.
Die gaspedaal-respons kan je overigens aan wennen ... maar handig is anders. Omgekeerd hoeven die actieve stabilisatorstangen niet per se door Low gestuurd te worden, lage snelheid is eigenlijk al genoeg, en dan verder kan DiffLock ook een adequaat signaal zijn.
Groeten MarcS
Re: LT230 hoog-laag schakelaar
Landmarcs schreef:en dan verder kan DiffLock ook een adequaat signaal zijn.
Groeten MarcS
Diff lock?
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten