Het grote 'Wat-te-doen-met-het-chassis-vraagstuk'-topic

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Puck

Het grote 'Wat-te-doen-met-het-chassis-vraagstuk'-topic

Berichtdoor Puck » 11 Dec 2020, 19:43

Beste allemaal,

Ik heb hier al diverse topics over gelezen, maar de meeste zijn allemaal oud. Ik ken veel van de verhalen, maar inmiddels ben ik ook benieuwd naar de nieuwste inzichten/ervaringen e.d.

Ik heb voor mijn Series II ('69) een vervangend chassis gekocht, wat een tijdje buiten heeft gestaan. Het heeft verder nooit gereden, dus behoeft ook absoluut geen laswerk. Het liefst wilde ik eigenlijk het chassis gaan verzinken, maar zit een beetje met het schoonmaken van de binnenzijde van het chassis.

Zodoende kwamen er ook weer alternatieven om de hoek met RX5/RX10, Mike Sanders vet en poedercoaten.

De auto gaat niet dagelijks gebruikt worden en is een hobbyauto. Maar het liefst maak ik hem wel goed.

Hoe maak ik het chassis goed schoon van binnen? Of hoe is het chassis goed te behandelen?

Groet,

Puck
Land Rover Series II 1960
Land Rover Series IIa 1969

Piet Verhagen

Re: Het grote 'Wat-te-doen-met-het-chassis-vraagstuk'-topic

Berichtdoor Piet Verhagen » 12 Dec 2020, 19:57

Heb ervaring met Kärcher hoge druk met “rioolrat” , krijg je al de inwendige troep mee uit, klisma idee

Edward

Berichtdoor Edward » 12 Dec 2020, 23:32

Kostenplaatje. Mooiste is chemisch ontlakken in een bad n dan verzinken. Dat is echter ook de duurste optie op een heel nieuw chassis na.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

OttoVink

Berichtdoor OttoVink » 13 Dec 2020, 12:40

Van binnen en buiten schoonbranden in pyrolyse oven en dan nastralen werkt super. Laatste keren laten doen bij eversstraalbedrijf in Ederveen.
Kost paar honderd. Goed werk. Ze kunnen ook het verzinken voor je regelen maar ik wil een gebruikt produkt wel graag eerst zien voordat het verzinkt
wordt. Na oven en stralen komen soms zwakke plekken tevoorschijn die je eerst wilt lassen voordat het naar de verzinkerij gaat. Ook moeten er soms nog gaten geboord worden op cruciale plaatsen voor het verzinken.

OttoVink

Berichtdoor OttoVink » 13 Dec 2020, 12:46

Bedenk wel dat de loodjes van de RDW het niet overleven , vergt wat overleg, liefst met de betrokken RDW mannen.

Puck

Berichtdoor Puck » 20 Dec 2020, 15:16

Piet Verhagen schreef:Heb ervaring met Kärcher hoge druk met “rioolrat” , krijg je al de inwendige troep mee uit, klisma idee

Dat klinkt hoopvol! :) Dat is ook wel een snel realistisch scenario waarmee ik het snelst weer door kan. Zou dat genoeg moeten zijn om vervolgens chemisch te ontlakken / verzinken?

Van binnen en buiten schoonbranden in pyrolyse oven en dan nastralen werkt super. Laatste keren laten doen bij eversstraalbedrijf in Ederveen.
Kost paar honderd. Goed werk. Ze kunnen ook het verzinken voor je regelen maar ik wil een gebruikt produkt wel graag eerst zien voordat het verzinkt
wordt. Na oven en stralen komen soms zwakke plekken tevoorschijn die je eerst wilt lassen voordat het naar de verzinkerij gaat. Ook moeten er soms nog gaten geboord worden op cruciale plaatsen voor het verzinken.

Wel interessant is dan hoe het na verhitting dan kan worden gestraald van binnen uit? Ik ga hier eens informatie over opvragen! Thanks voor de tip!

Kostenplaatje. Mooiste is chemisch ontlakken in een bad n dan verzinken. Dat is echter ook de duurste optie op een heel nieuw chassis na.

Ik ben benieuwd of en hoe vaak dit nog gebeurt (misschien daarom dat het het duurst is). Heb je er ervaring mee?
OttoVink schreef:Bedenk wel dat de loodjes van de RDW het niet overleven , vergt wat overleg, liefst met de betrokken RDW mannen.

OttoVink schreef:Bedenk wel dat de loodjes van de RDW het niet overleven , vergt wat overleg, liefst met de betrokken RDW mannen.

Idd! Aangezien ik die al zag aankomen, heb ik dat direct overlegd voor het chassis. De RDW-man die zei direct dat het originele deel bewaard moest worden en moest kunnen worden getoond bij keuring. Overleg en wat mailtjes die kant op rondom het schutbord (waar hetzelfde speelt) is daarom ook wel zo slim. En foto's maken van ALLES. :)

Dank voor het meedenken allemaal. Ik ben alleen nog wat verbaasd over berichten die goedgekeurd moeten worden als ik ze post. Ik was dus er ook vanuit gegaan dat het posten mislukt was de laatste keer. Komt dat omdat ik (nog) geen lid ben van de club?

Groet,

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 20 Dec 2020, 19:50

Puck schreef:Ik ben alleen nog wat verbaasd over berichten die goedgekeurd moeten worden als ik ze post. Ik was dus er ook vanuit gegaan dat het posten mislukt was de laatste keer. Komt dat omdat ik (nog) geen lid ben van de club?

Puck, de eerste "X" berichten moeten worden goedgekeurd.   Dat is klaarblijkelijk de beste/makkelijkste manier om "parasieten" van het forum te weren. Een soort anti-Corona-maatregel maar dan anders.

Groeten MarcS

Puck

Berichtdoor Puck » 20 Dec 2020, 20:15

Ah oke! Thanks, ik hoop dat ik er dan snel ben! :)

Puck

Berichtdoor Puck » 24 Dec 2020, 14:19

Piet Verhagen schreef:Heb ervaring met Kärcher hoge druk met “rioolrat” , krijg je al de inwendige troep mee uit, klisma idee

Heb je hiervoor een gat op het uiteinde gemaakt? Mijn gedachte was dat het mogelijk wel wat troep kan blijven hangen, maar je komt er volledig door dus?

Puck schreef:Ah oke! Thanks, ik hoop dat ik er dan snel ben! :)

Bij 12 ben ik er nog niet ieg, ... Helemaal niet erg, maar soms wil je toch nog wat wijzigen na een bericht gepost te hebben.

Sleuteltgraag

Berichtdoor Sleuteltgraag » 02 Jan 2021, 23:37

Als ik zo vrij mag zijn mijn voorstel.
Bij meerdere restauraties gebruik ik RX 5 / 7 en 10. Waarbij ik de omschreven verwerkingswijze steeds volg.Zoek maar ff op internet.
Voorbeeld, Fiat 500 restauratie 10 jr. geleden staat er nog steeds ondanks regelmatig gebruik nog steeds roestvrij bij ( in de garage van m,n dochter)
Mijn serie 2 was het chassis ook vergaand slecht. Alle rotte en ver ingeroeste delen vervangen. Maar dan heb je nog steeds aangeroeste delen waar je niet bij kunt komen. Wat goed werkt is om met een kerospuit de rx5 in en op alle mogelijke gaten te spuiten en dan wel zoveel dat het er overal uitkomt lopen. Vervolgens heb ik het chassis in de takel gehangen met een spanbandje en deze gedraaid en gekanteld totdat het er overal uitliep.
De rx5 gaat en moet zelf een verbinding aangaan met verroest oppervlak. Nadien na het uitlekken en het opruimen van de zooi (geef ik toe, het wordt een smeerbende) dit proces herhaald met rx7.
Chassis roest (binnenkant) nooit weer.
Gr. Ron

Terug naar “Techniek”