Edward schreef:Een transponder zoals dat glazen buisje verzend geen code. Die valt ook niet te synchroniseren. De enige (veranderende) code komt van de keyfob vd afstandbediening. Dat glazen buisje wordt 'gelezen' door de spoel om het contact en is verder passief. Daarom heeft het ook geen stroom nodig.
... .
Het kan wel zo zijn dat de spoel bij het contact niet 'leest' als de wagen op alarm staat. dat weet ik niet. Mijne hebben altijd vergrendeling gehad en dus heb ik altijd de fob gebruikt om de deuren open te krijgen en dus het alarm wakker gemaakt.
Tja, ik zie toch een discrepantie met de praktijk-ervaringen (die overigens door sommigen als "onmogelijk" gezien werden).
Bij een auto zonder centrale deurvergrendeling kan je gemakkelijk(er) de auto wegzetten zonder alarm, en dat deed ik wel als ik in Frankrijk was (soms vergat ik 'm zelfs helemaal op slot te zetten.
Deed ik dat langere tijd achtereen dan wilde de auto dan ineens de key-fob niet herkennen voor het vrijgeven van de start-procedure.
De synchronisatie-procedure hielp dan (de eerste keer dat het me overkwam heb ik eerst de andere sleutel+key-fob opgehaald, gelukkig was dat toen op loopafstand van huis).
Zo nu en dan op alarm zetten hielp ook, alleen na langer geen gebruik van het alarm raakte de start-onderbreking "van de leg".
Ik heb nu een auto met door de key-fob gestuurde centrale deurvergrendeling+alarm en daarmee is het makkelijker, dwz het synchroniseren gebeurt bijna vanzelf (en het deur-slot slijt dus nauwelijks, ik gebruik het een enkel keertje om het gangbaar te houden).
Dus ... lijkt het erop dat de synchronisatie-procedure en/of het met een zekere regelmaat op en van alarm nodig is om het passieve deel van de startbeveiliging "actief" te houden.
Groeten MarcS