109 Series 3 schokkerige gaspedaal respons

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Weel240

109 Series 3 schokkerige gaspedaal respons

Berichtdoor Weel240 » 21 Nov 2020, 20:22

In het handboek van een 2,25 benzine viercilinder Series 3 staat bij Acceleratie van nul naar 100 kmh vermeld: - niet van toepassing -. Dat komt aardig overeen met de praktijk en ik ben eigenlijk al lang blij dat m'n 109 tegenwoordig  zelfs 100kmh haalt.
Dat is wel anders geweest, maar dat was een ander draadje.

Wat wel van belang is de gaspedaal respons, dat moet een beetje soepel gaan, "smooth" zeggen ze in het land van oorsprong. Tussen het gaspedaal, handgas en de carburateur (Weber ICH 34) zit een 'armen-en-benen winkel (zie schematische weergave) waar in de loop der jaren door slijtage behoorlijk wat ruimte ontstaat. Dat merk je als je het gaspedaal indrukt, het eerste stukje gebeurt er door alle speling niets en dat geeft een soort aan-uit effect tijdens het rijden.

Screenshot_20201121-190224_Adobe Acrobat_copy_768x1024.jpg

De originele koppelstangentjes zijn oneerbiedig gezegd gemaakt van ijzerdraad met omgebogen einden, die middels een klemmetje vastzitten in de uithouders en staal op staal draaien. Bij mijn 109 waren de uiteinden van koppelstang zowat doorgesleten, net als de gaten in de uithouders.

Op advies van een ervaren auto monteur de ingesleten  'ijzerdraad' stangetjes vervangen door M6 draadeinden met M6 kogelgewrichten en een veergedempte gasklepbediening/eindstopbegrenzer.  Het is een soort mechanische buffer tussen het gaspedaal en de gasklep in de carburateur. De eerste rijervaringen zijn positief en m'n 109 zit veel rustiger in z'n aandrijving en de schokkerigheid is grotendeels weg omdat er geen speling meer zit in de gasklepbediening en de veerdemper de gasklepbedienning rustiger maakt.

De veerdemper is simpel zelf te maken, veel had ik in de rommelbak liggen en de rest komt bij de lokale ijzerwaren winkel vandaan. Benodigdheden:
1 stalen pijpnippel 1/2", 1 messing knelfitting wartel 1/2", 1 messing cap 1/2", 4 stuks M6 kogelgewrichten DIN 71802
Drukveer 8,5mm inwendig (deze veer moet zwaarder zijn dan de gasklepveer), M6 en M8 draadstang, (borg)moeren en carosserie- en sluitringen, Verloop moer M8/M6 (gemaakt van een M8 muurankerbout) en Koppelmoer M8.

Het afstellen van het mechanische is een klusje en zoeken naar de voor jou beste instelling, door o.a. te variëren met de totale lengte vd stangen en de voorspanning van de bestaande veer in het scharnier punt onder de carburateur. En tevens checken of de gasklep vd carburateur maximaal op gaat.

IMG_20201121_1202381_copy_540x960.jpg

IMG_20201121_1427314_copy_1836x3264.jpg
'Beauty is in the eye of the beholder'

1977 Land Rover ex MoD 109 Series 3 pick-up truck 2,25 Petrol.
2005 Volvo XC90V8

Edward

Re: 109 Series 3 schokkerige gaspedaal respons

Berichtdoor Edward » 21 Nov 2020, 20:59

Als het toch niet origineel hoeft te blijven dan is een gewone gaskabel van een brommert of motor wel 1000 keer makkelijker, sneller n ook betrouwbaarder.

De afstelling van zo'n kabel is namelijk appeltje-eitje en langs de weg simpel na te stellen.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Weel240

Berichtdoor Weel240 » 21 Nov 2020, 21:42

Ha Edward,

Dank voor je appetje-eitje oplossing, interessant!

2005 Volvo XC90V8

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 22 Nov 2020, 13:44

Edward schreef:Als het toch niet origineel hoeft te blijven dan is een gewone gaskabel van een brommert of motor wel 1000 keer makkelijker, sneller n ook betrouwbaarder.

De afstelling van zo'n kabel is namelijk appeltje-eitje en langs de weg simpel na te stellen.

Wellicht vraagt dan het handgas - als je dat toch ook wilt behouden - nog wat inventiviteit.
Paradoxaalgenoeg gaat 't bij de brommert juist om "handgas".

Groeten MarcS

PS   Ik was ooit mede-eigenaar van een Fiat 128 panorama en de eerste reparatie die ik daaraan "in het veld" deed was het weer inhaken van de linkage van het gas nadat we op een Spaanse binnenweg door een diepe kuil gereden waren en daarna het gas heel raar reageerde.   Ik stond wel te kijken, ik had nog nooit gezien dat het gas via een ingenieus maar ingewikkeld stangenstelsel werd geregeld ... 't was een makkelijke reparatie toe eenmaal het losgeschoten draaipunt was ontdekt. Nu met hind-sight is dat stangenstelsel voor mij nog verbazingwekkender: de Fiat 128 was voor zijn tijd een zeer geavanceerde auto maar het stangenstelsel was dus echt ouderwets en door de dwarse motor nog eens extra ingewikkeld.

Edward

Berichtdoor Edward » 22 Nov 2020, 13:49

Van de Fiat weet ik niks, maar ten tijde van de Serie waren er nog geen goede kabels. Alles ging met stangen. Mijn eerste Golf ('81) schakelde ook met stangen en nylon linkagekoppelingen. Na vervanging van die nylon had je een nieuwe bak gemonteerd qua gevoel! De huidige Golf die we hebben schakelt ook gewoon met kabels.

Het handgas is ook gewoon een hefboom die je eenvoudig aan een kabel kunt laten trekken. Gewoon een extra kabel (wéér 5 euri) aan het handgas en aan de gashevel van de carb. In tegenstelling tot een stang gaat de ongebruikte kabel gewoon slap hangen als je aan de andere trekt.
Edward van Vugt

Weel240

Berichtdoor Weel240 » 22 Nov 2020, 16:41

Van de Fiat weet ik niks,

Dat vallt me nu weer een beetje tegen van je.

Het handgas is ook gewoon een hefboom die je eenvoudig aan een kabel kunt laten trekken. Gewoon een extra kabel (wéér 5 euri) aan het handgas en aan de gashevel van de carb. In tegenstelling tot een stang gaat de ongebruikte kabel gewoon slap hangen als je aan de andere trekt.

Is een suggestie, maar je komt niet zo makkelijk tussen schutbord en motor om dit uit te voeren. Daarbij simpele oplossingen roepen is een vaardigheid die velen bezitten, ze echt goed werkend te krijgen is weer wat anders. In veel gevallen zijn er meerdere oplossingen voor een technisch probleem mogelijk, zonder dat 'De Oplossing' van de één, andere oplossingen hoeft te kwalificeren als niet OK. Een kwestie van keuze wat in jouw situatie je het beste past of wat je leuk vindt.

2005 Volvo XC90V8

Edward

Berichtdoor Edward » 22 Nov 2020, 18:24

Eens. Alleen opper ik zelden dingen die ik niet zelf aan de hand heb gehad. Heb hier nog wel een aangepast gaspedaal liggen als voorbeeld mocht je dat willen.

Bij een serie II zit het handgas in de cabine en dat is simpel zat aangepast en dan is het alleen kwestie van de kabel door het schutbord brengen.

Maar een vermogen aan kogelkoppelingen uitgeven en dat proberen af te stellen is mij ook best hoor. ieder het zijne....

De enige Fiat die ik ooit gehad heb was een Ducato en die deed het gewoon altijd. 1x per jaar een beurt icm apk en weer rijden.
Edward van Vugt

Weel240

Berichtdoor Weel240 » 22 Nov 2020, 19:49

Maar een vermogen aan kogelkoppelingen uitgeven en dat proberen af te stellen is mij ook best hoor.

Met je eens, alleen een vemogen uitgeven aan 4 kogelgewrichten M6x25 DIN 71802 van € 3,06 per stuk exclusief de btw (Bergh Special Products in 's Heerenberg), het lijkt me meer een bedrag waar wel overheen te komen is

Er is een filmpje op YouTube wat denk ik prima weergeeft waar het met deze leuke hobby om gaat en misschien wat relativerend kan werken (svp de letterlijke titel vh filmpje negeren):

https://youtu.be/NSohpTNpycw

Groet
Peter

2005 Volvo XC90V8

Terug naar “Techniek”