heb een discovery 2 die plots uitvalt tijdens het rijden en starte dan moeilijk moeilijk na lang demareren met koude of warme motor maakt niet uit en als hij draait loopt hij als een zonnetje
een jaar eerder zijn de injectoren, brandplaatjes en kabelboom gloeibougies in de motor vervangen
dacht aan een brandstofprobleem dus heb dan de brandstofdrukregelaar, pomp in de brandstoftank, brandstoffilter + air bleed valve en krukassensor veranderd
de wagen heeft dan een maand terug goed gereden en is terug begonnen met uit te vallen , heb dan nu voor de zekerheid de leidingen onder druk gezet en gekeken of er leidingen lek waren maar geen lekken gevonden dus begin te denken dat het een ander probleem is
iemand een idee in welke richting ik moet zoeken of wat het zou kunnen zijn ?
td5 valt stil tijdens rijden en start slecht
Re: td5 valt stil tijdens rijden en start slecht
Hoe vaak kwam het uitvallen in eerste instantie voor?
Was dat na het uitwisselen van de genoemde onderdelen hetzelfde?
Als de auto niet wil starten, hoor je dan wel de brandstofpomp in de tank draaien?
Hoe oud is de auto?
Dingen die me verder nog te binnen schieten:
Délaminatie van (een van ) de luchtslangen,
Ergens een slecht contact, bij mijn TD5 had een contact van het contactslot het begeven door zware belasting met een waterkoker op de sigaren- of cigarettenaansteker (afhankelijk van wat je rookt, pijp kan je er blijkbaar niet mee aansteken),
Kabelboom (harness) naar de injectoren,
Mogelijk is een vervangen onderdeel niet goed gemonteerd,
.....
Was dat na het uitwisselen van de genoemde onderdelen hetzelfde?
Als de auto niet wil starten, hoor je dan wel de brandstofpomp in de tank draaien?
Hoe oud is de auto?
Dingen die me verder nog te binnen schieten:
Délaminatie van (een van ) de luchtslangen,
Ergens een slecht contact, bij mijn TD5 had een contact van het contactslot het begeven door zware belasting met een waterkoker op de sigaren- of cigarettenaansteker (afhankelijk van wat je rookt, pijp kan je er blijkbaar niet mee aansteken),
Kabelboom (harness) naar de injectoren,
Mogelijk is een vervangen onderdeel niet goed gemonteerd,
.....
Re: td5 valt stil tijdens rijden en start slecht
als je vertrekt valt hij binnen de km uit dus hij valt dan redelijk veel uit probeer dan te ontluchten door gaspedaal 6x in te drukken maar dat heeft weinig effect op het terug starten vandaar dat ik eerder denk dat het geen brandstof probleem is
ik hoor de pomp werken in de koffer maar kan niet bevestigen of ze tijdens het rijden uitvalt maar denk het niet
volgens ik de obu uitlees heeft de wagen geen foutmeldingen
heb eerst in een garage de injecteurs laten veranderen volgens ik op de factuur zie zijn de dichtingen aan de injecteurs en de harnass vervangen
dit was 2 maand voor de auto zijn kuren kreeg
heb dan zelf terug beginnen te sleutelen,eerst grote onderhoud gedaan en alle filters vervangen daarna testrit nog uitvallen dan maar de brandstofpomp geen effect dan de drukregelaar ook zonder effect , dan nokkenassensor zonder resultaat en dan airbleed valve, anti retour valve heb dan ook de connecter met de harnass uitgekuist met contactreiniger want zat vol met olie, veronderstel dat ze dit niet gedaan hebben in de garage waar ze het harnass vervangen hebben (vandaar dat ik het terug alles zelf doe en)
daarna heeft hij 2 maand terug goed gereden om terug te hervallen heb nu de leidingen met luchtdruk gecontroleerd zonder een lek te vinden
hij is van 2004 en is dus de laatste van de discovery'2 volgens de vorige eigenaar is de motor gereviseerd volgens die factuur op 300.000 en heeft nu 360000 maar geloof niet dat de motor gereviseerd is zoals op de factuur staat
ik hoor de pomp werken in de koffer maar kan niet bevestigen of ze tijdens het rijden uitvalt maar denk het niet
volgens ik de obu uitlees heeft de wagen geen foutmeldingen
heb eerst in een garage de injecteurs laten veranderen volgens ik op de factuur zie zijn de dichtingen aan de injecteurs en de harnass vervangen
dit was 2 maand voor de auto zijn kuren kreeg
heb dan zelf terug beginnen te sleutelen,eerst grote onderhoud gedaan en alle filters vervangen daarna testrit nog uitvallen dan maar de brandstofpomp geen effect dan de drukregelaar ook zonder effect , dan nokkenassensor zonder resultaat en dan airbleed valve, anti retour valve heb dan ook de connecter met de harnass uitgekuist met contactreiniger want zat vol met olie, veronderstel dat ze dit niet gedaan hebben in de garage waar ze het harnass vervangen hebben (vandaar dat ik het terug alles zelf doe en)
daarna heeft hij 2 maand terug goed gereden om terug te hervallen heb nu de leidingen met luchtdruk gecontroleerd zonder een lek te vinden
hij is van 2004 en is dus de laatste van de discovery'2 volgens de vorige eigenaar is de motor gereviseerd volgens die factuur op 300.000 en heeft nu 360000 maar geloof niet dat de motor gereviseerd is zoals op de factuur staat
Re: td5 valt stil tijdens rijden en start slecht
Lijk op een ECU probleem, heb ik ook gehad met mijn defender td5 2003. (575.000 KM)
Na een paar honderd meter viel motor uit, brandstof toevoer werd afgesloten.
Na het uitlezen bij Brooklyn Spares, foutmelding gaf aan dat ECU was overleden.
Na afkoelen van ECU deed de motor het weer voor een paar honderd meter.
José Amorim van TD5 inside, die ook aanwezig was heeft hem open gemaakt en bleek dat een klein gedeelte van de printplaat heet werd.
Na vervanging van de ECU geen problemen meer ondervonden.
Na een paar honderd meter viel motor uit, brandstof toevoer werd afgesloten.
Na het uitlezen bij Brooklyn Spares, foutmelding gaf aan dat ECU was overleden.
Na afkoelen van ECU deed de motor het weer voor een paar honderd meter.
José Amorim van TD5 inside, die ook aanwezig was heeft hem open gemaakt en bleek dat een klein gedeelte van de printplaat heet werd.
Na vervanging van de ECU geen problemen meer ondervonden.
Re: td5 valt stil tijdens rijden en start slecht
Dit klinkt bekend. Ik heb dit exact gehad met mijn defender td5.
En ja ik heb dezelfde zoektocht gehad (brandplaatjes, FPR, etc). Nog steeds kon ik 1km rijden en dan was het klaar. Om hem weer te starten moest ik flink doorstarten en gas geven. Niet zoals het hoort.
Ik ga er vanuit dat er geen geblokkeerde luchttoevoer is, daarmee zit het probleem waarschijnlijk in het brandstof circuit.
Het brandstof systeem van de Td5 is hierin wel wat speciaal. Bandstof wordt onder lage druk opgepomp, door het filterhuis gepomp en weer terug naar de pomp. In dit circuit zit de non return valve (ESR4724, aansluit linksachter op het filterhuis). Vervolgens wordt onder een hogere druk de brandstof naar de FPR en vervolgens de motor gepompt. Overtollige brandstof wordt via de brandstofkoeler terug naar het filterhuis gepompt.
Omdat hier mogelijk lucht in kan zitten, moet de lucht eruit gehaald worden. Deze overtollige brandstof gaat retour naar de brandstofpomp (niet de TANK), om vervolgens onder hoge druk weer naar de motor te gaan. Blijft hier lucht in zitten, dan komt er dus ook lucht bij de motor en slaat hij af.
De lucht in de retourleiding wordt gescheiden in het filterhuis. In de aansluiting links voor op het filterhuis zit een membraam (Air bleed valve, WJN500110). Als deze het niet meer doet, blijft er lucht in de brandstofleiding zitten.
Je kan dit testen door de retourleiding (rechts voor op het filterhuis) van het filterhuis te trekken en de motor te starten. Zit er lucht in? Dan zit hier het probleem (wordt wel een beetje een zooitje als je geen andere slang erop zet om diesel op te vangen).
Gelet op jouw problemen denk ik dat je WJN500110 de oplossing is. Je geeft aan dat je de non return valve hebt vervangen, bedoel je daar ESR4724 mee?
En ja ik heb dezelfde zoektocht gehad (brandplaatjes, FPR, etc). Nog steeds kon ik 1km rijden en dan was het klaar. Om hem weer te starten moest ik flink doorstarten en gas geven. Niet zoals het hoort.
Ik ga er vanuit dat er geen geblokkeerde luchttoevoer is, daarmee zit het probleem waarschijnlijk in het brandstof circuit.
Het brandstof systeem van de Td5 is hierin wel wat speciaal. Bandstof wordt onder lage druk opgepomp, door het filterhuis gepomp en weer terug naar de pomp. In dit circuit zit de non return valve (ESR4724, aansluit linksachter op het filterhuis). Vervolgens wordt onder een hogere druk de brandstof naar de FPR en vervolgens de motor gepompt. Overtollige brandstof wordt via de brandstofkoeler terug naar het filterhuis gepompt.
Omdat hier mogelijk lucht in kan zitten, moet de lucht eruit gehaald worden. Deze overtollige brandstof gaat retour naar de brandstofpomp (niet de TANK), om vervolgens onder hoge druk weer naar de motor te gaan. Blijft hier lucht in zitten, dan komt er dus ook lucht bij de motor en slaat hij af.
De lucht in de retourleiding wordt gescheiden in het filterhuis. In de aansluiting links voor op het filterhuis zit een membraam (Air bleed valve, WJN500110). Als deze het niet meer doet, blijft er lucht in de brandstofleiding zitten.
Je kan dit testen door de retourleiding (rechts voor op het filterhuis) van het filterhuis te trekken en de motor te starten. Zit er lucht in? Dan zit hier het probleem (wordt wel een beetje een zooitje als je geen andere slang erop zet om diesel op te vangen).
Gelet op jouw problemen denk ik dat je WJN500110 de oplossing is. Je geeft aan dat je de non return valve hebt vervangen, bedoel je daar ESR4724 mee?
Re: td5 valt stil tijdens rijden en start slecht
Yup, hier ook aan de hand gehad.
Exact hetzelfde verhaal, nieuwe opvoerpomp in de tank en nieuwe brandstoffilterhouder alsook de leidingen daartussen omdat die bij de mijne verknipt waren.
Het enige verschil in het verhaal is dat een Disco kennelijk niet altijd de non return valve in de filterhouder heeft.
Exact hetzelfde verhaal, nieuwe opvoerpomp in de tank en nieuwe brandstoffilterhouder alsook de leidingen daartussen omdat die bij de mijne verknipt waren.
Het enige verschil in het verhaal is dat een Disco kennelijk niet altijd de non return valve in de filterhouder heeft.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re: td5 valt stil tijdens rijden en start slecht
alvast bedankt voor jullie reacties
de airbleedvalve en de ontluchtings valve zijn vervangen geweest en dan heeft hij 2 maand geen problemen gehad de vraag is of het kan dat deze stuk gaan na 2 maand moet wel zeggen dat bij het ontluchtingsventiel dat op de nieuwe een rubberke bij zat over het platiek en bij het oude was dit niet
ga dan het een en ander uittesten, ga alvast de luchttoevoer nakijken en het ontluchtingsventiel proberen te testen
heb ook al gedacht aan een verstopte roetfilter of vervuilde lambdasonde maar heb geen idee of dit de motor kan laten stilvallen zonder foutmelding te geven
de airbleedvalve en de ontluchtings valve zijn vervangen geweest en dan heeft hij 2 maand geen problemen gehad de vraag is of het kan dat deze stuk gaan na 2 maand moet wel zeggen dat bij het ontluchtingsventiel dat op de nieuwe een rubberke bij zat over het platiek en bij het oude was dit niet
ga dan het een en ander uittesten, ga alvast de luchttoevoer nakijken en het ontluchtingsventiel proberen te testen
heb ook al gedacht aan een verstopte roetfilter of vervuilde lambdasonde maar heb geen idee of dit de motor kan laten stilvallen zonder foutmelding te geven
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: td5 valt stil tijdens rijden en start slecht
stef928 schreef:.... vervuilde lambdasonde maar heb geen idee .... .
Een lambdasonde is iets voor een "otto-motor".
Een diesel-motor draait op een overmaat lucht.
Wat overigens iedere (moderne) motor kan laten stilvallen: de krukas-positie-sensor.
Een beroerd contact in het contactslot is voor echt iedere auto een ongemak.
Een slecht contact in het slot past nog weer beter bij het niet goed starten.
Draait ie dan eenmaal is het wachten op het moment dat het contact weer wegvalt.
Groeten MarcS
Re: td5 valt stil tijdens rijden en start slecht
Lijkt me een krukas sensor probleem .Heb hier ook even mee gesukkeld .
Ik zou de bekabeling naar de krukas sensor eens goed nagezien .
Ik zou de bekabeling naar de krukas sensor eens goed nagezien .
Re: td5 valt stil tijdens rijden en start slecht
een druk meter op de aanvoerleiding en je weet precies wat er schort als de o ringen en brandplaatjes goed zijn mvg luc
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten