td5 valt stil tijdens rijden en start slecht

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
stef928

Re: td5 valt stil tijdens rijden en start slecht

Berichtdoor stef928 » 22 Nov 2020, 18:22

heb wat zitten testen en vandaag deed de wagen nog vreemder
we hebben de luchttoevoer gecontroleerd en die blijkt in orde te zijn, maar toen we hem probeerde te starten deed hij niks de startmotor reageerde niet, dus hebben we zitten meten en de startmotor bleef op 0v en kreeg dus geen stroom en plots zonder iets speciaal te doen starte hij weer
dan een testrit gedaan met een icarsoft diagnose apparaat onder de 20km/u viel hij niet stil van de moment dat ik hoger in toeren ging om snelheid te maken viel hij stil en kreeg de icarsoft geen waardes meer en kreeg hij geen contact meer met de ecu
dus we denken zoals sommige al zeiden dat de oorzaak ligt bij de ecu of eventueel het sleutelcontact
wat denken jullie?

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 22 Nov 2020, 20:28

stef928 schreef:....
dus we denken zoals sommige al zeiden dat de oorzaak ligt bij de ecu of eventueel het sleutelcontact
wat denken jullie?

Ik zou het contacten-blok achter de sleutel maar eens bekijken en in geval van twijfel vervangen.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 22 Nov 2020, 21:32

Landmarcs schreef:
Ik zou het contacten-blok achter de sleutel maar eens bekijken en in geval van twijfel vervangen.

Groeten MarcS

Dat is iig een goedkope en simpele optie. Achterop het contactslot zit een witte nylon schakelaar die je gewoon van het slot af kunt halen en door kunt meten, testen of bekijken. Weet zo niet meer of die te verwijden is met het slot op z'n plek maar die zit met twee koploze m6 boutjes vast. Maar met een waterpomptang draai je ze zo los......
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

MKorendijk

Berichtdoor MKorendijk » 29 Nov 2020, 08:46

Dat uitlees apparaat, heeft dat de juiste toegang?
Nanocom wordt vaak gebruikt (Hawkeye eveneens)
Kan het zijn dat u niet de storing leest door minder compatibel uitlees apparaat?

Er zijn redelijk wat standaard problemen op deze leeftijd bij deze wagens
In voorgaande berichten lees ik al veel,
1 mis ik; hadden we recent bij 1 van onze auto’s in ons vriendengroepje
Kabelboom onder het blok was aan het kortsluiten
Groet Marcel

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 29 Nov 2020, 10:18

MKorendijk schreef:Dat uitlees apparaat, heeft dat de juiste toegang?
Kan het zijn dat u niet de storing leest door minder compatibel uitlees apparaat?

Die mogelijkheid bestaat zeker.
EOBD is (in Europa) verplicht vanaf 1 januari 2001 voor benzine auto's en vanaf 1 januari 2004 voor diesel auto's en betekent dat vanaf die datum het voertuig uit te lezen dient te zijn met een universeel uitleesapparaat zoals de icarsoft (OBDII-16DLC). Daarvoor had Land Rover zijn eigen diagnosesysteem.
O.a. Blackbox-Solutions (Nanocom) heeft dit diagnosesysteem zitten uitpluizen en daar software voor ontwikkeld.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 29 Nov 2020, 11:19

Erik Peters schreef:
MKorendijk schreef:Dat uitlees apparaat, heeft dat de juiste toegang?

Die mogelijkheid bestaat zeker.
EOBD is (in Europa) verplicht vanaf 1 januari 2001 voor benzine auto's en vanaf 1 januari 2004 voor diesel auto's en betekent dat vanaf die datum het voertuig uit te lezen dient te zijn met een universeel uitleesapparaat zoals de icarsoft (OBDII-16DLC). Daarvoor had Land Rover zijn eigen diagnosesysteem.
O.a. Blackbox-Solutions (Nanocom) heeft dit diagnosesysteem zitten uitpluizen en daar software voor ontwikkeld.

't Is iets "ingewikkelder".
For passenger cars with a Gross Vehicle Weight rating of greater than 2500 kg and for light commercial vehicles, the regulation dates applied from January 1, 2002 for petrol models, and January 1, 2007 for diesel models.
Dus heeft (zowat) iedere Td5 geen gestandaardiseerde EOBD (ik weet niet of er na 01-01-2007 Td5-en zijn).

Groeten MarcS

PS   Ter verhoging van de feestvreugde kan EOBD ook voor End Of Business Day staan. Misschien denkt die Td5 "EOBD" ?

stef928

Berichtdoor stef928 » 30 Nov 2020, 22:30

heb een icarsoft toestel dat ik gebruik maar die vind geen fouten

heb het contactslot nagekeken de stekker veranderd het slot zelf heb ik laten zitten
maar vraag me toch af of het niet aan de ontluchting is (WJN500110LR) maar heb deze 2 maanden terug vervangen en hij heeft dan wel een tijd terug gereden dus vroeg me af hoe de valve werkt kan die verstoppen? of kapot gaan na 2 maand?

Jankouwenberg

Berichtdoor Jankouwenberg » 30 Nov 2020, 22:57

Ik zou de rode stekker van je ECU loshalen en ontvetten met contactspray. Zelfde gehad in IJsland met de defender. Reinigen en klaar. Thuis de kabelboom van de injectors vervangen. Ik weet niet of de ecu van een discovery ook lager zit dan de injectoren, maar ik zou hier beginnen
Defender station 110 td5 2001 blauw wit dak
2cv Citroën 1983 blauw

Edward

Berichtdoor Edward » 30 Nov 2020, 23:26

Jankouwenberg schreef: Ik weet niet of de ecu van een discovery ook lager zit dan de injectoren, maar ik zou hier beginnen

De Ecu zit achter de accu in een bak. Maar iets lager dan de kop maar ook daar komt olie bij de ecu als je lang genoeg met een wiring harnas blijft rijden.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Dec 2020, 08:52

Edward schreef:De Ecu zit achter de accu in een bak. Maar iets lager dan de kop maar ook daar komt olie bij de ecu als je lang genoeg met een wiring harnas blijft rijden.

Ik denk dat je moet lezen "lang genoeg met een lekkend wiring harness blijft rijden".
Wellicht is het zo dat die wiring harness allemaal op den duur gaan lekken, maar bij sommigen is lang genoeg echt heel lang, en bij andere is lang genoeg heel kort. Of te wel: heb je er eentje die niet lekt ... wees daar dan heel tevreden mee, een nieuwe zou maar zo een kortere levenduur kunnen hebben als die oude die het nog goed doet.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”