Demontage automaat disco 2

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Berke

Demontage automaat disco 2

Berichtdoor Berke » 18 Nov 2020, 17:58

De automaat van mijn pas gekochte disco is stuk. Daar heb ik 'm op gekocht✌

Het begin is gemaakt de tussenbak is inmiddels los. Gelukkig niets echt super vast.
Zaterdag de automaat demonteren.

Zijn er nog zaken waar ik op moet letten?

Groet Ber.

Berke

Re: Demontage automaat disco 2

Berichtdoor Berke » 19 Nov 2020, 10:34

Even nog een vraagje,

Is de bakcode geplaatst op het plaatje aan de zijkant van de bak.
dat is bij mij 4HP-22 of dienen de cijfers daar omheen ook corresponderen?

Edward

Berichtdoor Edward » 19 Nov 2020, 14:23

De bak is idd een ZF4HP22 ja. Het enige waar je op moet letten is dat je een goed humeur hebt als je eraan begint, want bij sommige dingen kom je gewoon kut bij. Linkage tussenbak, flexplaat boutren etc.

Verder is het redelijk recht toe recht aan sleutelen en vloeken. ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Berke

Berichtdoor Berke » 19 Nov 2020, 16:17

Edward schreef:De bak is idd een ZF4HP22 ja. Het enige waar je op moet letten is dat je een goed humeur hebt als je eraan begint, want bij sommige dingen kom je gewoon kut bij. Linkage tussenbak, flexplaat boutren etc.

Verder is het redelijk recht toe recht aan sleutelen en vloeken. ;)

Dank Edward.

Ik had inderdaad al gezien dat je bij een aantal bouten lastig bij kan. Met de tussenbak eraf wordt het al iets makkelijker.

Zaterdag ga ik de automaat eraf halen. Ondertussen opzoeknaar een 4hp22 bak.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 19 Nov 2020, 16:33

Berke schreef:Ondertussen opzoek naar een 4hp22 bak.

Is het niet zo dat Peter de Koning ze gewoon reviseert en naar wens ook "versterkingen" uitvoert ?

Een tweedehandsje is meestal niet voor niks in de aanbieding, zelfs als ie goed onder een auto vandaan komt heeft ie de nodige kilometers achter zich.

Groeten MarcS

Berke

Berichtdoor Berke » 19 Nov 2020, 16:46

Ik hoor wat je zegt Marc.

Maar zou dit dan een verkeerde investering zijn, https://www.onderdelenlijn.nl/auto-onde ... /11822423/

Berke

Berichtdoor Berke » 19 Nov 2020, 16:58

Daarnaast vraag ik me af of de bak werkelijk stuk en niet alleen de koppelomvormer.

Er kwam 5 liter olie uit zonder gruis, helemaal niks.

Edward

Berichtdoor Edward » 20 Nov 2020, 10:22

Versterkingen aan de bak hebben allen nut als je de Td5 opvoert tot boven de 200pk. Wat wel veel gedaan wordt is een andere (aangepaste) omvormer monteren zodat de bak eerder schakelt en je bij tuning wat zuiniger kunt rijden.

Ik heb wel tuning maar de rest is gewoon standaard want ik vind het "V8- style" rijden met die brullende Td5 veel te leuk!

Als de omvormer stuk is, wat zelden voorkomt dan merk je dat meestal doordat er zoveel slip is dat de lock-up momenten verschuiven of zelfs wegblijven. Dat levert meteen zoveel warmte op door de contante flow olie door de omvormer dat de automaat het ook erg warm heeft gehad.

Zelf zou ik niet te bang zijn om een tweedehands te monteren, reviseren is toch gewoon veel geld. Meestal krijg je ook gewoon garantie bij een sloper of handelaar en blijft het risico beperkt tot nóg een keer moeten wisselen. Maar dat heb ik met een gereviseerde ook al eens meegemaakt....

(tov reviseren hou je met die uit de link, die gewoon duur is, toch een honderd of 5-6 in je portemonnaie.)

Maar evenzogoed ging ik het ding zelf ophalen om daar eens even heel ordinair de sjacheraar uit te hangen en er nog een paar honderd af te lullen want alles boven de 5 meier voor een automaat is eigenlijk teveel....... Je kunt Bowy even bellen http://yellowtradingcompany.com/ of die wellicht nog iets heeft of weet.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 20 Nov 2020, 12:03

Edward schreef:.... evenzogoed ging ik het ding zelf ophalen om daar eens even heel ordinair de sjacheraar uit te hangen en er nog een paar honderd af te lullen want alles boven de 5 meier voor een automaat is eigenlijk teveel...... .

NB.  Die uit het linkje is incl. tussenbak, en als het een tussenbak met diff-lock is is die tussenbak ook nog wat waard.
       Is het er eentje zonder diff-lock dan is dat wellicht nog een goed sjacher-argument.

Groeten MarcS

Berke

Berichtdoor Berke » 21 Nov 2020, 15:42

Zo, de bak is er ook uit. Viel me 100% mee.

Ik ga toch voor de gebruikte bak, maandag even voor bellen.

Nog tips & tricks voor de montage?

Nog steeds twijfel ik of deze bak en koppelomvormer werkelijk stuk zijn. Geen gruis bij de olie, koppelomvormer is ook niets aan te zien. Het zal toch zeker niet zijn dat er gewoon te weinig olie in zat. (5liter afgetapt)

Is er een manier om te testen?

Terug naar “Techniek”