remschijf dikte defender 110 1984
remschijf dikte defender 110 1984
Weet iemand de minimale remschijf dikte voor een defender 1984 3.5 en andere APK eisen? Ik ben bezig met een frame swap en daarbij meteen een apk lijstje aan het maken voor het vervangen van de nodige onderdelen.
Defender 110 3.9i V8 1984
Defender 110 2.5 NA 1985
Range Rover Evoque
Discovery 3 TD2.7 SE
https://defenderlife3.blogspot.com/2020 ... ge-of.html
Defender 110 2.5 NA 1985
Range Rover Evoque
Discovery 3 TD2.7 SE
-
Landmarcs
Re: remschijf dikte defender 110 1984
wiro schreef:Weet iemand de minimale remschijf dikte voor een "defender" 1984 3.5 en andere APK eisen? Ik ben bezig met een frame swap en daarbij meteen een apk lijstje aan het maken voor het vervangen van de nodige onderdelen.
Volgens mij is voor de APK alleen nodig dat je de remvertraging haalt en de verschillen tussen links en rechts klein genoeg zijn.
Verder moeten de remschijven er goed uitzien, geen groeven etc, en geen (te hoge) rand aan de schijven.
Het werkplaatshandboek geeft vast en zeker cijfers over de door de fabrikant toegelaten slijtage. Als de schijven netjes gelijkmatig gesleten zijn kan je er van uit gaan dat de fabrieksopgave een zeer ruime zekerheidsmarge heeft.
O ja, als je geventileerde schijven zover opslijt totdat je ineens op de ventilatie-ribben remt ... dan doe je iets niet goed.
Groeten MarcS
PS In 1984 heette een one-ten nog niet Defender, die naam kwam pas nadat de Discovery op de markt kwam.
- Erik Peters
Landmarcs schreef:O ja, als je geventileerde schijven zover opslijt totdat je ineens op de ventilatie-ribben remt ... dan doe je iets niet goed.
Groeten MarcS
PS In 1984 heette een one-ten nog niet Defender, die naam kwam pas nadat de Discovery op de markt kwam.
Tja, zo'n nog niet Defender, of te wel een 110 uit 1984 heeft geen geventileerde schijven, maar gewoon massieve en achter nog trommels. Maar minimum maat is 12 mm zie hier, alhoewel op nieuwe schijven die ik hier heb liggen 13 mm minimum dikte staat (en die zijn 14 mm dik).
Maar een keurmeester meet volgens mij de dikte van de schijven niet. De auto moet gewoon goed remmen.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Landmarcs
Erik Peters schreef:Tja, zo'n nog niet Defender, of te wel een 110 uit 1984 heeft geen geventileerde schijven, maar gewoon massieve en achter nog trommels. Maar minimum maat is 12 mm zie hier, alhoewel op nieuwe schijven die ik hier heb liggen 13 mm minimum dikte staat (en die zijn 14 mm dik).
Maar een keurmeester meet volgens mij de dikte van de schijven niet. De auto moet gewoon goed remmen.
Precies, ze kijken allereerst naar de remvertraging, en dan verder meer of minder oppervlakkig naar hoe het eruitziet.
Dunne remblokjes moeten ze signaleren (maar is geen afkeur).
Verder zou je nog kunnen kijken naar hoeveel werk en kosten gemoeid zijn met een up-grade naar geventileerde schijven als je toe bent aan nieuwe remschijven. Je moet immers zo'n 2 ton auto afremmen, rijd je een beetje vlot een Vogezen-helling af dan krijg je ongeventileerde schijfremmen zelfs met een auto van 1 ton al roodgloeiend (don't ask me how I know)*.
* Zelf bij een beladen vakantiefiets kan je de remmen zo heet stoken dat je er een biefstuk op kan dichtschroeien.
Groeten MarcS
- Erik Peters
Landmarcs schreef:Verder zou je nog kunnen kijken naar hoeveel werk en kosten gemoeid zijn met een up-grade naar geventileerde schijven als je toe bent aan nieuwe remschijven.
Geventileerde schijven voor een 110 passen hoogstwaarschijnlijk wel, je moet alleen andere remklauwen hebben (met 10 mm vulplaat tussen de helften).
Maar alle kans dat de remzuigers in de huidige remklauwen toch deels verroest zijn, waardoor je de remklauwen moet reviseren als je nieuwe remschijven en remblokjes plaatst, dan kun je ook remklauwen aanschaffen voor geventileerde schijven.
Maar eh, geventileerde schijven kun je ook wel roodgloeiend krijgen.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Erik Peters schreef:
Maar eh, geventileerde schijven kun je ook wel roodgloeiend krijgen.
Groet,
Erik.
Dat en ze remmen echt niet beter. Bij veel off road vreten ze wel in no time de blokken op door alle modder die in de groeven voor extra slijtage zorgt. Maar niet voor meer frictie.
Dus als je min of meer normaal rijdt zijn de gewone ook best en als je rijdt zoals ik dan voldoen geventileerde ook niet
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Hmm, de schijven zijn nog 7,5mm dus toch maar vervangen dan voordat ze kromtrekken. Geventileerde lijkt me wat overbodig voor deze zon-en-feestdagen auto. 
Defender 110 3.9i V8 1984
Defender 110 2.5 NA 1985
Range Rover Evoque
Discovery 3 TD2.7 SE
Defender 110 2.5 NA 1985
Range Rover Evoque
Discovery 3 TD2.7 SE
-
Landmarcs
Edward schreef:Erik Peters schreef:Maar eh, geventileerde schijven kun je ook wel roodgloeiend krijgen.
Dat en ze remmen echt niet beter. Bij veel off road vreten ze wel in no time de blokken op door alle modder die in de groeven voor extra slijtage zorgt. Maar niet voor meer frictie.
Dus als je min of meer normaal rijdt zijn de gewone ook best en als je rijdt zoals ik dan voldoen geventileerde ook niet![]()
Hmm ... mijn geventileerde schijven hebben een rem-oppervlak zonder groeven. Als je dan zo fanatiek de modder induikt dat het daarna alsnog misgaat dan helpt niks.
Onder normale omstandigheden blijft een geventileerde schijf toch echt koeler. Doe je er beestachtig mee dan zijn denkelijk extra dikke massieve schijven beter. Een geventileerde schijf is bij mishandeling uiteindelijk alleen maar gevoeliger.
En dan tenslotte: Ook bij een zon- en feestdagen-auto kan je de remmen wat meer up-to-date maken.
Zoals Erik al schreef heb je een goede kans dat de remklauwen ook aandacht nodig hebben. Bij schijven van 7,5 mm zouden ze maar zo heel veel aandacht nodig kunnen hebben. En dan is een up-grade misschien zo gek nog niet (ik heb echter geen idee hoeveel de meerprijs is).
Groeten MarcS
Je hebt gelijk, ik verwar gegroefde met de geventileerde.
Te weinig koffie denk ik.
Te weinig koffie denk ik.
Edward van Vugt
Edward schreef:Te weinig koffie denk ik.
Koffie-likeur neem ik aan?