Ik ben nu al benieuwd welke vraag ik vanavond ga stellen...
Koelslang TD5 dicht slecht af
-
JohanFreelander
Re: Koelslang TD5 dicht slecht af
Nieuwe slang zit erop. Kvs gevuld, ontlucht en weer klaar om te rijden.

Defender 130 2002
-
JohanFreelander
Na 20 dagen nog steeds droog, geen lekkages meer te bespeuren.
Dus dat is een zorg minder.
Mijn temperatuurmeter staat altijd op 1/4 ipv 1/2, ik heb dat bij deze auto niet anders meegemaakt.
-Verschillende thermostaten geprobeerd
-temperatuursensor vervangen
-Uitgelezen temperatuur schommelt tussen 87 en 91 graden C, met snelheid van 100km/uur
-gemeten temp bij de sensor (infrarood thermometer) correspondeert met waarde ecu
Mag ik concluderen dat de meter zelf niet goed is?
groet Johan
Dus dat is een zorg minder.
Mijn temperatuurmeter staat altijd op 1/4 ipv 1/2, ik heb dat bij deze auto niet anders meegemaakt.
-Verschillende thermostaten geprobeerd
-temperatuursensor vervangen
-Uitgelezen temperatuur schommelt tussen 87 en 91 graden C, met snelheid van 100km/uur
-gemeten temp bij de sensor (infrarood thermometer) correspondeert met waarde ecu
groet Johan
Defender 130 2002
-
Landmarcs
JohanFreelander schreef:Mijn temperatuurmeter staat altijd op 1/4 ipv 1/2, ik heb dat bij deze auto niet anders meegemaakt.
...
Zelfs al heb je een "meter" die het volgens het boekje doet dan is het ding nog niet goed.
De conclusie was dus goed, de meter is dat nooit.
Je hebt meer aan een meter die ± de werkelijke temperatuur weergeeft ipv de drie standen die de standaard meter kent.
De meter volgens het boekje kan je net zo goed vervangen door een driekeurig stoplicht: koud, warm, (te) heet.
Groeten MarcS
-
JohanFreelander
Precies, al zou de meter goed werken, waarschuwt hij altijd te laat.
Ik veronderstel dat de ecu een of ander signaal genereerd voor de meter. Een meter die de exacte temperatuur aangeeft
vraagt om een tweede sensor neem ik aan?
groet Johan
Ik veronderstel dat de ecu een of ander signaal genereerd voor de meter. Een meter die de exacte temperatuur aangeeft
groet Johan
Defender 130 2002
Het signaal gaat idd via de voeler naar de ecu en die stuurt de meter in het dash aan. gaat die meter omhoog dan komt ongeveer gelijktijdig de stoom onder de kap vandaan en dus is die idd zowat waardeloos.
Maar hij staat normaal idd halverwege. Meestal is het de ecu die het fout weergeeft. Sensoren of klokken wisselen helpt niet. Ecu uit een andere auto steken wel.
Maar hij staat normaal idd halverwege. Meestal is het de ecu die het fout weergeeft. Sensoren of klokken wisselen helpt niet. Ecu uit een andere auto steken wel.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
- Erik Peters
JohanFreelander schreef:Mijn temperatuurmeter staat altijd op 1/4 ipv 1/2, ik heb dat bij deze auto niet anders meegemaakt.
Dat deed mijn temperatuurmeter op het laatst ook. Vroeger stond die altijd half weg, maar nu anderhalf jaar geleden kwam die ook niet verder dan 1/4.
En of dat aan de meter ligt of aan het signaal vanaf de ecu weet ik niet en om een nieuwe meter aan te schaffen en er dan achter komen dat het signaal niet deugt, daarvoor vond ik een originele meter te duur.
Dus ik heb een VDO meter geplaatst op de plek van de originele meter. En ja je hebt een extra sensor nodig (en een signaaldraad en in mijn geval nog een aarde draad). zelf iets gemaakt in de aanvoer naar de kachel.JohanFreelander schreef:Een meter die de exacte temperatuur aangeeft
Later kwam ik nog een oplossing tegen die iets nauwkeuriger kan meten, daar was een flens met draad (voor een temp. sensor) tussen de cilinderkop en waterslangaansluiting tegen de cilinderkop geplaatst, met ik meen 3, langere boutjes.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
JohanFreelander
Mooie oplossing!
Omdat ik graag wil uitvinden hoe het zit heb ik de gok gewaagd en een meter via Ebay gekocht.
Misschien nog een keer met de oscilloscoop kijken hoe het signaal eruit ziet, maar wellicht werkt het na vervanging van de meter.
Ik laat het weten,
Groet Johan
Omdat ik graag wil uitvinden hoe het zit heb ik de gok gewaagd en een meter via Ebay gekocht.
Misschien nog een keer met de oscilloscoop kijken hoe het signaal eruit ziet, maar wellicht werkt het na vervanging van de meter.
Ik laat het weten,
Groet Johan
Defender 130 2002
- Erik Peters
Edward schreef:Het signaal gaat idd via de voeler naar de ecu en die stuurt de meter in het dash aan. gaat die meter omhoog dan komt ongeveer gelijktijdig de stoom onder de kap vandaan en dus is die idd zowat waardeloos.
Zo'n vermoeden had ik al, en ook al zou het met een nieuwe originele meter wel weer goed werken, d.w.z. het half weg staan van de wijzer, dan nog heb je er niet zo veel aan.
De huidige VDO meter geeft de werkelijke koelwatertemperatuur weer en doorgaans staat die nu op 80° een wat langere snellere rit doet de meter wat oplopen richting de 90°C. Ook afgelopen zomer heb ik de temperatuur niet verder zien oplopen dan 88°C.
Er zit iets verschil in de waarde die de meter aangeeft in vergelijking met de koelwatertemperatuur aangegeven door de Nanocom.
De VDO meter geeft 3-4°C minder aan dan de Nanocom (ook tijdens de opwarmfase). Misschien komt dit door de plaats van de sensor (= niet op het motorblok).
En dit alles zonder viscofan. Die bleek bij mij vast te zitten, dus verwijderd en ik heb een half jaar (winter) gereden zonder fan (geen probleem).
Één keer heb ik de koelwatertemperatuur op 105°C gekregen (nanocom), na een snelwegrit van zo'n 45 minuten met 130 km/u en met een gesloten radiator-muff, nu zit er een elektrische fan achter de radiateur, maar die heeft nog niks hoeven doen, die gaat draaien bij 95°C koelwatertemp.
Groet,
Erik.
p.s. het brandstofverbruik is gedaald na verwijderen van de vastzittende viscofan.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
JohanFreelander
Edward schreef:
Een andere ecu is de volgende optie:
-kun je de software opnieuw inladen? (tuning?)
-is een andere ecu gekoppeld aan het alarmsysteem?
-een waarschuwing voor laag kvs niveau is in alle gevallen aan te bevelen
groet johan
Defender 130 2002
-
JohanFreelander
Defender 130 2002