Koelslang TD5 dicht slecht af

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Erik Peters

Re: Koelslang TD5 dicht slecht af

Berichtdoor Erik Peters » 02 Mar 2021, 18:50

JohanFreelander schreef:Klopt mijn gedachtengang als ik denk dat:
-ik mazzel kan hebben met een nieuwe dop op het expansievat?
Iemand ervaring hiermee?

Geen ervaring mee, bij mijn Td5 uit 2001, maar ik heb ook nog een VW bus uit 1990 en daar kwam ook op de meest vreemde plaatsen water uit het koelsysteem. Had ik het ene lek gerepareerd (nieuwe o-ring bij een temperatuursensor, begon het ergens anders weer te lekken (heel weinig, maar wel lek). Daar heb ik een nieuw expansievat (de oude zat een scheurtje in dat ik had dichtgesmolten en wat ik niet helemaal vertrouwde) op gezet met een nieuwe dop. Probleem opgelost, lekkage over. De oude dop getest en die ging pas open bij een druk boven de 1,5 bar. De nieuwe dop bij 1,2 en dat hoort het ook te zijn.
JohanFreelander schreef:Ik heb inderdaad tot het midden van het vat gevuld. Wellicht te veel dus.
Volgens mij maakt dat niet uit, te veel wordt er via de dop wel uitgegooid (ten minste als ik bij die van mij kijk).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 02 Mar 2021, 20:04

Erik Peters schreef:
JohanFreelander schreef:...
JohanFreelander schreef:Ik heb inderdaad tot het midden van het vat gevuld. Wellicht te veel dus.
Volgens mij maakt dat niet uit, te veel wordt er via de dop wel uitgegooid (ten minste als ik bij die van mij kijk).

Maar als de dop een beetje te hoge afblaas-druk heeft en er ook nog eens weinig "vrije" expansie-ruimte in het tankje is dan loopt de druk gemakkelijk snel en hoog op.   En dan "gooit" het systeem het er "ergens" uit, dwz op die plek die als eerste meegeeft.

Groeten MarcS

PS Ik meen dat de Td5 ook een 1,2 Bar dop nodig heeft. Een te lage druk in het systeem levert een damp-bellen risico, en dampbellen geven weer een oververhittingsrisico.

JohanFreelander

Berichtdoor JohanFreelander » 03 Mar 2021, 06:28

Ik ga dat doen, duimdikte onder middenrand.

Gisteravond haasten om om 21 uur thuis te zijn. Zag op het werk al een donkere vlek onder de auto...
Slang is weer flink gaan lekken. Onderweg paar keer gestopt om kvs bij te vullen.
Ach ja......hobby..... :(
Defender 130 2002

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 03 Mar 2021, 08:31

Landmarcs schreef:Een te lage druk in het systeem levert een damp-bellen risico, en dampbellen geven weer een oververhittingsrisico.

Precies, anders zou je kunnen overwegen om de dop niet vast te draaien, zodat er geen druk opgebouwd kan worden. Dan lekt het niet meer bij de slangaansluiting.

Ik heb afgelopen jaar een aantal weken gewerkt (geen zwaar werk overigens) met een tractor die een lekke koppakking had (inmiddels gerepareerd). Daar had ik de radiatordop er los op zitten, zodat er geen druk opgebouwd kon worden en de verbrandingsgassen (bellen) makkelijk weg konden via de radiatordop. Natuurlijk verdween er ook wel koelwater (in dit geval kraanwater) dus na zo'n 1,5 uur werken diende ik een liter of 2-3 bij te vullen (op een totaal van 12 liter). Nu is dit een 'ouderwetse' tractor, met gietijzeren blok en kop. Temperatuursensor zit bovenin de kop bij de thermostaat en ik kon in de gaten houden of de koelwatertemperatuur niet boven de 85° kwam. Kwam die daarboven dan ging er weer wat water bij.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 03 Mar 2021, 09:21

Erik Peters schreef:
Landmarcs schreef:Een te lage druk in het systeem levert een damp-bellen risico, en dampbellen geven weer een oververhittingsrisico.

Precies, anders zou je kunnen overwegen om de dop niet vast te draaien, zodat er geen druk opgebouwd kan worden. Dan lekt het niet meer bij de slangaansluiting.

Ik heb afgelopen jaar een aantal weken gewerkt (geen zwaar werk overigens) met een tractor die een lekke koppakking had (inmiddels gerepareerd). Daar had ik de radiatordop er los op zitten, zodat er geen druk opgebouwd kon worden en de verbrandingsgassen (bellen) makkelijk weg konden via de radiatordop. Natuurlijk verdween er ook wel koelwater (in dit geval kraanwater) ...

Precies, in geval van een te grote drukopbouw - of het nu komt door een lekke koppakking of erger, danwel door een dop die niet tijd afblaast - kan je beter de dop iets losdraaien.
En ... dus zonder de gebruikelijke overdruk in het koelsysteem liever de motor niet te heet stoken. Het hot-spot dampbel-risico valt overigens wel mee: de auto moet ook op de Port d'Envalira (en nog veel hoger) functioneren *.

* Als je kijkt naar de hoogten waar een auto normaal moet functioneren neem de luchtdruk met "vuistregel" 10% per 1000 m af. Dus als er in de dop ook maar een beetje relatie met de buiten-druk zit zakt de koelsysteem-druk ook. Omgekeerd zie je hieraan ook dat de overdruk in de slangen etc. Op de hoogste wegen gaat dat dus om ± 0,5 Bar extra overdruk ... daar loont het dus om slangklemmen extra te checken.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 03 Mar 2021, 10:23

Een dop los laten is leuk op een trekker waarbij je boel constant in de gaten houd omdat je toch niks te doen hebt verder. Bij een auto kun je er donder op zeggen dat je na 2 ritten je dop gewoon kwijt bent.

Het is geen oplossing, hooguit een testfix.

Meet nou eens gewoon hoeveel druk het systeem opbouwt want als dat veel te veel is hou je het nooit dicht en ben je sowieso eerdaags aan de beurt voor een koppakking. Hoe langer je daarmee doorrijdt hoe groter de kans op een nieuwe kop....
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

conny

Berichtdoor conny » 03 Mar 2021, 11:31

Zie je luchtbelletjes in het expansievat?

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 03 Mar 2021, 13:58

Edward schreef:Een dop los laten is leuk op een trekker waarbij je boel constant in de gaten houd omdat je toch niks te doen hebt verder. Bij een auto kun je er donder op zeggen dat je na 2 ritten je dop gewoon kwijt bent.

Ja, want bij die trekker zit nog een 'ouderwetse' dop op de radiateur, zo eentje die je met een halve slag los kunt draaien, maar er niet meteen af kunt pakken (dan moet je de dop iets indrukken en dan nog iets verder los draaien). Maar bij de Land Rover schroef je hem er zo af.
Bij mijn VW bus zit al wel zo'n moderne kunststof schroefdop.
conny schreef:Zie je luchtbelletjes in het expansievat?
Precies, als de kop(pakking) lek is dan moet je die kunnen zien. Het water in het expansievat kolkt wel wat, maar normaal gesproken verschijnen er geen luchtbellen.

Groet,

Erik.

JohanFreelander

Berichtdoor JohanFreelander » 03 Mar 2021, 18:00

Ik ga morgen ermee aan de slag!!
Bedankt tot zover!
Defender 130 2002

JohanFreelander

Berichtdoor JohanFreelander » 04 Mar 2021, 13:28

Een spanrol heeft een gat gemaakt in de koelslang tussen thermostaat en waterpomp.
Nieuwe is besteld!
Defender 130 2002

Terug naar “Techniek”