Erik Peters schreef:Edward schreef:.... hij staat normaal idd halverwege. .... .
Zo'n vermoeden had ik al, en ook al zou het met een nieuwe originele meter wel weer goed werken, d.w.z. het half weg staan van de wijzer, dan nog heb je er niet zo veel aan.
De huidige VDO meter geeft de werkelijke koelwatertemperatuur weer en doorgaans staat die nu op 80° een wat langere snellere rit doet de meter wat oplopen richting de 90°C. Ook afgelopen zomer heb ik de temperatuur niet verder zien oplopen dan 88°C.
Er zit iets verschil in de waarde die de meter aangeeft in vergelijking met de koelwatertemperatuur aangegeven door de Nanocom.
De VDO meter geeft 3-4°C minder aan dan de Nanocom (ook tijdens de opwarmfase). Misschien komt dit door de plaats van de sensor (= niet op het motorblok).
Een digitale whizzkid kan wellicht het verminkte ECU-temperatuur-signaal weer normaal maken -- ik heb ooit gelezen dat er iets in die richting mogelijk zou zijn ... echter nooit een praktische uitwerking gezien.
De VDO meter is de makkelijker route. Als je de sensor wat dichter op het motorblok weet te plaatsen dan is de nauwkeurigheid waarschijnlijk nog wat groter.
Groeten MarcS
PS Bij die "coolant-alarm" lieden valt mij op dat ze de sensor expliciet niet los willen verkopen ...