Koelslang TD5 dicht slecht af

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: Koelslang TD5 dicht slecht af

Berichtdoor Landmarcs » 05 Apr 2021, 10:59

Erik Peters schreef:
Edward schreef:.... hij staat normaal idd halverwege. .... .

Zo'n vermoeden had ik al, en ook al zou het met een nieuwe originele meter wel weer goed werken, d.w.z. het half weg staan van de wijzer, dan nog heb je er niet zo veel aan.
De huidige VDO meter geeft de werkelijke koelwatertemperatuur weer en doorgaans staat die nu op 80° een wat langere snellere rit doet de meter wat oplopen richting de 90°C. Ook afgelopen zomer heb ik de temperatuur niet verder zien oplopen dan 88°C.
Er zit iets verschil in de waarde die de meter aangeeft in vergelijking met de koelwatertemperatuur aangegeven door de Nanocom.
De VDO meter geeft 3-4°C minder aan dan de Nanocom (ook tijdens de opwarmfase). Misschien komt dit door de plaats van de sensor (= niet op het motorblok).

Een digitale whizzkid kan wellicht het verminkte ECU-temperatuur-signaal weer normaal maken -- ik heb ooit gelezen dat er iets in die richting mogelijk zou zijn ... echter nooit een praktische uitwerking gezien.

De VDO meter is de makkelijker route. Als je de sensor wat dichter op het motorblok weet te plaatsen dan is de nauwkeurigheid waarschijnlijk nog wat groter.

Groeten MarcS

PS Bij die "coolant-alarm" lieden valt mij op dat ze de sensor expliciet niet los willen verkopen ... :ugeek:

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 05 Apr 2021, 13:40

Iemand die echt verstand heeft van elektronica zou het vermoedelijk wel voor elkaar krijgen om de originele temperatuurmeter ook de werkelijke temperatuur aan te laten geven (i.p.v. koud, warm en te heet). Met de nanocom is die temperatuur tenslotte ook af te lezen.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 05 Apr 2021, 15:59

Erik Peters schreef:Iemand die echt verstand heeft van elektronica zou het vermoedelijk wel voor elkaar krijgen om de originele temperatuurmeter ook de werkelijke temperatuur aan te laten geven (i.p.v. koud, warm en te heet). Met de nanocom is die temperatuur tenslotte ook af te lezen.

Ja, ja, maar je moet wel een beetje whizz-kid zijn (of zo iemand in de buurt hebben) denk ik.

Ik vond: https://www.defender2.net/forum/topic53710.html

If it does move but doesn't match, you can change that in the ECU to make it match.
Well that does require some detail on the reference voltage to that of the temperature on the gauge and it can all be resolved. You just need to adjust the temperature gauge settings in the ECU to make it do what you want.
On a Td5, from 88 to 105 deg, the ECU drive to the gauge is programmed not to move, so you don't get alarmed, but it goes up like a rocket after 105 to 140, which is way too late.
So i've actually adjusted the table in the ECU to make sure the gauge moves during the climb between 88 to 105 to make sure it's more realistic.
So back to your issue, if it's moving, it can be resolved, but you require some reprogramming of the ECU to take care of it, but it's not very easy to do.
The Td5 will reduce the amount of fuel based on a multiplier factor at certain temperatures as well. So you only want to correct for the gauge reading but not the ADC value from the temperature sensor.
Hope it make sense.

Ik hoop nog steeds op iemand die zo'n oplossing heeft voor de "Puma" wijzer ... die net zo dom als de Td5 reageert.

Groeten MarcS

JohanFreelander

Berichtdoor JohanFreelander » 05 Apr 2021, 16:30

Ik vermoed dat de Puma met Forscan te programmeren is.
Zelf geen ervaring mee, maar misschien de moeite om dit uit te zoeken.

Groet Johan
Defender 130 2002

Edward

Berichtdoor Edward » 05 Apr 2021, 22:49

JohanFreelander schreef:Ik vermoed dat de Puma met Forscan te programmeren is.
Zelf geen ervaring mee, maar misschien de moeite om dit uit te zoeken.

Groet Johan

Ik had in de Puma een Madman klokje. Die gaf EGT aan, olietemp blok, bak en tussenbak, koelvloeistof temp en nog een paar dingen. Gaf ook een alarm signaal bij overschrijden van geprogrammeerde waarden.

Koste toen weinig (wel in ZA moeten bestellen) en deed het prima. Neem aan dat er nu nog wel leukere dingen te koop zijn waar je nog veel meer signalen aan kunt hangen.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

JohanFreelander

Berichtdoor JohanFreelander » 18 Apr 2021, 09:34

Edward schreef:
Maar hij staat normaal idd halverwege. Meestal is het de ecu die het fout weergeeft. Sensoren of klokken wisselen helpt niet. Ecu uit een andere auto steken wel.

Stel even dat de easy fix (meter vervangen) het inderdaad niet gaat doen, dan is de ecu het probleem.
Is het dan mogelijk om de software opnieuw te laden?
Of denk ik te makkelijk?
(ben niet perse op zoek naar tuning, maar als dat dit probleem ook oplost.....)
Defender 130 2002

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 18 Apr 2021, 10:57

JohanFreelander schreef:
Edward schreef:
Maar hij staat normaal idd halverwege. Meestal is het de ecu die het fout weergeeft. Sensoren of klokken wisselen helpt niet. Ecu uit een andere auto steken wel.

Stel even dat de easy fix (meter vervangen) het inderdaad niet gaat doen, dan is de ecu het probleem.
Is het dan mogelijk om de software opnieuw te laden?
Of denk ik te makkelijk?
(ben niet perse op zoek naar tuning, maar als dat dit probleem ook oplost.....)

Ik vraag me af of ze gewoonlijk het stukje uitgaand temperatuur-signaal bewerken/overschrijven.
Als dat wél het geval was dan waren er vast en zeker al oplossingen voor het onhandige drie-hoogten probleem.
Iedereen met een beetje oog voor de techniek wil liever een meter die op een zinvolle wijze een aanwijzing geeft.
Voor de "eenvoudige ziel" die niks met zo'n wisselend signaal kan is een driekleurig "stoplicht" - blauw-groen-rood - voldoende.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 18 Apr 2021, 12:25

Dat durf ik niet te zeggen, ben een Neanderthaler en computers ken ik alleen van hear say. :oops:

Geen idee of het dan mechanisch of software. Kan software zich zomaar vergissen en iets anders gaan weergeven? Ik zou denken day die geprogrammeerd staat op een bepaald input en die bij bepaalde waarde een output geven. Maar net zo min kan ik me indenken wat er fysiek kapot kan. Geen verstand van.

Enige ervaring mee anders dan dat mijn ecu geen goed voltage (5v) meer gaf aan m'n gaspedaal waardoor die niet functioneerde. Dat er iets stuk gaat waardoor dat voltage anders wordt kan ik nog snappen.

Maar er ging een periode aan vooraf van af en toe uitvallen van het pedaal. Meestal net na plotseling gas los. Dat vind ik dan weer moeilijker te verklaren..... :roll:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

JohanFreelander

Berichtdoor JohanFreelander » 23 Apr 2021, 18:18

Een andere meter geeft geen ander resutaat helaas. Verwacht, maar het proberen waard.....
Ik kon met de scope geen signaal zichtbaar krijgen van het ecu signaal. Was ook even snel bezig.
Ik meet tussen 12vdc vanaf contactslot en massa 11.49 vdc, zal morgen de acuu eens testen.
Defender 130 2002

Terug naar “Techniek”