Ik heb een probleem met de cilinder van mijn motortakel. Nu mijn Defender-frame-swap project zover is dat de het motorblok eraf kan (https://defenderlife3.blogspot.com/2020 ... ge-of.html) heb ik een motortakel op de kop getikt en hebt ik de versnellingsbak los gemaakt.
In alle ijver hebben we echter de release knop van de motortakel te ver los gedraaid en is er olie uit de cilinder gelopen, met als gevolg dat ik geen druk meer kan opbouwen. Nu zitten er twee nippels op de cilinder dus hebben we de bovenste nippel los gedraaid en gevuld met olie, maar tevergeefs. Eigenlijk weet ik ook niet precies hoe zo'n clinder werkt en hou je deze moet vullen / ontluchten. Kan iemand dat vertellen?
Cilinder van Motortakel
Cilinder van Motortakel
Defender 110 3.9i V8 1984
Defender 110 2.5 NA 1985
Range Rover Evoque
Discovery 3 TD2.7 SE
https://defenderlife3.blogspot.com/2020 ... ge-of.html
Defender 110 2.5 NA 1985
Range Rover Evoque
Discovery 3 TD2.7 SE
https://defenderlife3.blogspot.com/2020 ... ge-of.html
Re: Cilinder van Motortakel
Bij de meeste zit aan de bovenkant gewoon een dopje waar je nieuwe olie in kunt gieten. Ontluchten hoeft niet. Tenminste dat is mijn ervaring.
Hier staat er een die toen ie gebracht werd heel handig plat op de aanhanger gelegd was. Dus tegen de tijd dat ie hier arriveerde was heel de aanhanger vloer weer voor jaren geïmpregneerd met olie.

Controleer ook even of de klep onderin die je open en dicht draait voor heffen en dalen wel helemaal sluit. Anders kun je ook heul lang pompen zonder resultaat.
Hier staat er een die toen ie gebracht werd heel handig plat op de aanhanger gelegd was. Dus tegen de tijd dat ie hier arriveerde was heel de aanhanger vloer weer voor jaren geïmpregneerd met olie.
Controleer ook even of de klep onderin die je open en dicht draait voor heffen en dalen wel helemaal sluit. Anders kun je ook heul lang pompen zonder resultaat.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: Cilinder van Motortakel
Edward schreef:Bij de meeste zit aan de bovenkant gewoon een dopje waar je nieuwe olie in kunt gieten. Ontluchten hoeft niet. Tenminste dat is mijn ervaring.
Precies, een beetje vergelijkbaar met een hydraulisch potkrikje. De cilinder is dubbelwandig, in de binnenste loopt de zuigerstang en buitenom zit de olie die verpompt wordt om de zuigerstang te doen uitschuiven.
En als je de daalknop eruit hebt gedraaid mag ik hopen dat je e.e.a. weer correct in elkaar hebt gedraaid. Zodat die weer goed afsluit, anders loopt, zoals Edward ook al schrijft, de olie direct weer terug naar het reservoir.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Re: Cilinder van Motortakel
Bedankt voor het advies. Ik zal de daalknop eens nakijken, het lijkt erop dat daar een afdichting ontbreekt.
Defender 110 3.9i V8 1984
Defender 110 2.5 NA 1985
Range Rover Evoque
Discovery 3 TD2.7 SE
https://defenderlife3.blogspot.com/2020 ... ge-of.html
Defender 110 2.5 NA 1985
Range Rover Evoque
Discovery 3 TD2.7 SE
https://defenderlife3.blogspot.com/2020 ... ge-of.html
Re: Cilinder van Motortakel
er zit ook een bolletje en een veer achter dat schroefje mischien verloren
Re: Cilinder van Motortakel
Ik heb de daalknop er nog een uitgedraaid, en het uiteinde zag er uit als de zitting van een kogeltje, maar geen kogeltje meer te zien. Nieuw kogeltje van een fiets lager erin, en Voila het werkt weer!
Bedankt voor de tip(s)
Bedankt voor de tip(s)
Defender 110 3.9i V8 1984
Defender 110 2.5 NA 1985
Range Rover Evoque
Discovery 3 TD2.7 SE
https://defenderlife3.blogspot.com/2020 ... ge-of.html
Defender 110 2.5 NA 1985
Range Rover Evoque
Discovery 3 TD2.7 SE
https://defenderlife3.blogspot.com/2020 ... ge-of.html
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten