Crossmember, oplappen of vervangen?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
JohanFreelander

Crossmember, oplappen of vervangen?

Berichtdoor JohanFreelander » 28 Okt 2020, 12:30

Allen,

Mijn achterbalk is wat roestig....

Is dat op te lappen? Lassen is geen probleem.
Of is het wellicht beter om een nieuwe erop te zetten?
Waar koop je evt een goede kwaliteit vervanging passend op de 130 td5?
Bijlagen
Screenshot_20201028-122819_Gallery.jpg
Screenshot_20201028-122829_Gallery.jpg
Defender 130 2002

Erik Peters

Re: Crossmember, oplappen of vervangen?

Berichtdoor Erik Peters » 28 Okt 2020, 13:58

Bij mijn 300 Tdi ben ik jaren geleden al eens druk bezig geweest om er nieuwe stukken plaat in te lassen en dan is het daar weer een hele tijd goed, maar vervolgens rot die op een andere plek door. Dat zier er uit zoals op jouw 2e foto.
Ik heb voor de 300 Tdi een nieuwe achterbalk liggen om erin te lassen, dat is een originele, want hij begint nu al te roesten. :D
En bij mijn Td5 had ik een paar plekjes met roest (een beetje vergelijkbaar met jouw eerste foto) en daar ook ruim nieuwe stukken in gelast. Voorlopig gaat het wel weer.
Maar ik denk dat een nieuwe achterbalk beter is.
Ik heb ooit eens een prima achterbalk van een 90 (schade auto en sloper) gehaald en achter mijn 110 (2,5 NA diesel) gelast, hoe lang die achterbalk het vol heeft gehouden weet ik niet want na 10 jaar heb ik die auto verkocht.
Er was een firma Black Sheep die achterbalken maakte van 6 mm plaat, en dan als U balk, geen deels kokerbalk meer, waar je de bagger niet goed uit krijgt en waar het gaat roesten tussen de gepuntlaste platen.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

allard

Berichtdoor allard » 28 Okt 2020, 14:18

Is Black Sheep out of business ja? Oh da's jammer, want ik had ze op mijn lijstje staan voor zo'n 6mm rear crossmember. Een jaar of 2 geleden zag de mijne er slecht uit (slechter dan op deze afbeeldingen), en heb ik 'm opgelapt door gaten dicht te lassen / stukken plaat erin te lassen. Zo kwam hij in ieder geval weer door de APK (en ik belast 'm toch niet, dus ook niet echt een risico). Maar ik realiseer me dat het hele ding over een tijdje vervangen moet worden, en ik kan 'm dus niet meer bij Black Sheep bestellen? Da's jammer...
130 HCPU TD5 MY2000

OttoVink

Berichtdoor OttoVink » 28 Okt 2020, 14:20

Lekker laten roesten en sparen voor een nieuw verzinkt chassis als je de wagen lang denkt te houden.

Edward

Berichtdoor Edward » 28 Okt 2020, 16:30

OttoVink schreef:Lekker laten roesten en sparen voor een nieuw verzinkt chassis als je de wagen lang denkt te houden.

Daar gaan we weer. :roll: :roll:

Een chassis kost 2.5K en wisselen is een dag of drie werk. Dus dat kost de normale mens ook nog een keer 2 rooitjes of zo. Ben je 4000 euri verder terwijl een achterbalk 250 euri kost, lassen een halve dag werk is en het chassis door de tijd bijhouden kost je misschien een keer 500 euri aan materiaal.

Een Defender 130 Td5 is met een oud chassis eronder tussen de 10 en 15K waard. met een nieuw chassis is ie nog steeds 10 à 15 K waard. Dat slaat dus gewoon nergens op tenzij je er echt van overtuigd bent dat je het hok nog decennia wilt rijden en denkt dat die gedachte ook nooit zal veranderen.

Ofwel: gewoon een degelijke uit UK erop lassen. Een degelijke (Devon bv) dus geen originele en zeker geen Brittpart of Bearmach. Dat kost een paar honderd euri en je kunt er weer 20 jaar tegen. :shock: :shock:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 28 Okt 2020, 16:41

allard schreef:Is Black Sheep out of business ja? Oh da's jammer, want ik had ze op mijn lijstje staan voor zo'n 6mm rear crossmember. .... en ik kan 'm dus niet meer bij Black Sheep bestellen? Da's jammer...

Allard, Johan, en anderen,

Kijk eens bij DixonFabrication.   Zo op de plaatjes ziet het er niet slecht uit.
Ik zou er bijna eentje in het voren bestellen.   (Misschien is een verzamel-bestelling voordeliger.)

Groeten MarcS

PS   Als je geen trekhaak hebt of ambieert dan kan je ook nog kijken naar / denken over de versie met lier-opname.
       Bij een latere 130 met HCPU-laadbak steekt de lier-bult dan niet eens extra uit.  
       Rijd je soms wat avontuurlijker route dan kan bij een 130 een lier achter nuttig zijn.

OttoVink

Berichtdoor OttoVink » 28 Okt 2020, 17:05

Edward schreef:
OttoVink schreef:Lekker laten roesten en sparen voor een nieuw verzinkt chassis als je de wagen lang denkt te houden.

Daar gaan we weer. :roll: :roll:

Een chassis kost 2.5K en wisselen is een dag of drie werk. Dus dat kost de normale mens ook nog een keer 2 rooitjes of zo. Ben je 4000 euri verder terwijl een achterbalk 250 euri kost, lassen een halve dag werk is en het chassis door de tijd bijhouden kost je misschien een keer 500 euri aan materiaal.

Een Defender 130 Td5 is met een oud chassis eronder tussen de 10 en 15K waard. met een nieuw chassis is ie nog steeds 10 à 15 K waard. Dat slaat dus gewoon nergens op tenzij je er echt van overtuigd bent dat je het hok nog decennia wilt rijden en denkt dat die gedachte ook nooit zal veranderen.

Ofwel: gewoon een degelijke uit UK erop lassen. Een degelijke (Devon bv) dus geen originele en zeker geen Brittpart of Bearmach. Dat kost een paar honderd euri en je kunt er weer 20 jaar tegen. :shock: :shock:

Jou schatting is behoorlijk voorzichtig want bij een chassiswissel kom je een heleboel zaken tegen die ook in verregaande staat blijken te zijn waarvan het zonde is om ze niet tegelijkertijd mee te nemen. Maar als je aan die € 4000,- een nulletje toevoegt heb je een beter dan nieuwe. :D

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 28 Okt 2020, 17:58

Landmarcs schreef:Kijk eens bij DixonFabrication. Zo op de plaatjes ziet het er niet slecht uit.
Ik zou er bijna eentje in het voren bestellen. (Misschien is een verzamel-bestelling voordeliger.)

Jammer genoeg leveren ze niet buiten Engeland: https://dixonfabrication.co.uk/delivery. Bestelling wordt alleen aangenomen als het vervoer geregeld is.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 28 Okt 2020, 18:13

Erik Peters schreef:Bestelling wordt alleen aangenomen als het vervoer geregeld is.

Da's dan nog meer een reden om op de een of andere manier een verzamelbestelling te regelen.
Nu met de corona-toestanden zijn er natuurlijk een stuk minder mensen die even op en neer hoppen.

Groeten MarcS

dormos

Berichtdoor dormos » 29 Okt 2020, 15:23

Kijk wel uit met gepoedercoate producten van Dixon.
Heb zelf een D2 lierbumper en tree/rocksliders (zelf opgehaald gecombineerd met vakantie) en de coating kwaliteit is vrij beroerd.
Je kunt in overleg volgens mij ook laten verzinken voor het coaten.
110 2.5NA ex-MOD 1985 (verkocht)
Disco 2 TD5 2002 Automaat
Renault Twizy 2012
Dacia Logan MCV 0.9 TCe Bi Fuel 2017
Harley Davidson WLC 750 1950 (Liberator)

Terug naar “Techniek”