Crossmember, oplappen of vervangen?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Edward

Re: Crossmember, oplappen of vervangen?

Berichtdoor Edward » 29 Okt 2020, 18:32

dormos schreef:Kijk wel uit met gepoedercoate producten van Dixon.
Heb zelf een D2 lierbumper en tree/rocksliders (zelf opgehaald gecombineerd met vakantie) en de coating kwaliteit is vrij beroerd.
Je kunt in overleg volgens mij ook laten verzinken voor het coaten.

Klopt, nóóit iets uit de UK mét coating kopen want dat valt er op de boot al af. Niet alleen bij Dixon maar bij alle aanbieders. Denk dat ze daar wettelijk met custard moeten coaten oid :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 29 Okt 2020, 19:12

Edward schreef:
dormos schreef:Kijk wel uit met gepoedercoate producten van Dixon.
Heb zelf een D2 lierbumper en tree/rocksliders (zelf opgehaald gecombineerd met vakantie) en de coating kwaliteit is vrij beroerd.
Je kunt in overleg volgens mij ook laten verzinken voor het coaten.

Klopt, nóóit iets uit de UK mét coating kopen want dat valt er op de boot al af. Niet alleen bij Dixon maar bij alle aanbieders. Denk dat ze daar wettelijk met custard moeten coaten oid :lol: :lol:

Dat van die custard is wellicht ook en optie, hoewel custard vlgs mij geel is, en black pudding is weer heel wat anders.

Toch gaat het niet altijd mis met die poedercoating, dwz ... ik heb van de voorganger van Extreme4x4 bumperettes en rocksliders, en beide zijn niet alleen extra heavy uitgevoerd maar ook verzinkt en daarna gepoedercoat. Na ruim 15 jaar (ze overleefden dus ook al mijn vorige auto - één van de bumperettes ving daarbij ook nog eens de klap op) is er hier en daar een kleine beschadiging van de poedercoating, maar dat is mij aan te rekenen en niet de afwerking.
Eerst verzinken en daarna poedercoaten is wellicht de betere receptuur.

Blijft er natuurlijk nog het "dingetje" dat een rear-crossmember ook nog aan het chassis gelast moet worden ... zink zit dan in de weg, en poedercoating wordt ook niet beter van het lassen.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 29 Okt 2020, 19:54

Landmarcs schreef:
Blijft er natuurlijk nog het "dingetje" dat een rear-crossmember ook nog aan het chassis gelast moet worden ... zink zit dan in de weg, en poedercoating wordt ook niet beter van het lassen.

Groeten MarcS

Klopt, je moet de zink en coating wegslijpen. En dan beide zijden spuiten met lasbare lak. dat is vooral voor de binnenkant belangrijk anders heb je daar meteen weer kaal, blank staal dat gelijk weer begint te roesten. Dan na het lassen de buitenkant weer netjes afwerken met RX, chassislak of wat dan ook. En ook de binnenkant weer met Rx of een ander holle ruimte was of zo.
Edward van Vugt

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 30 Okt 2020, 13:36

Landmarcs schreef:...
Kijk eens bij DixonFabrication.   Zo op de plaatjes ziet het er niet slecht uit.
Ik zou er bijna eentje in het voren bestellen.   (Misschien is een verzamel-bestelling voordeliger.)

Nog en o ja-tje (of let op-je):

Op de plaatjes heeft het 6mm DixonFabrication rear crossmember géén gat voor de aanhanger-contra-stekker.
De weinig goedkopere 3 mm versie heeft dat gat wel, wellicht is dit gat optioneel (zonder gat is het geheel natuurlijk weer sterker).
Op de plaatjes zijn ook niet steeds alle normaal aanwezige gaten voorgeboord.

Groeten MarcS

allard

Berichtdoor allard » 30 Okt 2020, 16:27

Misschien kun je dit idd "customizen" zeg maar. Als ik het me goed herinner, kon je bij Black Sheep bijv. ook recovery ogen laten plaatsen...
130 HCPU TD5 MY2000

JohanFreelander

Berichtdoor JohanFreelander » 30 Okt 2020, 19:56

Dank voor alle reacties!

Veel info over compleet vervangen is te overwegen...
Maar even, stel dat ik het onderste deel er compleet uit slijp,
is de achterbalk dan schoon te maken, om er vervolgens een nieuwe strook in te lassen?
Of gaat dit niet?

groet Johan
Defender 130 2002

Edward

Berichtdoor Edward » 30 Okt 2020, 21:25

Alles kan. Maar de achterbalk is opgebouwd uit diverse zetstukken die over elkaar zitten. Er is dus niet alleen een voorkant en achterkant maar ook tussenschotten die je dan niet meer aan de bodem gelast krijgt.

Bovendien is de binnenkant meestal rotter dan wat je ziet dus vaak loont het de moeite niet. Beter een nieuwe erop lassen die gewoon uit een voor en achterkant bestaat.

Overigens is het ding simpel zat van vorm dus je kunt hem ook gewoon lokaal laten zetten en zelf aflassen.
Edward van Vugt

JohanFreelander

Berichtdoor JohanFreelander » 30 Okt 2020, 21:35

Duidelijk Edward, dank je!
Defender 130 2002

Terug naar “Techniek”