Ineens werken mijn koplampen niet meer zoals het zou moeten. Zodra ik de schakelaar op stand 2 zet gaat het blauwe groot licht lampje aan, maar er gebeurt verder niks. Als ik de pook naar achteren trek voor groot licht, gebeurt er ook niks.
Wat zou dit kunnen zijn? Ik zie op andere fora dat het wel eens de schakelaar kan zijn aan het stuur....
Discovery Td5 2002: Verlichting werkt niet meer volledig
Discovery Td5 2002: Verlichting werkt niet meer volledig
Land Rover Discovery 2 2002 TD5 Epsom Green 961/HAF
Re: Discovery Td5 2002: Verlichting werkt niet meer volledig
Dat wordt meten. Het is iig geen heel bekende kwaal van de D2.
Zou beginnen met de zekeringen en de relais te controleren. Dan kijken of er spanning is voor en na de lichtschakelaar en zo verder.....
Zou beginnen met de zekeringen en de relais te controleren. Dan kijken of er spanning is voor en na de lichtschakelaar en zo verder.....
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Ik heb enkele zekeringen gecontroleerd:
Zekering F9 en F10 staat spanning op als ik de lichtschakelaar op aan zet. De schakelaar is dus niet het probleem...
Relais 11 en 12 heb ik even omgewisseld, geen verschil.
Op F3 staat geen spanning.... Zou dat het zijn? --> Inmiddels erachter dat dat de mistlampen zijn...
Zekering F9 en F10 staat spanning op als ik de lichtschakelaar op aan zet. De schakelaar is dus niet het probleem...
Relais 11 en 12 heb ik even omgewisseld, geen verschil.
Op F3 staat geen spanning.... Zou dat het zijn? --> Inmiddels erachter dat dat de mistlampen zijn...
-
JohanFreelander
De spanning gaat van zekering naar schakelaar.
Nu dus meten bij de schakelaar. Ik zou nu verwachten dat die dood is.
Nu dus meten bij de schakelaar. Ik zou nu verwachten dat die dood is.
Defender 130 2002
Mss eerst eens de lampen zelf nazien .alle daar zou ik toch mee beginnen
-
Landmarcs
islander schreef:Mss eerst eens de lampen zelf nazien .alle daar zou ik toch mee beginnen
Tja, omdat "Eelkes" meldt dat direct het blauwe (ongedimd) grootlicht verklikkerlampje aan gaat (en kennelijk niet reageert op de gedimd/ongedimd keuze), daarnaast vermeldt "Eelkes" dat het seinlicht ook niet werkt, .... dus denk ik aan een hapering in dit deel van de schakeling.
Nu ken ik de Disco2 schakeling niet, bij een Defender is er sprake van een gedimd/ongedimd/seinlicht schakelaar, maar óók een relais dat de koplampen uit zet als het contact afgezet is. In dit deel - of het corresponderende bij de Disco - zou ik het zoeken.
En ... als je een schema hebt kan je wellicht ook nog vinden waar het blauwe verklikkerlampje in de keten aftakt.
Het gaat ergens rond dit aftakpunt mis (aangenomen dat dat blauwe verklikkerlichtje verder nergens op reageert).
Groeten MarcS
Opgelost! Bleek dat beide stekkertjes geen goed contact meer maakten en lichtelijk gesmolten zijn:
Na schoonborstelen en wat contactspray werkte het weer. Wel merkwaardig dat dit kan ontstaan.....
Na schoonborstelen en wat contactspray werkte het weer. Wel merkwaardig dat dit kan ontstaan.....
Ik zou toch denken aan vervangen van de contacten met nieuwe stekers, want door corrosie is weerstand ontstaan en de boel gaan smelten. En dat terwijl je onder de breekwaarde van de zekering bent gebleven. Dat kan to brand leiden als de boel weer gaat corroderen.
-
Landmarcs
Willem_G schreef:Ik zou toch denken aan vervangen van de contacten met nieuwe stekers, want door corrosie is weerstand ontstaan en de boel gaan smelten. En dat terwijl je onder de breekwaarde van de zekering bent gebleven. Dat kan to brand leiden als de boel weer gaat corroderen.
Tja, als je het allemaal goed proper krijgt dan hoef je niet overdreven bezorgd te zijn.
Vooralsnog is het denkelijk alleen maar heet geworden door een te grote overgangsweerstand, de stroom door het circuit wordt door zo'n extra weerstand alleen maar kleiner, en dus ... blijven de zekeringen heel. Het plastic van de lampstekker is evenwel niet zo "kieskeurig" als de zekering en gaat langzaamaan smelten. Aangezien je geen enkele verlichting had kan dit eenvoudigweg komen door alleen een overgangsweerstand aan de massa-kant van de lamp. En aangezien de losse steekcontacten zelfs als de stekker geheel weggesmolten zou zijn altijd nog op de lamp-contacten steken heb je niet gauw een gevaarlijke kortsluiting.
Een nieuwe of een opgeknapte lampstekker is dus vooral een "keuze".
Ik heb geen idee of de "Zweedse Lichtversterker" ook makkelijk past in een Discovery, zo ja dan zou het een makkelijke oplossing kunnen zijn. Je gebruikt één originele lampstekker (de stekker aan de dynamo-kant of startmotor-kant van het blok) als stuurstroom-stekker (en gaat daarna niet meer dan de relais-stroom doorheen), de andere originele lampstekker kan je (eventueel ingepakt) weghangen. Je hebt daarna de degelijke lampstekkers van de lichtversterker.
D'r zijn slechts drie-vier sleutel-klusjes: De 12V aansluiting op d dynamo of startmotor, tweemaal een goede massa nabij de koplamp, en als laatste eenvoudigste het ophangen van de twee relais ergens aan een spatbordrand oid.
Bij een Defender past het allemaal alsof het ervoor gemaakt is (het is gemaakt voor een traditionele Volvo).
Groeten MarcS
Even een typvoutje verholpen.
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 27 Okt 2020, 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.
En wat heeft het wegsmelten van de lampstekker te maken met de door jou zo geliefde omloop?
Groet Ron
Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006