Cilinder nummers

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Palanca

Cilinder nummers

Berichtdoor Palanca » 19 Okt 2020, 10:20

Beste mensen,

Het betreft een Land Rover Freelander 1 - 1.8 16_V - Benzine - BJ: 2000

Ik ben onlangs stil komen te staan nadat de auto in begon te houden en een ploffend geluid begon te maken daarna de wegenwacht gebeld, deze nam een kijkje en vroeg mij wanneer dat de bougies en kabels vervangen waren. Ik heb de auto net 1,5 jaar dus ik zei in deze periode in ieder geval niet. Hij heeft toen wat aan de kabels zitten draaien en toen startte hij weer, en gaf de opmerking om alles maar te vervangen omdat het daar aan zou kunnen liggen.

Nu ben ik gisteren bezig geweest om mijn bougies (met kabels, rotor en rotor-huis) te vervangen. In mijn enthousiasme heb ik er niet op gelet welke kabels ik waar op de rotorhuis eruit heb getrokken (ja is nogal lomp van mij ik weet het :roll: ). Nu ben ik op zoek geweest naar een schema welke cilinders waar zitten (voor het blok en het rotor-huis) maar ik kan alleen iets vaags vinden voor het rotor-huis.

Hier zeggen ze dat linksonder (gezien vanaf de bestuurderskant) 1 is en dan tegen de klok in 3-4-2, klopt dit? zo ja als ik dan voor het blok sta zijn mijn cilinders (bougies) dan ook van links naar rechts 1-4-3-2? Ik ben al aan het wisselen geweest met de kabels maar ik kom er niet aan uit, als ik de auto probeer te starten dan wilt hij wel maar gaat hij niet door zeg maar.

Ik hoor graag wat jullie bevindingen zijn.

Groetjes Jan
1} Land Rover Freelander Hard Top 1.8 16_V (88kW) - 2000

JohanFreelander

Re: Cilinder nummers

Berichtdoor JohanFreelander » 19 Okt 2020, 14:04

Heb je Facebook?
Stel je vraag in de groep Freelander Owners Club Hollamd.
Dan maakt iemand wel even een foto voor je.

Ik kijk zo even of in de Haynes wat staat....
Defender 130 2002

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 19 Okt 2020, 18:01

Heb je hier wat aan?
1.8-k-series-ignition-coil-leads-cap-detail.jpg
De cilinders zijn van links naar rechts opvolgend van 1 naar 4 genummerd (voor de auto staand).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Palanca

Berichtdoor Palanca » 20 Okt 2020, 09:59

Na even pielen ben ik er dus achter gekomen hoe het nu zit.

Bedankt Erik maar het moment dat jou bericht geplaatst is was ik er al mee bezig haha. Ik heb het even schematisch opgeschreven (lekker amateuristisch ik weet het) maar dit is hoe het bij mijn auto nu zit. Mocht iemand het nodig hebben dan kunnen ze kijken of dit bij hun ook zo klopt.

Bedankt voor de reacties iedereen :D :D

2020_10_20 09_52 Office Lens.jpg

Gr. Jan
1} Land Rover Freelander Hard Top 1.8 16_V (88kW) - 2000

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 22 Okt 2020, 14:55

Maar rijdt-ie nu voor- of achterruit?
Vervangen vind ik wel wat snel, alles goed schoonmaken (WD-40, de normale, is een uitstekende contactreiniger en verzorger) had waarschijnlijk net zo goed geholpen.

Terug naar “Techniek”