start probleem 110 puma

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
twdi

start probleem 110 puma

Berichtdoor twdi » 19 Okt 2020, 09:42

Zaterdag weer het startprobleem met onze defender gehad. Dit keer moest de ANWB er aan te pas komen omdat er na een paar keer proberen een penetrante lucht (zoals van verbrande koppelingsplaten) de cabine binnen kwam.

https://youtu.be/XL6lZ4W8RSI

De ANWB vond eigenlijk alleen dat de accu aan vervanging toe is maar dat verklaard niet die penetrante lucht die hem ook zorgen baarde.

Als hij dit eerder deed, lukt het steeds wel om hem te starten door de sleutel even uit het contactslot te halen of er wat mee te jutteren. Er zit best wat speling op het slot.

Herkend iemand dit? Hopelijk valt het mee en het contact met Bas4cars is gelegd in ieder geval.

Edward

Re: start probleem 110 puma

Berichtdoor Edward » 19 Okt 2020, 10:45

De link tussen starten en koppeling is alleen te leggen als je hem in z'n versnelling start met de koppeling ingetrapt. Mocht de koppeling dan niet goed vrij komen dan heeft de startmotor het uiteraard zwaar en zal ie minder hard rond gaan waardoor het starten ook niet of minder zal lukken.

Dat is natuurlijk hoorbaar en eenieder zal proberen hem dan in vrij te starten. En anders de WW zeker wel.

Verder lijken het me twee losse problemen tenzij het de startmotor is die je ruikt en wat jij een koppeling geur noemt. Die kan natuurlijk ook aan het overlijden zijn.

Dus accu testen en eventueel vervangen (bij twijfel vervang ik em sowieso) en de startmotor een goed beluisteren en voelen en bij twijfel demonteren en even laten reviseren.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

twdi

Berichtdoor twdi » 19 Okt 2020, 11:15

De link naar de koppeling was ook alleen maar om iets over de geur te schrijven. Ik start altijd met ingetrapte koppeling dus daar komt de geur niet vandaan.

Het vermoeden nu is dat het een combinatie is van een oude accu (die blijkt nog origineel uit 2007 te zijn) en een startmotor die aan het overlijden is.

ik blijf het dan wel vreemd vinden dat wat spelen met de sleutel ook uit maakte.
Nou goed, hij gaat donderdag naar Bas (als hij tenminste normaal start haha)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 19 Okt 2020, 12:01

twdi schreef:De link naar de koppeling was ook alleen maar om iets over de geur te schrijven. Ik start altijd met ingetrapte koppeling dus daar komt de geur niet vandaan.

In getrapte koppeling hoeft niet te helpen als de koppeling plakt. In z'n vrij helpt dan wel (waarna je de auto weer slecht in de versnelling krijgt).

Het vermoeden nu is dat het een combinatie is van een oude accu (die blijkt nog origineel uit 2007 te zijn) en een startmotor die aan het overlijden is.

Een accu uit 2007 zal wel goed moe zijn, behalve als je hem tussentijds, en dan vooral 's winters zo nu en dan met een slimmere lader hebt "doorgeladen".   Ik probeer met tussentijds doorladen de accu een langere levensduur te geven ... en het lijkt te helpen. Met een goed geladen accu heeft de startmotor ook minder kans op oververhitten, bij langer doorstarten omdat de accuspanning inzakt wordt er uiteindelijk meer nuttige energie in warmte omgezet, en dus minder in start-energie waardoor het allemaal weer langer duurt en dus weer meer energie in warmte wordt opgezet.
Qua accu denk ik dat je niet slecht uit bent met een Varta LFD90, maar er zijn er meer die goed genoeg zijn.

ik blijf het dan wel vreemd vinden dat wat spelen met de sleutel ook uit maakte.
Nou goed, hij gaat donderdag naar Bas (als hij tenminste normaal start haha)

Een vermoeid startslot maakt het natuurlijk allemaal niet mooier/makkelijker maar het is een onafhankelijk probleem.

Groeten MarcS

twdi

Berichtdoor twdi » 19 Okt 2020, 13:31

De auto staat inderdaad altijd ook in zijn vrij als ik start. Ik vind dat toch wel een veilig gevoel :)

Verder heb ik mijn bevindingen goed gemeld dus dan moet het goed komen. Van een onbetrouwbaar startproces moet ik niks hebben, hoewel ik wel te spreken was over de ANWB monteur. Die was er zo en door de ANWB app stond hij al bij de auto voor wij het wisten.

Terug naar “Techniek”