Handrem Range Rover sport 320 2006 staat vast.
-
gp-campers
Handrem Range Rover sport 320 2006 staat vast.
Beste, ik heb een probleem en hoop dat jullie mee willen denken. Mijn handrem (elektronische parkeerrem) maakte het schurende geluid. Wel bekend bij dit model. De zogenaamde screamer. Ik heb de boel gedemonteerd, schoenen waren helemaal kaal en dus nieuwe gemonteerd. Bij de eerste keer weer inschakelen van de parkeerrem werd de rem aangetrokken met gillende geluid op het einde van het aanspannen en daarna stond de rem vast. Hij komt niet meer los. Ik krijg hem er niet af met de knop. Als ik aan het kabeltje trek onder de bekerhouder voor (handbrake release cable) gaat hij er ook niet af. De schijf staat niet met de opening voor het stelTandwieltje in de trommel die kan ik ook niet stellen. (Staat sws op zo klein mogelijk omdat de schoenen nieuw zijn dus niet verder terug te stellen.) ik heb geprobeerd de unit open te maken, maar die zit zo goed dichtgekit dat ik het deksel er niet afkrijg. Dus daarin terug stellen lukt ook niet. Wie heeft ideeën? Of moet ik de kabels doorknippen en alles nieuw/sloop halen. Eigenlijk wilde ik zoals in een ander topic staat de kabels in de unit weer goed aansluiten maar dan moet ik hem wel demonteren of onder de auto open maken. Graag even meedenken. Bvd.
Re: Handrem Range Rover sport 320 2006 staat vast.
Met de noodkabel loshalen vraagt een bak geweld waar ik iig bang van werd. Maar het lukte wel.
De servo unit gewoon wegsmijten en vervangen.
Ook geen 2e hands want ze zijn allemaal ruk.
De servo unit gewoon wegsmijten en vervangen.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
-
gp-campers
Tnx ik kan de kabel ca 10 cm uittrekken tot hij vastloopt. Moet in dan nog doortrekken?
Ik vind 700€ wel veel voor 1x gebruik per jaar bij Apk.
Ik vind 700€ wel veel voor 1x gebruik per jaar bij Apk.
-
gp-campers
Ik heb er zo hard als ik Kan aan getrokken maar er gebeurd helaas niets. Tips??
Dan rest de boel te demonteren. Dat moet echt wel kunnen zonder de boel te slopen lijkt me. Vraag is alleen hoeveel je dan uit elkaar moet halen en of een paar kabel qua kosten die moeite waard is. Dat weet ik niet.
Zoals gezegd hebben wij hem toen ontgrendeld gekregen en een daarna is er een nieuwe servo unit ingezet en verder geen problemen meer gehad.
Zoals gezegd hebben wij hem toen ontgrendeld gekregen en een daarna is er een nieuwe servo unit ingezet en verder geen problemen meer gehad.
Edward van Vugt
-
gp-campers
Het is dus niet te demonteren staat muurvast. Trommels krijg je er zo niet af. zonder de boel kapot te knippen. Ik hoor graag of andere mensen nog ideeën hebben.
Mvg Gertjan.
Mvg Gertjan.
-
Landmarcs
gp-campers schreef:Ik heb er zo hard als ik Kan aan getrokken maar er gebeurd helaas niets. Tips??
Ik heb geen idee van hoe dat eruitziet in de Range Rover Sport ... maar kan je bijv. een griptang op die nood-rem-ontgrendel-kabel zetten ?
Daarna kan je denkelijk naast gepast ook ongepast geweld op die kabel loslaten.
Naar mate de rem beter klem zit (en kennelijk zit ie dat) zal de ontgrendeling ook moeilijker los willen schieten.
Groeten MarcS
Landmarcs schreef:gp-campers schreef:Ik heb er zo hard als ik Kan aan getrokken maar er gebeurd helaas niets. Tips??
Ik heb geen idee van hoe dat eruitziet in de Range Rover Sport ... maar kan je bijv. een griptang op die nood-rem-ontgrendel-kabel zetten ?
Daarna kan je denkelijk naast gepast ook ongepast geweld op die kabel loslaten.
Naar mate de rem beter klem zit (en kennelijk zit ie dat) zal de ontgrendeling ook moeilijker los willen schieten.
Groeten MarcS
De servo unit is al naar de klote dus bang zijn om iets te mollen hoeft niet.
Omdat TS zelf kennelijk geen google heeft heb ik even gekeken: de servo komt standaard met twee nieuwe kabels.
En het gezeur van 700 euri voor 1x per jaar APK krijg ik persoonlijk jeuk van. Je wil een Range Rover rijden. Daar hoort Range Rover budget bij.........
Edward van Vugt
-
gp-campers
Dank voor de reacties. Klopt helemaal auto rijden kost geld. Toch geef ik niet graag meer geld uit dan noodzakelijk. Het is natuurlijk wel een auto van 14 jaar oud.
-
gp-campers
Hallo, even een update. Het is me gelukt de boel te repareren maar was wel een lastig klusje. (Tenminste dat vond ik) In ieder geval bedankt voor het mee denken. Ik heb de kabel die in de midden console zit verlengd En er met een pijpsleuteltje een soort handvat aan gemaakt. Hierdoor kon ik er met veel kracht aan trekken. En inderdaad nadat je de kabel ca 10 cm uittrekt en dan door een weerstand heen trekt schiet hij los en staan de trommels weer los. Ik wilde in de unit kijken en kon met moeite de 8 (verroeste ) torcs schroefjes loshalen onder de auto. Toen kreeg ik het deksel er niet af want hij zat (zoals de beschrijving al voorspelde) ‘well glued’ Dan toch maar de kabels los werken en kijken of de unit incl kabels verwijderd kan worden. De kabels zitten bdz met een klem ringetje in de trommel vast. Ook was vooral li gecorrodeerd maar wel los te krijgen. Vervolgens zit de kabel met een rubberen ring in een klem. Die kun je er uit werken. Dan zitten er nog 2 ijzeren klemmen per kabel aan het chassis vast waar de kabels door heen lopen. Deze kon ik niet demonteren door corrosie de boutjes waren helemaal weg. de eerste twee heb los geslagen zodat het beugeltje brak. (Verroest) bij de andere die boven de as gemonteerd zitten heb ik de bouten uitgeboord. De remkabels nu dus los en vrij geprepareerd. Toen nog de release kabel los gemaakt van onder de auto. Die loopt boven de aandrijfas langs dus ff hitteschild van de uitlaat demonteren om kabeltje uit de klemmen te krijgen. Hele boel aan de rechterkant van het diff weg gehaald. Op de werkbank de unit opengemaakt en uitgevogeld hoe het zit. Er zit een spindel aan de li kabel en een soort lange bronzen moer/huls aan de te kabel. Die huls wordt door de motor gedraaid over de spindel waardoor huls en spindel in elkaar draaien en zo beide kabels aantrekken. Omdat de huls door de motor glijdt Han die dus ook in lengte variëren. Ze draaiden over een lengte van ca 7 cm over elkaar. Het motortje kun je met 3 torcs schroefjes losmaken waardoor je deze deels uit kunt nemen. Ik zag dat de huls tot aan het eind van de spindel gedraaid was en klem vast top op de aanslag gedraaid zat. Met 2 waterpomp tangen (doekje ertussen) kon ik ze lossen. Nu de huls helemaal terug gedraaid tot dat deze weer vast klikt aan de te kabel. Let wel op dat je de release kabel weer op de juiste wijze door de unit laat lopen en achter het haakje om te released plaatst. Motortje weer vast geschroefd en de boel met weer terug op zijn plaatst gezet onder de auto. Ook dat is best een gedoetje tussen het chassis de diff en de koets. Ik heb de afdekplaat nog niet gemonteerd want ik wilde zien wat er gebeurde. Dus nadat alles (ook trommels/schijven) weer gemonteerd waren iemand de rem laten activeren. Hij draaide weer helemaal door tot aan de aanslag, sloeg vast blokkeerde en gilde het uit. Kak dacht ik weer fout. Omdat ik wist hoe de boel in elkaar stak kon ik nu met wat gepruts de huls weer los van de aanslag krijgen en met een schroeven draaier terug stellen ik veronderstelde dat ik onvoldoende ver terug gesteld had dus nu nog verder terug gesteld. (Nu iets te ver zoals bleek wand de linker kabel verdween uit de unit waar door bij inschakelen alleen de re kabel bewoog.)Deze stopte Wel vanzelf bij aan trekken maar had daarvoor iets meer dan 4 cm nodig. Dit deed mij ontdekken dat ik dus te weinig ruimte op de spindel had om de boel goed te laten werken maar dat de unit in principe wel correct zijn werk doet. Beide kabels juist in de unit gemonteerd. De spindel terug gesteld zo vermicellisoep maar wel zodat beide aansluitingen zich binnen de unit bevinden. Ik dacht dan moet het in de afstelling in de trommels zijn. Omdat ik de trommels met moeite over de schoenen kon schuiven ging ik er van uit dat daar geen stel ruimte meer in zat. Dit was een onjuiste aannamen ik kon de schoenen nog ca 20 tandjes stellen voordat die vast zat. Dat dus gedaan en daarna een paar tandjes los gesteld totdat ik de trommel met de hand kon draaien. Weer onder de auto en kijken wat er gebeurd. Bij inschakelen draait de huls ca 5,5 cm over de spindel waarna hij stopt. Hij is nu ook te released met de knop in de auto. Gelukt. De deksel met vloeibare pakking op zijn plaats gelijmd en vast geschroefd. De kabels gemonteerd en de unit weer vast gezet. Auto op de wielen proefrijden en ja hoor ook de automatische release bij wegrijden werkt weer. Nogmaals dank voor het meedenken ik hoop dat meer mensen hier wat aan hebben. Een unit vervangen die veel geld kost omdat de schoentjes versleten zijn leek mij al zeer onwaarschijnlijk. Doordat hij een aantal keren is gaan gillen bij vastslaan is er vast wel wat schade opgetreden bij de tandwieltjes maar hij functioneert nu iig weer prima. Kosten 0 €