Zo dan mijn eerste vraag op dit forum. Ik heb sinds een paar weken een Freelander , een oudje uit 1999 , maar ziet er keurig uit en de vorige eigenaren hebben al flink in de techniek geïnvesteerd, zo is er een aantal jaren geleden een ruil motor ingekomen met modificaties , er is onlangs een nieuwe uitlaat , een katalysator, koppeling, distributie, waterpomp en nog meer kleinere zaken. De vorige eigenaar heeft hem overgedragen met een verse apk. Hulde. Hij is ook lang geleden omgebouwd naar 2 wheel drive , wat ik prima vind .
Nu ben ik een Piet Lut en er zijn nog wat kleinigheden die ik wil aanpakken of laten aanpakken.
- Hij schakelt, niet strak , wat vaag En kan mij voorstellen dat er op sommige onderdelen wat slijtage optreed , rubbers, stangen, veren ,oid . De pook mag steviger aanvoelen, gaat wel keurig door de versnellingen, maar voelt vaag.
- De bediening van de spiegels werkt niet , geen ramp, want ik ben de enigste die er in rijdt en alsjeblieft goed staan moet je er afblijven. Maar ik ben dus een Piet Lut en wil het weer werkend hebben.
- Het klokje. Weinig pixels die nog te zien zijn. Nu heb ik door onkunde een verkeerd klokje gekocht. Kan ik deze toch gebruiken? Die er inzit heeft code 100102 en heb gekocht 100380 .
Graag advies, tips en tricks. Je ziet , ik heb niet veel ervaring met autotechniek, maar aldoende zal ik leren.
Als nieuw lid van dit forum wil ik bij mijn debuut ook niet teveel aandacht opeisen en kom ongetwijfeld later terug met meer van dit soort vragen.
Alvast bedankt
Kleine “mankementen” Freelander
-
JohanFreelander
Re: Kleine “mankementen” Freelander
Gefeliciteerd met je aankoop!
Misschien dat in de bak niet helemaal de juiste olie zit. Er moet iets van Texaco MTF94 in, maar Kroon olie heeft een goede vervanger.
Check de Kroon oil site dmv je kenteken.
Op Facebook zijn er een paar Freelander clubjes, waarvan de Freelander owners club op het
technische vlak het meest actief is.
Misschien dat in de bak niet helemaal de juiste olie zit. Er moet iets van Texaco MTF94 in, maar Kroon olie heeft een goede vervanger.
Check de Kroon oil site dmv je kenteken.
Op Facebook zijn er een paar Freelander clubjes, waarvan de Freelander owners club op het
technische vlak het meest actief is.
Defender 130 2002
Geen ervaring met een Freelander maar bij alle auto's met handbak die ik gehad heb was de eerste klus standaard alle linkage delen vd pook naar de bak wisselen. Dat maakt bijna altijd een heel groot verschil en kost meestal geen knoop ook nie. 
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Is dat een grote klus , de linkage delen vervangen? Is dat zelf goed te doen? Ik heb niet veel sleutel ervaring.