Casper the Ghost schreef:Mijn aanstaande Defender 110 TD4 uit 2008 is alleen uitgerust met een startonderbreker, maar is dit wel voldoende???
Gelukkig komt de Defender niet voor in de top 10 meest gestolen auto's, maar toch circuleren er verhalen dat dit soort auto's erg gewild zijn in juist die landen waar de criminaliteit hoogtij viert
Zijn er clubleden die ervaring hebben met diefstal en/of advies of het inbouwen van een Alarm klasse 3 zinvol of niet?
Dag Casper,
Ik weet niet waar jouw aanstaande Defender vandaan komt maar als het een in Nederland geleverde is (en waarschijnlijk idem voor bijv. Duitsland) dan zitten er ook een aantal sensoren in (een bewegingssensor binnen, en deuren/motorkap open sensoren) en een alarm incl. een sirene met een accu-onafhankelijke voeding.
Toevallig weet ik dat je in Frankrijk twee vinkjes moest zetten bij het bestellen van een nieuwe om dezelfde uitrusting te krijgen die in Nederland standaard was.
Of de startonderbreking + alarm-voorzieningen voldoende zijn is natuurlijk de vraag. Maar dan is zo ongeveer iedere voorziening een twijfelachtig genoegen.
Ik ken het voorbeeld waarbij een van allerlei beveiliging voorziene luxe VW in Tsjechië kennelijk gewoon opgetakeld werd, en een ander voorbeeld waarbij een nog veel luxere en bovendien ongewoon/gelimiteerd in mat grauw-grijs gespoten VW uit de straat verdween omdat de dief via het dak (3º etage) het huis van de eigenaar binnendrong om daar de sleutels op te zoeken. Iets vergelijkbaars, maar dan slechts de 2º etage, gebeurde rond een luxe sportieve Audi (en daar had de woning zelf ook nog een intelligent alarm).Vooralsnog worden Defenders maar weinig gestolen (althans op het continent), en het standaard alarm werkt in ieder geval enigszins ontmoedigend waar het een gelegenheidsdiefstal betreft. De weinig standaard electrickery, en de beperkte markt voor Defender-onderdelen maakt alhier op het continent de Defender tot een minder aantrekkelijke prooi.
(Voor een ramkraak zijn Defenders ook al niet de meest geliefde auto's: te opvallend, niet stevig genoeg en ook nog eens geen airbag.)Wil je meer toch beveiliging dan heb je voertuigvolgsystemen (die overigens ook weer te saboteren zijn).
Groeten MarcS