Alarm klasse 3 zinvol of niet?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Casper the Ghost

Alarm klasse 3 zinvol of niet?

Berichtdoor Casper the Ghost » 26 Sep 2020, 18:13

Mijn aanstaande Defender 110 TD4 uit 2008 is alleen uitgerust met een startonderbreker, maar is dit wel voldoende???

Gelukkig komt de Defender niet voor in de top 10 meest gestolen auto's, maar toch circuleren er verhalen dat dit soort auto's erg gewild zijn in juist die landen waar de criminaliteit hoogtij viert :mrgreen:

Zijn er clubleden die ervaring hebben met diefstal en/of advies of het inbouwen van een Alarm klasse 3 zinvol of niet?

Hoor graag, Groet Casper

Landmarcs

Re: Alarm klasse 3 zinvol of niet?

Berichtdoor Landmarcs » 26 Sep 2020, 19:11

Casper the Ghost schreef:Mijn aanstaande Defender 110 TD4 uit 2008 is alleen uitgerust met een startonderbreker, maar is dit wel voldoende???

Gelukkig komt de Defender niet voor in de top 10 meest gestolen auto's, maar toch circuleren er verhalen dat dit soort auto's erg gewild zijn in juist die landen waar de criminaliteit hoogtij viert :mrgreen:

Zijn er clubleden die ervaring hebben met diefstal en/of advies of het inbouwen van een Alarm klasse 3 zinvol of niet?

Dag Casper,

Ik weet niet waar jouw aanstaande Defender vandaan komt maar als het een in Nederland geleverde is (en waarschijnlijk idem voor bijv. Duitsland) dan zitten er ook een aantal sensoren in (een bewegingssensor binnen, en deuren/motorkap open sensoren) en een alarm incl. een sirene met een accu-onafhankelijke voeding.
Toevallig weet ik dat je in Frankrijk twee vinkjes moest zetten bij het bestellen van een nieuwe om dezelfde uitrusting te krijgen die in Nederland standaard was.

Of de startonderbreking + alarm-voorzieningen voldoende zijn is natuurlijk de vraag. Maar dan is zo ongeveer iedere voorziening een twijfelachtig genoegen.   Ik ken het voorbeeld waarbij een van allerlei beveiliging voorziene luxe VW in Tsjechië kennelijk gewoon opgetakeld werd, en een ander voorbeeld waarbij een nog veel luxere en bovendien ongewoon/gelimiteerd in mat grauw-grijs gespoten VW uit de straat verdween omdat de dief via het dak (3º etage) het huis van de eigenaar binnendrong om daar de sleutels op te zoeken. Iets vergelijkbaars, maar dan slechts de 2º etage, gebeurde rond een luxe sportieve Audi (en daar had de woning zelf ook nog een intelligent alarm).

Vooralsnog worden Defenders maar weinig gestolen (althans op het continent), en het standaard alarm werkt in ieder geval enigszins ontmoedigend waar het een gelegenheidsdiefstal betreft. De weinig standaard electrickery, en de beperkte markt voor Defender-onderdelen maakt alhier op het continent de Defender tot een minder aantrekkelijke prooi. (Voor een ramkraak zijn Defenders ook al niet de meest geliefde auto's: te opvallend, niet stevig genoeg en ook nog eens geen airbag.)

Wil je meer toch beveiliging dan heb je voertuigvolgsystemen (die overigens ook weer te saboteren zijn).

Groeten MarcS

Casper the Ghost

Berichtdoor Casper the Ghost » 26 Sep 2020, 20:26

Top Marc... dankjewel voor weer een goed advies, waardeer ik heel erg :D :D

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 26 Sep 2020, 21:36

Overigens denk ik dat je met een Defender met een gewoon wit dak en gewone stalen velgen nog weer minder dieven trekt.

Om een vreemde contra-intuïtieve reden zijn juist de fancy opgedrikte auto's de eerste keus van het dievengilde.   Tegenwoordig dan wel weer auto's van het "tweede garnituur" omdat de echt dure snelle auto's tegenwoordig met teveel beveiligings-gadgets voorzien zijn.

Groeten MarcS

PS   Zelfs de best beschermde auto is te stelen. Zet 'm in een container en doe er een GSM-jammer bij, en breng de buit snel naar de de andere kant van de oostgrens van de EU ... en de auto is buiten bereik van ongeveer iedereen.   Bij een Tesla wordt het moeilijker, bij een Tesla ben je bijna 100% afhankelijk van wat men in de USA goed vindt, het is nog net niet zo dat Trump accoord moet geven.

OttoVink

Berichtdoor OttoVink » 26 Sep 2020, 23:13

In de uk worden ze gestolen als zoete broodjes, en meteen gesloopt, zie je nooit meer terug. De beste beveiliging is een pedaalslot, een verborgen killswitch, en zo parkeren(in versnelling met difflock erin) dat tie niet makkelijk op te laden is met een auto ambulance of iets dergelijks.

OttoVink

Berichtdoor OttoVink » 26 Sep 2020, 23:25

Ook de obd stekker een moeilijker te vinden plek geven is goed, evenals een afneembaar stuur. Alles is te stelen, punt is om het moeilijker en tijdrovender te maken.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 26 Sep 2020, 23:26

Tja, ik neem aan dat het ding ook verzekerd gaat worden en als dat alleen WA is zal er geen probleem zijn.
Wil je wat meer, dan heeft de verzekeringsmaatschappij ook zijn eisen.
Een kennis heeft een vrij nieuwe Toyota Hilux met afzetcontainer en klasse 2 alarm (grijs kenteken) maar op privé gezet (en moest een leuk bedrag bpm aftikken), vervolgens begon de verzekeringsmaatschappij moeilijk te doen, de auto was in waarde gestegen (wordt nu gezien als personenwagen) en hij diende zijn auto te voorzien van een klasse 3 alarm, zo niet dan werd de verzekering opgezegd.
Een klasse 3 alarm is inmiddels ingebouwd.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 27 Sep 2020, 10:48

Precies, het is uiteindelijk ook een verzekeringsvraag.

Wellicht kan je de verzekering overtuigen met een taxatie van de inmiddels 12 jarige auto.
Oude Defenders houden weliswaar heel veel waarde (en dat doen ze steeds beter) maar ten opzichte van de nieuwprijs van een geel-kenteken-auto is de waarde toch serieus gedaald.
Verder geven de diefstalcijfers van Defenders (aan deze kant van de Brexit) ook niet echt veel zorgen.
Maar goed sommige verzekeraars zijn onvermurwbaar (die hebben gewoon een checklist en kennen geen uitzonderingen), andere zijn wellicht wel te overtuigen (het hangt wellicht ook van je tussenpersoon af).

Dat Defenders is Engeland veel gestolen worden is een bekend verhaal (en ook vast en zeker waar). De voertuigregistratie is om te beginnen wat warriger overthere, en denkelijk belangrijker: ze kennen de Defender door en door en ... er is een goede markt voor de losse delen (net zo als hier er kennelijk een markt is voor airbags van de degelijke Duitse middenklassers).

Het is in mijn ogen een "teken aan de wand" dat je in Frankrijk twee vinkjes moest zetten om in de "Puma" hetzelfde alarm te krijgen dat hier gewoon standaard werd geleverd. Wellicht zette iedere Fransman die vinkjes (ik vraag het me af), misschien is de auto-diefstal in Frankrijk in veel gevallen helemaal geen "item" (ik denk het laatste, in Frankrijk geldt een Defender veel meer als een utilitair ding).

En ... als het géén verzekeringsvraag is, dan is het vooral een vraag van gemoedsrust.

Zou mijn auto vaak en lang op "ongure" en/of anonieme plekken staan dan zou ik wellicht ook gaan denken aan een of enkele diefstal-sabotage-maatregelen:
Je kan bijv. denken aan een massa-schakelaar, als je die massa-schakelaar dan bypassed met een bescheiden zekering dan gaat de auto niet op zwart, dwz hij gaat pas op zwart als de dief de auto probeert te starten.
Verder kan een opzichtige handrem-, pedaal- of stuur-blokkering ook ontmoedigend werken (twee nadelen: je hebt er zelf ook het (on)nodige ongemak van, echter een wat meer bedreven dief weet er wel raad mee, die bedreven dief zou zelfs kunnen denken dat zo'n mechanische bescherming makkelijk te verwijderen is ... een elektronisch alarm en een eventueel stille alarmering en/of een volgsysteem is dan waarschijnlijk niet aanwezig (een elektronisch systeem is veel lastiger en geeft een duidelijk hogere pakkans).

Groeten MarcS

PS   Wellicht interessant om eens een inventarisatie te maken:
      Hoe vaak wordt een Defender gestolen? Welke jaargangen en hoeveel anti-diefstal-maatregelen waren er aanwezig?
      Ik denk dat heel veel van de gestolen auto's geen of weinig anti-diefstal-maatregelen hadden.
PS2 Jaren geleden, toen de Opel GSI's hebbedingetjes waren, was van de Opel GSI's in Zweden 1 op 10 gestolen.
      Die Opels waren dan ook heel makkelijk te stelen ... vlgs de kenner was het bijna lenen.

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 27 Sep 2020, 12:23

Ik zou maar gewoon eerst eens kijken wat de verzekering zo links en rechts kost, weet je ook wat de voorwaarden zijn van het alarm.

Groet Ron

Ps: Ik zelf zit bij Wiggers met standaard LR alarm.
Ps2: Als ik naar de foto's kijk van de betreffende auto, dan zit er ook alarm op de deuren en is er een bewegingssensor aanwezig.
Ps3: Andere aanbieder is o.a. "laropolis.nl"
110-Td5 X-tech 2006

Casper the Ghost

Berichtdoor Casper the Ghost » 27 Sep 2020, 20:57

Oke, dank jullie wel allemaal, voldoende tips om over na te denken.... Overigens als ik bij Diks verzekeringen kijk betaal ik per maand maar 25 euro meer voor een all risk dan een WA+ verzekering (of en welke alarm klasse ze eisen kom ik zo niet achter)... ik ga ze morgen bellen

Hartelijke groet,
Casper

Terug naar “Techniek”