Goedendag,
Een week of drie geleden heb ik mijn bladveren voor en achter vervangen door paraboolveren van het merk GB springs.
Gisteren geprobeerd om de achterste aandrijfas te monteren aan de diff.
Dat is gelukt alleen loopt de aandrijfas nu aan tegen de dwarsbalk in het chassis.
De as gaat vanaf de versnellingsbak door het gat van de dwarsbalk door naar de diff.
As raakt de onderkant van het gat.
Auto krijgt standaard dempers rondom op aanraden van GB springs.
Aan de voorzijde gaf dit geen problemen met monteren maar aan de achterzijde zijn de dempers te kort.
Nu is het wel zo dat de achterbak,dak,deuren en de tank zijn gedemonteerd ivm las werkzaamheden aan het chassis.
Dus mis ik wel wat massa,dit heb ik vervangen door acht balen zand op het chassis te plaatsen ter compensatie maar dat maakte geen verschil.
Is er iemand hier die dit probleem ook heeft of heeft gehad of iemand kent ,dan hoor ik dit graag van jullie.
Gaat trouwrns om een series3 109 stawag uit 1982.
Geen ex defensie. Alles standaard.
Met vriendelijke groet, Martijn
Aandrijfas loopt aan.
- Erik Peters
Re: Aandrijfas loopt aan.
Dat schijnt vaker voor te komen met paraboolveren: https://www.aulro.com/afvb/series-ii-and-iia/160499-parabolic-springs.html
en https://www.landyzone.co.uk/land-rover/gb-springs-ride-height.284463/
Maar met de originele veren heb je daar geen last van.
Groet,
Erik.
en https://www.landyzone.co.uk/land-rover/gb-springs-ride-height.284463/
Maar met de originele veren heb je daar geen last van.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Landmarcs
Martijn Leiden schreef:....
Dus mis ik wel wat massa,dit heb ik vervangen door acht balen zand op het chassis te plaatsen ter compensatie maar dat maakte geen verschil.
Martijn, heb je de bouten van de veren wel even gelost nadat je de "ballast" op het chassis geplaatst had ?
Je kan natuurlijk ook de achteras met spanbanden naar het chassis trekken ... en daarna wellicht de eerste tijd met wat extra ballast rondrijden. Paraboolveren hebben de reputatie dat ze de eerste tijd wat extra inzakken (net zo als de gewone bladveren meer dan de reputatie hebben dat ze om te beginnen heel prettig hun werk doen maar met de tijd steeds beroerder worden).
Groeten MarcS
-
Martijn Leiden
Landmarcs schreef:Martijn Leiden schreef:....
Martijn, heb je de bouten van de veren wel even gelost nadat je de "ballast" op het chassis geplaatst had ?
Je kan natuurlijk ook de achteras met spanbanden naar het chassis trekken ... en daarna wellicht de eerste tijd met wat extra ballast rondrijden. Paraboolveren hebben de reputatie dat ze de eerste tijd wat extra inzakken (net zo als de gewone bladveren meer dan de reputatie hebben dat ze om te beginnen heel prettig hun werk doen maar met de tijd steeds beroerder worden).
Groeten MarcS
Vandaag de bouten wat losser gedraaid en een paar spanbanden er omheen gedaan.
Ben benieuwd.
Dit kan ook altijd nog samen met langere dempers.