chassis en bodem van een 1977 Land Rover 109 Series 3, zelf doen of niet?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Weel240

Re: chassis en bodem van een 1977 Land Rover 109 Series 3, zelf doen of niet?

Berichtdoor Weel240 » 21 Dec 2020, 20:57

carterontluchting via slangen in het chassis uit laten komen is ook een goeie.

dat is om de motorolie te vernevelen, wist je dat niet?
'Beauty is in the eye of the beholder'

1977 Land Rover ex MoD 109 Series 3 pick-up truck 2,25 Petrol.
2005 Volvo XC90V8

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 21 Dec 2020, 23:54

OttoVink schreef:De beste manier van conserveren van een rijdend chassis is af en toe afgewerkte motorolie vernevelen. Kost nix en dat kruipt tenminste.

Dan gebruik ik liever afgewerkte cardanolie of hydrauliekolie, dat geeft niet zo'n zwarte smeerboel. Daarbij zitten er in afgewerkte motorolie bepaalde zuren.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Edward

Berichtdoor Edward » 22 Dec 2020, 11:15

60 jaar geleden op de boerderie deden we dat om machines te conserveren die in de loods stonden te overwinteren. Dat was vooral tegen vliegroest. Op de ploegscharen ging afgewerkt vet en die waren nar één voor weer mooi schoon en glimmend.

45 jaar geleden zijn we daar al mee gestopt omdat er milieubezwaren beschreven werden in de vakbladen als de "Landbouwmechanisatie". Toen zijn we overgestapt op betere, lees milieuvriendelijker, producten. :shock: :shock:

Anno 2020 je chassis conserveren met afgewerkte olie is niet echt passend bij de tijdsgeest...... Ik doe m'n best om alle lekkages meteen te verhelpen die bij een 16 jaar oude Disco toch iedere paar maanden langskomen (iig tot ik alle keerringen en pakkingen gehad heb) om het ding soort van minder milieubelastend te laten zijn.........
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 22 Dec 2020, 12:47

Edward schreef:60 jaar geleden op de boerderie deden we dat om machines te conserveren die in de loods stonden te overwinteren. Dat was vooral tegen vliegroest. Op de ploegscharen ging afgewerkt vet en die waren nar één voor weer mooi schoon en glimmend.

45 jaar geleden zijn we daar al mee gestopt omdat er milieubezwaren beschreven werden in de vakbladen als de "Landbouwmechanisatie". Toen zijn we overgestapt op betere, lees milieuvriendelijker, producten. :shock: :shock:

Anno 2020 je chassis conserveren met afgewerkte olie is niet echt passend bij de tijdsgeest...... Ik doe m'n best om alle lekkages meteen te verhelpen die bij een 16 jaar oude Disco toch iedere paar maanden langskomen (iig tot ik alle keerringen en pakkingen gehad heb) om het ding soort van minder milieubelastend te laten zijn.........

Héee ... je hebt toch nog maar pas Abraham gezien ?  
60 jaar geleden is voor jouw tijd, 45 jaar geleden is voor de jaren des onderscheids.
    Trek het je niet aan, mijn wederhelft zegt herhaaldelijk dat ik minstens uit 1912 moet stammen.

Misschien kan je een milieuvriendelijker kwaliteit olie gebruiken, of dan toch maar een of andere natuur-olie.
In het verleden werd voor chassisbescherming Camellia olie gesuggereerd (Lijnolie is ook goed maar je moet tegen de geur kunnen).
Camellia-olie heet ook wel tea-oil (Camellia sinensis = de plant waar de theeblaadjes aan groeien), en dan moet je zoeken naar een verkoper die het puur verkoopt en in literverpakkingen (en dus niet ik de fancy miniflesjes met fancy prijsjes).

Groeten MarcS

OttoVink

Berichtdoor OttoVink » 22 Dec 2020, 13:28

Vloeibare lanoline in spuitfles(schapenwol vet) is heel goed en schoon. moeilijk aan te komen hier. Down under behandelen/smeren ze er alles mee.

OttoVink

Berichtdoor OttoVink » 22 Dec 2020, 13:30

Maar daar kennen ze geen pekel. Wel zilte kusten.

Edward

Berichtdoor Edward » 22 Dec 2020, 13:37

Landmarcs schreef:Héee ... je hebt toch nog maar pas Abraham gezien ?  
60 jaar geleden is voor jouw tijd, 45 jaar geleden is voor de jaren des onderscheids.

Groeten MarcS

Klopt maar toen begon mijn pa (met z'n broer) op de ouderlijke boerderij voor zichzelf. Heb hier de Landbouwmechanisatie tijdschriften uit die tijd (en daarvoor, de oudste is geloof ik van '51 oid) nog liggen.

In een vroege staat ook nog dat de manier van olieverversen uit de handleiding van veel trekkers niet meer acceptabel gevonden werd. Daarin staat namelijk dat je een kuil van minimaal 50cm diep moet graven om d afgewerkte olie in te laten lopen anders wordt de bovenlaag zompig....... :lol: :lol:

Ik zelf rij sinds 1975 trekker als mannetje van 5 op de trekker bij het hooien en sleutelen zal nog wel wat later geweest. :oops: :oops:
Edward van Vugt

OttoVink

Berichtdoor OttoVink » 22 Dec 2020, 14:07

Edward schreef:
Landmarcs schreef:Héee ... je hebt toch nog maar pas Abraham gezien ?  

Groeten MarcS

Klopt maar toen begon mijn pa (met z'n broer) op de ouderlijke boerderij voor zichzelf. Heb hier de Landbouwmechanisatie tijdschriften uit die tijd (en daarvoor, de oudste is geloof ik van '51 oid) nog liggen.

In een vroege staat ook nog dat de manier van olieverversen uit de handleiding van veel trekkers niet meer acceptabel gevonden werd. Daarin staat namelijk dat je een kuil van minimaal 50cm diep moet graven om d afgewerkte olie in te laten lopen anders wordt de bovenlaag zompig....... :lol: :lol:

Ik zelf rij sinds 1975 trekker als mannetje van 5 op de trekker bij het hooien en sleutelen zal nog wel wat later geweest. :oops: :oops:

Die kuil graven is toch niet zo raar? Het komt ook uit de grond. Circulaire economie heet dat tegenwoordig toch? ;)

Edward

Berichtdoor Edward » 22 Dec 2020, 15:54

OttoVink schreef:Die kuil graven is toch niet zo raar? Het komt ook uit de grond. Circulaire economie heet dat tegenwoordig toch? ;)

Ik vermoed dat dat de oorspronkelijke gedachte was idd. Maar dat men later tot andere inzichten kwam. :D
Edward van Vugt

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 27 Jan 2021, 08:27

OttoVink schreef:Vloeibare lanoline in spuitfles(schapenwol vet) is heel goed en schoon. moeilijk aan te komen hier. Down under behandelen/smeren ze er alles mee.

Er schijnt wel een antiroestmiddel te zijn op basis van lanoline; Fluid Film. Geproduceerd door een Duitse firma.
Alleen wel oppassen met rubbers etc. want natuur- en nitrielrubber wordt aangetast (zelfs polyurethaan).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Terug naar “Techniek”