chassis en bodem van een 1977 Land Rover 109 Series 3, zelf doen of niet?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
OttoVink

Re: chassis en bodem van een 1977 Land Rover 109 Series 3, zelf doen of niet?

Berichtdoor OttoVink » 21 Dec 2020, 12:50

Ik ga wel uit van gewoon dagelijks gebruik, ook in de pekel.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 21 Dec 2020, 13:46

OttoVink schreef:Als ik hem toch restaureer en dus veel kosten maak wil ik gewoon dat tie niet meer roest. Punt. Teveel projecten gezien met na 2 jaar weer roest op gelakt chassis of mooi gedinitrolde afbladderende roestplakaten.

Daar is wat voor te zeggen, maar dat is dan onder die eerste voorwaarde: een grote, ingrijpende restauratie.
Zolang een chassis slechts lokaal problemen heeft is wat "lapwerk" ook een optie.
En .. zoals ik eerder al schreef: Zelfs zonder overdreven aandacht en zonder zink of woeste conserveer-systemen duurt het vele jaren voordat de gaten in het chassis vallen. Hoe dichter bij zee, en hoe meer er in een vochtig pekel-klimaat gereden wordt hoe eerder je de gaten gaat zien.

Ik ben beslist geen chassis-poetser, het aantal keren dat ik de slang uitrol is op één hand te tellen ... toch ziet het nog heel nestjes uit. Ik zie soms achterbalken die binnen de 10 jaar al extra gaten vertonen ... daar is dan dus nog minder TLC aan besteed (ik laat zo nu en dan een beetje olie in de roestige kieren van die achterbalk lopen that's all).

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 21 Dec 2020, 15:59

Puck schreef:
Zijn er hier mensen die goeie adressen hebben (het liefst in het noorden des lands? (Eventueel via Privebericht?)

Groet,

Puck

In Nieuw Amsterdam zit een verzinker/poedercoater die het wel snapt. https://www.zinq.com/nl/locaties/locati ... ercoating/

@Otto: dat ben ik op zich wel met je eens. In mijn geval ben ik een Serie IIa aan het restaureren en dat 'klusje' duurt al 18 jaar oid. Het is meer de lol van wat te sleutelen hebben dan het rijden en als ie klaar is gaat er hooguit een keer mee naar het terras gereden worden, een ander ritje naar een oldtimershow oid of een keer Fürstenau.

Maar zoals bij alle restauraties maak je vroeg een keuze voor restaureren of een retomod bouwen. En als je gaat verzinken is het dús een restomod want niet origineel. Ik vind origineel ook leuk dus dat is een goed excuses om het geld in m'n zak te houden :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Puck

Berichtdoor Puck » 21 Dec 2020, 17:00

Edward schreef:
In Nieuw Amsterdam zit een verzinker/poedercoater die het wel snapt. https://www.zinq.com/nl/locaties/locati ... ercoating/

Dank! Goeie tip! :)

Leuk om de discussie tussen de twee kampen te volgen. Bij een oude restauratie van een eend, die ik toen dagelijks gebruikte, heb ik voor een gegalvaniseerd chassis gekozen, puur om er geen omkijken naar te hebben. Dat alleen vond ik al erg prettig, zeker toen ik de keuze had, was het voor het verschil in geld, vrij simpel.
Aangezien ik ook deze Land Rover niet voor dagelijks ga gebruiken, maar wel gebruikt gaat worden, vind ik het wel de moeite waard om de kosten eens af te wegen, aangezien ik er vast niet snel een tweede keer aan zal beginnen.

Maar desondanks snap ik het standpunt van originaliteit en het weinig gebruiken van de auto ook erg goed. Als je er een beetje zuinig op bent, is die echt niet in twee jaar weggerot.
Land Rover Series II 1960
Land Rover Series IIa 1969

Weel240

Berichtdoor Weel240 » 21 Dec 2020, 19:03

De discussies in dit draadje over wat het beste is voor het chassis, een plaatje bijna te mooi om er mee te gaan rijden met eronder de harde realiteit:

2020-12-21_18.22.56.jpg

Het eerste showroom plaatje is niet voor iedereen weggelegd; als je dat over de top vindt, zelf geen fysieke mogelijkheden hebt, geen werkruimte en/of je andere prioriteiten hebt . Het chassis, bikhamer getest, een outrigger was slecht en na het stoom cleaneren van het chassis kwamen er toch nog wat plekken naar voren.

2020-12-21_18.47.38.jpg

Diverse afwegingen gemaakt, van niets doen tot een met een verzinkt chassis, uiteindelijke beslissing; de reparatie & conservering uitbesteed bij een professioneel bedrijf met een goede reputatie, 2 jaar garantie enz. Ik gebruik de 109 bijna als dagelijkse auto, hoe lang het zo mooi blijft ga ik de komende jaren ervaren.

2020-12-21_18.48.45.jpg
'Beauty is in the eye of the beholder'

1977 Land Rover ex MoD 109 Series 3 pick-up truck 2,25 Petrol.
2005 Volvo XC90V8

OttoVink

Berichtdoor OttoVink » 21 Dec 2020, 20:15

De beste manier van conserveren van een rijdend chassis is af en toe afgewerkte motorolie vernevelen. Kost nix en dat kruipt tenminste.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 21 Dec 2020, 20:23

OttoVink schreef:De beste manier van conserveren van een rijdend chassis is af en toe afgewerkte motorolie vernevelen. Kost nix en dat kruipt tenminste.

En ... sommige auto's vernevelen al rijdend die motorolie al van zich zelf ... :ugeek:

Groeten MarcS

OttoVink

Berichtdoor OttoVink » 21 Dec 2020, 20:26

Tja, heb geloof ik nog nooit afgerotte motor-en baksteunen gezien.... :lol:

OttoVink

Berichtdoor OttoVink » 21 Dec 2020, 20:28

De carterontluchting via slangen in het chassis uit laten komen is ook een goeie.

Puck

Berichtdoor Puck » 21 Dec 2020, 20:48

OttoVink schreef:De beste manier van conserveren van een rijdend chassis is af en toe afgewerkte motorolie vernevelen. Kost nix en dat kruipt tenminste.

Oe, daarvan heb ik wel eens begrepen dat de kleine ijzerdelen uit de motor die er nog in zitten juist erg goed de roest bevorderen. Misschien is het met vernevelen minder.

Ik zweer bij gekookte lijnzaadolie, dat blijft kruipen. Mijn eenden zien er met goed onderhoud nog net zo uit als 14 jaar geleden toen ik ze daarmee conserveerde. 8-)
Land Rover Series II 1960
Land Rover Series IIa 1969

Terug naar “Techniek”