Tja, een massaprobleem via het spatbord zal het niet zijn. Het enigste ding dat massa maakt via het spatbord is de antennevoet.
De bedrading (naar de verlichting, etc.) is 'dubbel' uitgevoerd, d.w.z. een stroom aanvoerdraad en een massadraad retour. Als het een massaprobleem is dan zit het ergens bij een 'header' of de aarding van die header.
Het kan natuurlijk ook gewoon een toevallige samenloop van omstandigheden zijn, het vervangen van het spatbord en de problemen nu.
Een zekere JacquesWveen had ook problemen met het alarm en zijn verlichting tijdens zijn vakantie.
Kijk hier maar eens: viewtopic.php?f=14&t=12703&p=92196&hilit=blauwe+header#p92196
Groet,
Erik.
alarm TD5
- Erik Peters
Re: alarm TD5
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Landmarcs
Erik Peters schreef:De bedrading (naar de verlichting, etc.) is 'dubbel' uitgevoerd, d.w.z. een stroom aanvoerdraad en een massadraad retour. Als het een massaprobleem is dan zit het ergens bij een 'header' of de aarding van die header.
Het kan natuurlijk ook gewoon een toevallige samenloop van omstandigheden zijn, .....
Dit klopt, maar .. velen hebben wijselijk een Zweedse Lichtversterker ingebouwd en dan heb je eventueel (in ruil voor de oorspronkelijke veelal vroeger dan later problemen) een massa-probleem.
Je zou kunnen zeggen dat dit nieuwe massa-dingetje tegen de Zweedse Lichtversterker pleit; de winst is evenwel dat je met die Lichtversterker gelijk de nogal dunne bedrading by-passed.
Maar goed, die gecorrodeerde header is een alternatieve optie, het was minstens één keer eerder de oorzaak van een raadselachtige (en irritante) combinatie van gelijksoortige klachten. Overigens geldt ook hier dat het tijdelijk leggen van een alternatieve massa dan waarschijnlijk alle klachten doet verdwijnen ... daarna weet je in welke richting je verder moet zoeken.
Groeten MarcS
Ik heb de spatbord een massa gegeven via de O van de accu.
Probleem blijft.
Ik heb dus alleen de zijpanelen vervangen van de spatborden,dus niet totaal alles.
Moest bij de bouten komen en daarom de koplamp eruit gehad.
Probleem blijft.
Ik heb dus alleen de zijpanelen vervangen van de spatborden,dus niet totaal alles.
-
Landmarcs
reits135 schreef:Ik heb de spatbord een massa gegeven via de O van de accu.
Probleem blijft.
Tja, als het alarm-probleem desondanks samengaat met de verlichting dan moet je toch zoeken naar waar het mis gaat bij die verlichting.
Ergens een rare massa is nog steeds een eerste keuze. Bij de eerder genoemde gelijksoortige ervaring was het een gecorrodeerde massa-header. Interessant is overigens nog wel wanneer het alarm nu precies afgaat: bij stadslicht of bij gedimd/groot licht (en in dat laatste geval hoe dit licht geschakeld is).
Groeten MarcS
Alarm storing opgelost!
Het was/is inderdaad een massa probleem
Tussen de radio en zekering kast zat het probleem.
Meestal in een connector die door corrosie slecht kontakt maakt.
Ook wat haast normaal is,dat er water bij de ventilatie kleppen water naar binnen loopt precies bij die connector.
Rubbers vernieuwd,en in principe opgelost
Ook wat haast normaal is,dat er water bij de ventilatie kleppen water naar binnen loopt precies bij die connector.
-
Landmarcs
reits135 schreef:Alarm storing opgelost!
Mooi dat het opgelost is. Een "zwevende" massa kan een boel ongemakken geven, en is lang niet altijd makkelijk te vinden.
En dat het "haast normaal" is hangt mijns inziens niet alleen samen met binnendringend water.
Ook bij een hagelnieuwe Td5 is een zwevende 12 Volt achter het dashboard een "normaal" verschijnsel.
Groeten MarcS
Storing opgelost,was een massa probleem tussen zekeringkast en radio. Zit een connector
Is er ook een revisiesetje voor de hoofdkoppeling cilinder? Wil dat vernieuwen. De leverancier zegt dat hij alleen compleet te verkrijgen is. Dus met reservoir en al. Voor bij de versnellingsbak heb ik een revisie set
Naar mijn ervaring is revisie weggegooid geld en tijdverspilling. Gewoon als set, dus hoofd en hulpcilinder, vervangen voor OEM spec cilinders.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968