Beste leden,
Ik ben voornemens om deze week te gaan kijken voor een tweedehands Land Rover Station Wagon 1.8s Summit uit
2006 met 163.xxx km op de teller.
Ik ben verder niet heel bekend met LR, maar ik kom verhalen tegen over de IRD en visco die mij aardig afschrikken.
Is het op dit forum bekend of er bepaalde eigenaardigheden aan dit model kleven? En zijn er extra aandachtspunten waar ik op moet letten, bij LR, Freelander, 1.8?
Alvast bedankt!
Vraag tweedehands LR Freelander
Re: Vraag tweedehands LR Freelander
Een Freelander is een awd met een haldex aandrijving. De visco kan wel eens vast gaan zitten n als daar te lang mee doorgereden wordt kan de IRD unit kapot gaan.
Er rijdt een goed deel vd Freebee's rond met 2 wiel aandrijving want bij problemen wordt vaak gewoon de tussenas verwijderd en dan is het ook "opgelost" Dat is dus iets om op te letten. Hoe je de ird en visco kunt testen moet je even goegelen want daar weet ik niks van.
Maar ik vind het aandrijving probleem vrij eenvoudig oplosbaar. Erger vind ik het probleem met het 1.8 motorblok. Daar loopt heel graag en vaak de koppakking uit door oververhitting en LaRo boeren zien revisie allemaal niet zitten. Er is een ander topic ( viewtopic.php?f=14&t=12759 ) waar daar meer over staat..
Er rijdt een goed deel vd Freebee's rond met 2 wiel aandrijving want bij problemen wordt vaak gewoon de tussenas verwijderd en dan is het ook "opgelost" Dat is dus iets om op te letten. Hoe je de ird en visco kunt testen moet je even goegelen want daar weet ik niks van.
Maar ik vind het aandrijving probleem vrij eenvoudig oplosbaar. Erger vind ik het probleem met het 1.8 motorblok. Daar loopt heel graag en vaak de koppakking uit door oververhitting en LaRo boeren zien revisie allemaal niet zitten. Er is een ander topic ( viewtopic.php?f=14&t=12759 ) waar daar meer over staat..
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
-
HenkDissel
Edward schreef:Een Freelander is een awd met een haldex aandrijving. De visco kan wel eens vast gaan zitten n als daar te lang mee doorgereden wordt kan de IRD unit kapot gaan.
Dank voor je bericht! Is het ook (bij u) bekend of dit relatief 'vaak' gebeurt? Of zou het bijna onhandig te zijn om zo'n 1.8s aan te schaffen?
Want aan de ene kant hecht ik natuurlijk waarde aan betrouwbaarheid zodat ie een tijdje mee kan zonder een enorme kostenpost te zijn.
Dank alvast!
Het is altijd moeilijk om te weten hoe vaak iets voorkomt.
Zelf rij ik nu 10 jaar met een Td5 en daarvan werd ook geroepen dat ze massaal kapot liepen met gare oliepompen (of de bout vh tandwiel dat hem aandrijft) etc. Ook een Disco zou alleen maar elektronische problemen geven en daar heb ik ook nog nooit veel van gemerkt.
Voor de Disco's een P38 Range Rover gereden (model van '98 tot 2002 oid) Dat is hélemaal de slechtste auto ooit gemaakt volgens het internet. Maar ik heb er 80K probleemloos mee gereden en tot ik hem op z'n dak rolde was het de fijnste auto die ik ooit gehad heb.
Maar het motorprobleem komt voor bij de 1.8 net als de Haldex problemen. Maar hoe vaak en hoe groot de gok is?

Zelf rij ik nu 10 jaar met een Td5 en daarvan werd ook geroepen dat ze massaal kapot liepen met gare oliepompen (of de bout vh tandwiel dat hem aandrijft) etc. Ook een Disco zou alleen maar elektronische problemen geven en daar heb ik ook nog nooit veel van gemerkt.
Voor de Disco's een P38 Range Rover gereden (model van '98 tot 2002 oid) Dat is hélemaal de slechtste auto ooit gemaakt volgens het internet. Maar ik heb er 80K probleemloos mee gereden en tot ik hem op z'n dak rolde was het de fijnste auto die ik ooit gehad heb.
Maar het motorprobleem komt voor bij de 1.8 net als de Haldex problemen. Maar hoe vaak en hoe groot de gok is?
Edward van Vugt
-
JohanFreelander
Wat hierboven staat over de 4wd is een feit.
De blokken hebben een slechte reputatie, maar weet
dat er een paar technische wijzigingen zijn geweest om ellende
enigzins te voorkomen, zoals een nieuwe plek voor de thermostaat en stalen
deuvels die de kop op zijn plek houden.
Wil je een leuke auto en sleutel je graag? Doen!
Zoniet kijk naar een Vitara of Rav.
De blokken hebben een slechte reputatie, maar weet
dat er een paar technische wijzigingen zijn geweest om ellende
enigzins te voorkomen, zoals een nieuwe plek voor de thermostaat en stalen
deuvels die de kop op zijn plek houden.
Wil je een leuke auto en sleutel je graag? Doen!
Zoniet kijk naar een Vitara of Rav.
Defender 130 2002
heb net noodgedwongen een erg goedkopen td4 freelander in Spanje gekocht en die had dus ook een vastzittende visco.
het blokje liep goed en ik dacht dus om die visco maar te vervangen voor een nieuwe. dan ook gelijk de twee lagers maar meteen even doen want die waren ook wat luidruchtig.
kosten 620€.
reparatie relatief simpel.
resultaat nog steeds shit. bij achteruitrijden in een bocht kraakt de gehele aandrijflijn nog steeds maar in gewone vooruit rijdende bochten doet ie het iets beter.
ik vond het in ieder geval zonde van mijn geld en tijd.
voor een betere auto (mijne is een oud Spaans barrel zonder roest en goeie motor maar klote interieur ) is het wel de moeite waard denk ik, zeker als er niet te lang met kapotte visco is doorgereden.
testen van de visco kun je doen door even een krijtstreep over de hele unit te trekken en een paar scherpe bochten voor en achteruit te nemen en vervolgens kijken of de streep gedraaid is. zoniet zit ie vast. ( leuke tip die ik ook pas hoorde toen ik hem al gekocht had en in Frankrijk terug was)
in ieder geval als ie kraakt bij achteruitrijden in een bocht zit ie vast en is er wellicht al meer beschadigd.
het blokje liep goed en ik dacht dus om die visco maar te vervangen voor een nieuwe. dan ook gelijk de twee lagers maar meteen even doen want die waren ook wat luidruchtig.
kosten 620€.
reparatie relatief simpel.
resultaat nog steeds shit. bij achteruitrijden in een bocht kraakt de gehele aandrijflijn nog steeds maar in gewone vooruit rijdende bochten doet ie het iets beter.
ik vond het in ieder geval zonde van mijn geld en tijd.
voor een betere auto (mijne is een oud Spaans barrel zonder roest en goeie motor maar klote interieur ) is het wel de moeite waard denk ik, zeker als er niet te lang met kapotte visco is doorgereden.
testen van de visco kun je doen door even een krijtstreep over de hele unit te trekken en een paar scherpe bochten voor en achteruit te nemen en vervolgens kijken of de streep gedraaid is. zoniet zit ie vast. ( leuke tip die ik ook pas hoorde toen ik hem al gekocht had en in Frankrijk terug was)
in ieder geval als ie kraakt bij achteruitrijden in een bocht zit ie vast en is er wellicht al meer beschadigd.
Life's a journey, not a destination.
Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat
Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat
Roger schreef:heb net noodgedwongen een erg goedkopen td4 freelander in Spanje gekocht.
Leg eens uit? Want welke situatie maakt dat je noodgedwongen een auto moet kopen?
Edward van Vugt
lang verhaal.
korte versie. D2 geblokkeerd door Spaanse politie.
7 weken gewacht op kentekenplaten uit Frankrijk.
na 7 weken was ik het wachten zat.
noodgedwongen terug moeten naar Frankrijk met een hond (geen vluchten, treinen, bus of blablacar etc en een huurauto voor alleen een heenreis van 1600 km kost 1600€.
dan liever iets kopen voor 1500€.
lang gezocht naar een goedkoop autootje dat ook in Frankrijk enigszins te verkopen was.......
uiteindelijk een freelander voor weinig leek een redelijk idee.
korte versie. D2 geblokkeerd door Spaanse politie.
7 weken gewacht op kentekenplaten uit Frankrijk.
na 7 weken was ik het wachten zat.
noodgedwongen terug moeten naar Frankrijk met een hond (geen vluchten, treinen, bus of blablacar etc en een huurauto voor alleen een heenreis van 1600 km kost 1600€.
dan liever iets kopen voor 1500€.
lang gezocht naar een goedkoop autootje dat ook in Frankrijk enigszins te verkopen was.......
uiteindelijk een freelander voor weinig leek een redelijk idee.
Roger
D2 TD5 2004 automaat
Roger
D2 TD5 2004 automaat
Roger schreef:uiteindelijk een freelander voor weinig leek een redelijk idee.
Een Land Rover kopen voor een "quick flip"??? Jongeh, jij zou toch beter moeten weten na zoveel jaren JLR ervaring!
Wel een goed verhaal by the way!
Edward van Vugt
ik weet t Edward.
uitermate dom idee.
wijsheid komt blijkbaar niet voor iedereen met de jaren.
met de reparatie en op naam zetten kost t barrel nu inmiddels over de 2000€.
nou ja. jammer maar zal t wel overleven.

uitermate dom idee.
wijsheid komt blijkbaar niet voor iedereen met de jaren.
met de reparatie en op naam zetten kost t barrel nu inmiddels over de 2000€.
nou ja. jammer maar zal t wel overleven.
Roger
D2 TD5 2004 automaat
Roger
D2 TD5 2004 automaat