Ben bezig met het restaureren van een serie2 Bj'58
De motor is in het verleden al eens gereviseerd.
Echter heeft nadien ongeveer 20 jr. stil gestaan na ik denk gezien de doorslag van de koppakking met (koel) water op de zuigers.
Ondertussen gehele blok gedemonteerd. Echter 2 binnenste zuigers staan bijna op bdp.
En door het niet kunnen draaien van de krukas kan ik ook de boutjes van het achterste lagerblok niet verwijderen en dus de krukas er niet uitbeuren.
En daardoor de zuigers er niet uit slaan/persen. Staat al een aantal dagen cola op de zuigers. Wie weet een oplossing?
Gr. Ron
Zuigers vast geroest in serie2 motor
-
Sleuteltgraag
Re: Zuigers vast geroest in serie2 motor
Wat bij mij vaak hielp bij deze problemen was DOT remvloeistof op de zuiger zetten en een paar dagen wachten.
Zuiger voorzichtig heen en weer bewegen en alle opgeloste roest direct weghalen.
Als het niet gaat meer DOT en wachten.
Niets forceren.
Succes
Zuiger voorzichtig heen en weer bewegen en alle opgeloste roest direct weghalen.
Als het niet gaat meer DOT en wachten.
Niets forceren.
Succes
Do the Classic Car Euro Challenge (CCEC) to test your engine.
De zuigers kun je toch afschrijven, dus grof geweld mag toegepast worden op die dingen
Het is maar aluminium, dus van boven af kapot maken en proberen zuigerstang heel te houden.
Cola doet niks behalve je tanden slopen.
Gewoon een goede kruipolie er op zetten en dan komen ze vanzelf los. Met grof geweld sla je alleen je drijfstangen maar kapot......
Gewoon een goede kruipolie er op zetten en dan komen ze vanzelf los. Met grof geweld sla je alleen je drijfstangen maar kapot......
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Cola doet wel iets, dat komt omdat er fosforzuur in zit. Het is alleen wat weinig om veel effect te hebben. Om te ontroesten werkt het prima, voor losmaken heb ik het nog niet toegepast.
Gerard4t schreef:Cola doet wel iets, dat komt omdat er fosforzuur in zit. Het is alleen wat weinig om veel effect te hebben. Om te ontroesten werkt het prima, voor losmaken heb ik het nog niet toegepast.
Tuurlijk. Mijn ervaring is anders en ook op Youtube kom je tig praktijk testen tegen waarbij de effectiviteit van cola zowat nul blijkt.
Maar ieder z'n ding. Een motorblok ga je er in 30 jaar niet mee los weken en met kruipolie in een week.
Edward van Vugt
Ik verdedig het gebruik van cola in die toepassing niet, maar maak duidelijk dat fosforzuur een erg goede roestoplosser is en toevallig bevat cola een kleine hoeveelheid fosforzuur, wellicht te weinig om vastgeroeste zuigers los te krijgen.
Ik heb een fles fosforzuur 85% staan, dat verdun ik voor gebruik. Werkt goed als roestoplosser, maar ook als ontkalker, in de voedingsmiddelenindustrie wordt het veelvuldig toegepast voor ontkalken van installaties
Ik heb een fles fosforzuur 85% staan, dat verdun ik voor gebruik. Werkt goed als roestoplosser, maar ook als ontkalker, in de voedingsmiddelenindustrie wordt het veelvuldig toegepast voor ontkalken van installaties
- Erik Peters
Edward schreef:Tuurlijk. Mijn ervaring is anders en ook op Youtube kom je tig praktijk testen tegen waarbij de effectiviteit van cola zowat nul blijkt.
Precies, zelfs hier op het forum is een artikeltje te downloaden van een praktijktest.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Sleuteltgraag
Nu, Imal, Wd 40 en Cola plus een aantal dagen extra erop heeft toch zijn werk gedaan. Vandaag met hulp van vrienden met beleid blok gedraaid en uiteindelijk de krukas kunnen verwijderen waarna met stuk werkstof S (soort hard kunstof) op de zuigers geslagen nogmaals met beleid en uiteindelijk alle 4 kunnen verwijderen. 3 van 4 eruit en geen ingevreten randen in de cilinderwand. Tot de laatste, deze cilinderwand is helaas rondom ingeroest. Dus is opkotteren met overmaat zuigers on ontkoombaar. Helaas het is niet anders. Bedankt voor de goede adviezen.
Maar, wie weet een schappelijk adres waar ik uit kan laten boren/kotteren en nieuwe overmaat zuigers op de drijfstangen kan laten zetten?
Weer opbouwen van de motor kan ik zelf wel.
Gr. Ron
Maar, wie weet een schappelijk adres waar ik uit kan laten boren/kotteren en nieuwe overmaat zuigers op de drijfstangen kan laten zetten?
Weer opbouwen van de motor kan ik zelf wel.
Gr. Ron
Heeeeeeeeeeeel lang geleden al ooit getest. Ook niet wetenschappelijk maar gewoon in de pick-up vd opraapwagen vier moeren met kruipolie, vier met cola, vier met afgelopen olie (sowieso onze favoriet toentertijd voor alles want ruim voor handen) en zo vast nog wel wat andere producten.
Ook toen kwam gewone kruipolie er als beste uit. Wd40 kenden wij toen nog niet maar in meer recente ervaring gaan moeren die in de kruipolie staan beter los dan die in de Wd40. Maar da kan natuurlijk een jarenlang toeval zijn dat die met Wd40 ingespoten worden per ongeluk net de moeren zijn die het vastste zitten

Ook toen kwam gewone kruipolie er als beste uit. Wd40 kenden wij toen nog niet maar in meer recente ervaring gaan moeren die in de kruipolie staan beter los dan die in de Wd40. Maar da kan natuurlijk een jarenlang toeval zijn dat die met Wd40 ingespoten worden per ongeluk net de moeren zijn die het vastste zitten
Edward van Vugt