Disco 4 - trillen van stuur

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
wim_d

Disco 4 - trillen van stuur

Berichtdoor wim_d » 19 Aug 2020, 00:09

Sinds lange tijd krijg ik trillingen op het stuur bij het remmen. Slag in de remschijf? Vervangen dan maar. Enkele 1000-den km later zelfde probleem. Dit begint steeds zachtjes en wordt erger, om uiteindelijk ook te trillen tijdens het rijden (dus niet enkel bij het remmen). LR heeft de moed opgegeven: ze erkennen het probleem, maar kunnen het niet oplossen. Dragers, naven, remschijven, ...: allemaal vervangen, maar probleem keert steeds weer.
Als ik me niet vergis is zelfs het stuurhuis al vervangen.
Ik zou bij LR eens een opsomming moeten vragen van wat er al allemaal geprobeerd is: dit is best een lange waslijst ...

Is er iemand die dit probleem ook heeft en waar dit opgelost werd? Zo ja, hoe? Bedankt alvast voor jullie ervaringen.

Landmarcs

Re: Disco 4 - trillen van stuur

Berichtdoor Landmarcs » 19 Aug 2020, 10:45

Heb je / heeft men ook al eens geprobeerd wat een hele set andere wielen oplevert ?

Banden en/of velgen kunnen ook een trilling opleveren. Het trillen kan ook door de achterwielen geïnitieerd worden.
En wat ook nog kan, en wat nog lastiger is terug te vinden, is een trilling die optreed door een kleine onbalans die al dan niet in fase is: de verschillende wielen verdraaien tov elkaar en als dan meer kleine onbalansen precies samenwerken kan het voelen alsof je ineens al het balanceer-lood kwijt hebt.

Ik heb zoiets bij tijd en wijle als de auto langere tijd stil heeft gestaan: de platte kantjes van de banden kunnen als die net op de "foute" plek zitten honderden kilometers lang doorwerken.   Het is dan wel een soms wel en soms niet trillen.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 19 Aug 2020, 10:50

Geen bekend probleem voor mij. Maar om er iets over te kunnen zeggen moet je idd de hele historie hebben.

Zijn de wielen gewisseld, is de uitlijning gecheckt en paralel daaraan heeft de wagen op een richtbank gestaan om hem op te meten? Etc, etc, etc.

Als de dealer er niet uitkomt zal het dus wel niet simpel zijn. :roll:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

JohanFreelander

Berichtdoor JohanFreelander » 19 Aug 2020, 10:59

Ik weet niet of op de Discovery dezelfde remklauwen zitten als op een Defender, want dan geldt onderstaande niet,
Maar ik heb het bij een vorige auto (geen LR) gehad. Trilling bij remmen, spullen vervangen, paar K km verder weer hetzelfde. Eigenlijk verving ik bij elke oliebeurt de remmerij op de vooras. (dan ga je vanzelf goedkope spullen gebruiken....)

Uiteindelijk heb ik de pennen van de remklauw met een hele fijne korrel geschuurd en wat gepolijst. Daarna Até vet erop en nooit meer last van gehad.

Hoop dat je je probleem net zo eenvoudig kan oplossen als ik destijds!
Defender 130 2002

Edward

Berichtdoor Edward » 19 Aug 2020, 13:28

De focus moet iig niet alleen op de vooras liggen maar ook, of nu vooral daar voor alles wel bekeken zal zijn, op de achteras.

Heb twee bandenhandels in de familie waar ik vroeger veel gewerkt. Daar kwamen ook vaak auto's met klachten over trillingen etc. En dan kwam toch vaak op de uitlijnbank naar voren dat de geometrie achter klote was. of dat er speling op de achterophanging zat. Tot en met niet uit te lijnen auto's (binnen de waarden vd fabriek) die we dan bij de buren op de richtbank lieten nameten om te ontdekken dat heel de auto scheef was.

Hoe dan ook, het is een zoektocht waar je niet blij van wordt en waar een enorme bak geld aan arbeidsloon en onderdelen in kan verdampen. :(
Edward van Vugt

wim_d

Berichtdoor wim_d » 20 Aug 2020, 15:48

Dag iedereen
Bedankt voor jullie suggesties en interesse.

Het probleem blijft na bandenwissel (winter- naar zomerbanden, elk op een aparte velg)
Tussen snelheden van ca 40km/u en ca 90km/u hoor je een zingend geluid, wat wijst om een "rotatiegebonden" probleem.

Zoals gezegd werden dragers en naven al vervangen, als ik me niet vergis ook het stuurhuis, en ook remschijven + -blokken al meermaals.
Wat ik op dit moment vermoed is dat er een mechanisch druk is die ervoor zorgt dat de remschijven krom trekken.
Dit voel je doordat het stuur zeer licht begint te trillen bij het remmen.
Met de tijd wordt deze afwijking groter, en gaat het stuur feller trillen bij het remmen.
Tenslotte wordt de afwijking dermate groot, dat het zingend geluid begint bij het rijden en ook het stuur begint te trillen zonder dat ik rem.
Begin van vorige zomer was het zo erg dat het stuur hevig trilde op de autosnelweg.
Op dat moment hebben we besloten om de draagarmen te vervangen.
Dit heeft even geholpen, maar enkele maanden later (winter) begon het probleem opnieuw, na onze vakantie in de bergen.
Ook het rijden in (flauwe) bochten geeft een ander rolgeluid.
Wat ik vermoed, is dat er bij het remmen in een bochten een bepaalde druk wordt gegenereerd die de remschijf verwringt met de gekende gevolgen.
Dit valt echter nauwelijks te meten, en al zeker niet op een testbank (er bestaan bij mijn weten ook geen remtestbanken voor 4x4).

Ik heb redelijk wat vrienden met dezelfde wagen, en ik blijk de enige te zijn met dit probleem. Dit maakt het des te frustrerender :-(

Voor mijn bandenkeuze ga ik meestal naar banden met minder rolgeluid: mogelijk vervormen deze iets makkelijker, maar dan nog lijkt het me straf dat dit zowel bij winter- en zomerbanden voorkomt, en niet mij mijn kennissen.

JohanFreelander

Berichtdoor JohanFreelander » 20 Aug 2020, 19:31

Of, en hoe krom de schijven zijn is wel te meten. Het makkelijkst op een draaibank met meetklok.
Zelf gebruik ik weleens een glasplaat of onze inductiekookplaat.
Niet wetenschappelijk, maar vaak duidelijk genoeg.
Defender 130 2002

Edward

Berichtdoor Edward » 20 Aug 2020, 22:13

Als ik je verhaal zo lees dan zou ik het eerder in de remmerij zoeken dan in de ophanging.

Als de abs pomp ook maar een beetje restdruk op de blokken laat staan gaan de schijven krom. Niet door versleten bussen of wat dan ook.

Over het nagaan van het remsysteem lees ik niks terwijl dat met schijfproblemen de eerste verdachte is.
Edward van Vugt

wim_d

Berichtdoor wim_d » 21 Aug 2020, 07:52

Dag Edward
Land Rover heeft me gezegd dat als er iets zou zijn dat blijft slepen tegen de schijven (en ik veronderstel dat het dat is wat restdruk in de ABS-pompen zou doen?), dat dit dan onmiddellijk duidelijk zou zijn omdat de schijven op dat punt blauw zouden uitslaan.

Edward

Berichtdoor Edward » 21 Aug 2020, 10:14

wim_d schreef:Dag Edward
Land Rover heeft me gezegd dat als er iets zou zijn dat blijft slepen tegen de schijven (en ik veronderstel dat het dat is wat restdruk in de ABS-pompen zou doen?), dat dit dan onmiddellijk duidelijk zou zijn omdat de schijven op dat punt blauw zouden uitslaan.

Dat hoeft niet. Heb genoeg schijven op motoren gezien die krom waren zonder verkleuring. Maar schijven gaan niet vanzelf krom. Een probleem in de ophanging geeft geen kromme schijven en ga zo maar door. En een blok raakt de schijf niet op 1 punt maar over het hele vlak. dat krijgt tijdens het rijden genoeg koeling maar door constant bv één zijde te verhitten gaat ie wel degelijk krom.

Het is ook niet gezegd dat dat de oorzaak is. Maar als kromme schijven opgelost moeten worden door nieuwe draagarmen dan mis ik ergens een afslag.

Dus het lijkt me evident dat eerst de oorzaak van die kromme schijven gevonden wordt. Want lukraak alles vervangen heeft alleen toegevoegde waarde voor de omzet van de garage. Maar een klant is er zelden mee geholpen.
Edward van Vugt

Terug naar “Techniek”