Discovery 3 issues

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Emotione

Discovery 3 issues

Berichtdoor Emotione » 17 Aug 2020, 18:23

Beste mede-lotgenoten,

Na het vervangen van/oplossen van problemen heb ik nog altijd een irritante issue.

Wat hebben we al gedaan;
Luchtbalgen vervangen. Lekkages opgelost. Tank hersteld, deel leidingen vervangen. Luchtvering perfect.
Hdc module in de console vervangen. Had 'led circuit' issues. Nu werkt alles.
Kering krukas vervangen. Mega lekkage.
Koelwater niveau sensor vervangen.
Remlicht schakelaar vervangen.
Lampen rondom gecontroleerd. (Recent apk)
Accu gecontroleerd. Laadcircuit gecontroleerd. Alles oke.
Olie, filter en pan van automaat vervangen, grote verandering in schakelgedrag.
4 nieuwe banden.
Vethoes aandrijfas vervangen en abs tandwiel schoongemaakt.
Brandstoffilter vervangen.

Het betreft een 2007 disco 3 2.7tdv6. Met net de kop eraf. Net geen 650.000 km gelopen.
Motor loopt super, komt probleemloos door roetmeting. Start altijd, weer of geen weer. Alles is vrijwel stabiel, ook de irritante fout.

Wat gebeurt er; als ik rustig rijdt en de motor komt op temperatuur (wijzer precies halverwege) krijg ik HDC fout, limited gears available.
Als ik de auto wat meer op zijn staart trap, dan blijft de fout veel langer weg. Als ik de kans zou krijgen altijd als een bezetene te rijden zou het probleemloos zijn. Echter dat vind meneer agent niet leuk en ook het brandstofverbruik is onaangenaam. Ook heb ik menig boze medeweggebruikers gezien. Als de fout optreed, zet ik de bak in neutraal, herstart de motor die vrijwel direct weer loopt, en kan ik weer enkele kms rijden zonder issues. Doe ik dat niet direct na het optreden van de fout, gaat de luchtvering de auto laten zakken en blijft de bak in noodloop
Alles behalve prettig natuurlijk.

Recentelijk de bak gespoeld en voorzien van nieuw filter en olie, dat stelt de fout langer uit, schakelt beter, maar de fout blijft zich voordoen.
Heb de rsw solutions software.

Help me, want ik heb geen haar meer op mijn hoofd staan zoekende naar de oplossing. Gekmakend. Het is een fijne auto, maar hier wordt je letterlijk gek van.

Hopend op het antwoord.
Thanks.
Laatst gewijzigd door Emotione op 19 Aug 2020, 19:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Landmarcs

Re: Discovery 3 issues

Berichtdoor Landmarcs » 18 Aug 2020, 09:23

Tja, ik heb ongeveer geen enkele kennis van een Disco 3, nu ja ik weet hoe ie eruit ziet, en dat ie lekker rijd.

Als ik dan kijk naar de opsomming dan zie ik dat de hdc-module is vervangen en er HDC-storingen zijn.
Is er wellicht sprake van een "kraak-contact" in of bij die hdc-module (eventueel ontstaan bij het vervangen) en genereert dat "kraak-contact" een foutmelding waarna de auto in noodloop gaat ?
Het is zo ongeveer het enige dat positief kan reageren op rijden als een bezetene ... zodra de auto rustig rijdt dan kan een kraak-contactje een consistenter verstoord signaal opleveren.

Groeten MarcS

Emotione

Re: Discovery 3 issues

Berichtdoor Emotione » 19 Aug 2020, 19:30

Beste MarcS,

Allereerst bedankt voor je antwoord. De HDC module is vervangen omdat die juist niet goed werkte. Ook kreeg ik tijdens uitlezen een 'LED-Circuit' fout van de 'oude' module. Niet alle bedieningsknoppen deden het ook goed, dus destijds gewoon een andere module in gezet. Bij demonteren van de oude zag ik dat deze zowel, koffie, thee, cola, sinas, appelsap, en verschillende andere dranken over zich heen had gehad. Een klaarblijkelijk veel voorkomend probleem aangezien de bediening net voor de armsteun in de middelconsole is gesitueerd. Exact daar waar de bestuurder zijn beker koffie vasthoud tijdens het rijden. De nieuwe was daarentegen in perfecte staat, echter was een van de knoppen afgebroken. Dus de module zelf vervangen en het oude knoppenspel netjes gereinigd en ingebouwd. Niet een melding meer gehad sindsdien en ook alle keuzes (zowel voor de luchtvering, als voor de terrain response settings) kunnen worden gekozen. Ook kan HDC worden in en uit geschakeld. Dus aangezien er geen fouten optreden, vanuit die hoek verder, vermoed ik dat de module zelf gewoon goed is.

Overigens kreeg ik met de 'oude' module exact hetzelfde probleem.

De connectors rondom de module, die van de ecu's en diverse andere connectors die ik tegen ben gekomen zijn allen schoongemaakt. Niet dat ik daar nou een probleem heb geconstateerd, maar op diverse fora ben ik allerlei adviezen tegen gekomen en aangezien ik het gewoon niet meer weet, ben ik die connectors gaan onderzoeken. Een 'kraak-contact' ben ik nog niet tegen gekomen. Moet toegeven dat ik de bekabeling rommelig vind (hoop niet dat ik er iemand mee voor zijn hoofd stoot), maar de connecties etc zien er allemaal prima uit.

Omdat het de 'go-anywhere' auto is, moet hij ergens tegen bestand zijn. En dat is ook zeker zo. Na 650k km, nog super netjes eigenlijk. Motor loopt ook echt als een nieuwe. Super stil, geen rook. Loopt altijd. En binnen een halve omwenteling van de startmotor. Dus hier vandaag zijn met meer dan een half miljoen km op de teller (en aangezien het een 'go-anywhere' auto is, zal hij niet altijd heel zachtjes gebruikt zijn) is al een serieus respectabele prestatie. Zijn niet heel veel auto's die het hem/haar nadoen denk ik.

Echter die ene verrekte storing...

Help...

Terug naar “Techniek”