Koplampen werken niet (Td5 - 2004 - 110)

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
110Ron

Koplampen werken niet (Td5 - 2004 - 110)

Berichtdoor 110Ron » 03 Aug 2020, 20:50

Wat wel brand zijn: Achterlichten, zijlampen (voor naar de normale koplampen) nummerbord verlichting, mistlamp, remlichten (wanneer ik op de rem trap). Daarnaast zijn er verstralers (2011, Landreiziger, Zweedse lichtversterker kabelboom met BritPart lampen) geïnstalleerd en deze werken ook zoals voorheen. Het maakt niet uit of de lichtschakelaar in stand 1 of 2 staat en/of ik sein of het grootlicht aan heb. De verstralers werken. Het relais “klikt” wanneer ik de schakelaar bedien.
Ik heb wat onderzoek gedaan (lichtschakelaar, zekeringen (30A, 10A en allen zijn goed), Verstralers uit/aan (incl knop op dashboard)) en heb het volgende ontdekt: in het verleden zijn dus de verstralers geïnstalleerd en is het elektrisch systeem iets gemodificeerd. De aarding is nu aangebracht op de chassis bij het ABS reservoir (zoals op de foto's). De aarding zit nu op het stuk staal waar ook de ondersteuning voor de motorkap zit. De aarding heb ik los gehad opgeschuurd (was een beetje rustig) en weer vast maar mocht niet baten. Opvallend is nu dat wanneer ik, met de al geïnstalleerde aardedraad, op een ander punt aarde maak (bijvoorbeeld de positie van de Aircopomp, die er niet zit omdat ik geen Airco heb) dan branden de lampen zoals het hoort.
Op het “Wiring Diagram” is te zien dat de aarde draad naar 0550 zou moeten gaan. Deze is dus afgetakt (voor zover ik kan zien) voor A103 en A203 (zijlampoen werken wel) en gaat dus nu naar het chassis.
Dus ik vermoed dat het niet in de bedrading (anders dan de aardedraad), zekeringen, lampen, relais zit, aangezien de lampen het gewoon doen wanneer ik op een ander punt aarde maak.

Voorheen werkte het gewoon en zonder problemen (een paar weken ervoor is de LR door de APK gekomen) en de LR is op gebruikt tijdens de vakantie en in het terrein dus zou het me wel opgevallen zijn als er iets niet werkte. Verder heb ik geen aanpassing gemaakt aan de auto (niet electrisch of mechanisch).

Het is natuurlijk makkelijk op te lossen door de lampen ergens anders aarde te laten maken (bijvoorbeeld aarde dan zijlampen oid zoals het was op A103 en A203) maar dan heb ik nog steeds de diepere oorzaak niet gevonden en zou een ander probleem zich in de toekomst kunnen voordoen.

Heeft iemand een advies waar ik de dieper liggende oorzaak zou kunnen vinden.
Bijlagen
Wiring Diagram.pdf
Wiring Diagram
(161.95 KiB) 157 keer gedownload
Aarding lampen.JPG
Aansluiting aarde

OttoVink

Re: Koplampen werken niet (Td5 - 2004 - 110)

Berichtdoor OttoVink » 03 Aug 2020, 21:52

Zit het schoentje wel goed aangeknepen, trek eens flink aan de zwarte draad. Je kunt nooit genoeg of te veel massa hebben.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 03 Aug 2020, 22:01

Dag 110Ron,

Een echt verhelderende oplossing voor je probleem heb ik niet, dwz ... niet voor de vraag waarom het nu ineens niet goed werkt.

Echter, indertijd bij mijn Td5 had ik een echte Zweedse Lichtversterker en de koplamp-massa gewoon met de bij die echte Zweedse daarvoor bedoelde draadjes aan het grill/radiator-frame vastgeschroefd. Dat ging langere tijd goed totdat één koplamp soms niet meedeed -- de massa-draad van die lamp vroeg wat aandacht.

Bij mijn huidige "Puma" dezelfde echte Zweedse Lichtversterker (letterlijk dezelfde, hij doet het nu dus al meer dan 15 jaar).
En ook nu ineens na jaren probleemloos zelfdimmende of zelfs dovende koplampen, nu "netjes" twee koplampen tegelijk.
Deze keer waren het niet de twee massa-draadjes - 't zou ook raar zijn als die synchroon zouden opspelen .
Na even wat proberen, rammelen etc bleek dat het grill/radiator-frame kennelijk ineens geen massa meer maakte. De massa verliep via via ... en in ieder geval had de motorkap-sluiting er effect op. Ik heb toen de twee schuine stangen die het motorkap-slot afsteunen een voor een losgehad en weer zo vastgezet dat contact "verzekerd" was. Sindsdien was er weer licht.

Of te wel: De LandRover zelf heeft soms streken, een eigen wil.

Groeten MarcS

PS   Zo kort mogelijk/direct mogelijk de massa naar het chassis brengen is het beste voor de hoeveelheid licht.
PS2 Gelijk met de verbeterde massa heb ik een verborgen extra motorkap-trekker gemaakt: steeds omlopen om de motorkap open te trekken is ook zo wat.
       Ik wil er niet aan denken dat de kabel een keertje breekt, vastroest, of meer waarschijnlijk vastvriest, zoiets gebeurt altijd op het foute moment.

110Ron

Berichtdoor 110Ron » 03 Aug 2020, 22:07

Dank voor jullie reactie. Het schoentje zit goed vast. Ik morgen ff kijken bij daglicht vwo de radiator/grill en de sluiting moterkap. Ik laat het weten, wat eruit komt

Thx

110Ron

Berichtdoor 110Ron » 03 Aug 2020, 23:23

Dank jullie voor de reacties. Het schoentje zit goed vast. Ik ga morgen (daglicht) ff naar de grill/radiator etc kijken. Goed punt. Zal me overigens niets verbazen als dit het zou zijn. Zou het iets groters zijn dan zou ik op meerdere punten een probleem hebben. Ik laat het weten

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 04 Aug 2020, 08:18

110Ron schreef:Heeft iemand een advies waar ik de dieper liggende oorzaak zou kunnen vinden.

Landmarcs schreef:Na even wat proberen, rammelen etc bleek dat het grill/radiator-frame kennelijk ineens geen massa meer maakte. De massa verliep via via ... en in ieder geval had de motorkap-sluiting er effect op. Ik heb toen de twee schuine stangen die het motorkap-slot afsteunen een voor een losgehad en weer zo vastgezet dat contact "verzekerd" was. Sindsdien was er weer licht.

De motorkapsteun waar nu de aardedraad aangezet is maakt weer contact (of niet?) met het radiatorframe, dat al of niet contact maakt met het chassis. Ook al zit e.e.a. met bouten aan elkaar, betekent nog niet dat er ook een (grote) elektrische stroom kan vloeien. Verf isoleert evenals roest.
110Ron schreef:Opvallend is nu dat wanneer ik, met de al geïnstalleerde aardedraad, op een ander punt aarde maak, dan branden de lampen zoals het hoort.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 04 Aug 2020, 11:28

Erik Peters schreef:
Landmarcs schreef:Na even wat proberen, rammelen etc bleek dat het grill/radiator-frame kennelijk ineens geen massa meer maakte. De massa verliep via via ... en in ieder geval had de motorkap-sluiting er effect op. Ik heb toen de twee schuine stangen die het motorkap-slot afsteunen een voor een losgehad en weer zo vastgezet dat contact "verzekerd" was. Sindsdien was er weer licht.

De motorkapsteun waar nu de aardedraad aangezet is maakt weer contact (of niet?) met het radiatorframe, dat al of niet contact maakt met het chassis. Ook al zit e.e.a. met bouten aan elkaar, betekent nog niet dat er ook een (grote) elektrische stroom kan vloeien. Verf isoleert evenals roest.

In mijn geval heb ik de twee massa-draadjes "gewoon" laten zitten aan het radiator/grill-frame en de contact-punten, te weten motorkap-slotplaat en de schuine steunen op alle overgangspunten "verbeterd" dwz verf eraf, kopervet erop, en goed vastgezet.
Ik denk dat bij mij de bottle-neck zat in de overgang tussen radiator/grill-frame en de weg naar de schuine stangen. De massa verliep uiteindelijk getrapt via de slotplaat en "dus" hielp rammelen aan de motorkap ... en ter verhoging van de raadselachtigheid: bij motorkap open ging het licht sowieso uit. Ik heb de schuine stangen ook aan de chassiskant losgehad en ook daar massa-verbeterende maatregelen genomen*.

*  Die schuine stangen vragen sowieso aandacht: Het zijn buisjes die van boven open zijn en onderaan dichtgeknepen. Er is dus een serieus risico dat er vochtophoping in die buisjes ontstaat, en dus roest aan dat dichtgeknepen uiteinde. Ik heb net boven het dichgeknepen uiteinde een ontwateringsgaatje geboord, en de buisjes van binnen goed in het vet gezet. Wellicht roesten ze nu uiteindelijk door op de plek van het geboorde gaatje :oops:

Groeten MarcS

110Ron

Berichtdoor 110Ron » 04 Aug 2020, 22:52

Ik ben er inmiddels achter waar het zit, De draad zit verder goed in de kabelschoen. Ik ben met de spanningsmeter aan de gang gegaan en dan maar meten. De bout en de schroefdraad waar de bout in gaat Is wat roestig en gaat door twee platen heen. Wanneer ik aarde maak op de achterste plaat dan werkt het. Dus de kabelschoen moet kontact maken de achterste plaat. Ik denk dat de roest op de schroef en de schroefdraad dit onmogelijk maakten. Na dit gereinigd te hebben werkt het weer.
Ik dacht dat ik gek werd met een, bijna, onverklaarbaar euvel maar blijkt dus vrij normaal te zijn om eens even goed te moeten puzzelen. Zo leer je de LR wel kennen :)
Thx voor jullie assistentie en scheelt me zeker een flinke duit nu ik niet naar de garage hoef.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 05 Aug 2020, 12:05

Dag 110Ron,

Je schrijft bij de start "De aarding is nu aangebracht op de chassis bij het ABS reservoir (zoals op de foto's)."

Dat is dus niet het "chassis" maar het radiator/grill-frame, ten tweede is het vlgs mij het reservoir van de PAS (= power assisted streering).

Je kan dus zelfs ook nog hebben dat dat radiator/grill-frame geen of te weinig massa-contact maakt (het loont in ieder geval de moeite om even te checken of er nog iets van een spanningsval is richting de echt goede chassis-massa - iedere onbedoelde weerstand aan de massa-kant doet weer afbreuk aan de winst die de Zweedse Lichtversterker aan de + 12V kant levert).

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”