Er wordt een cursus elektrisch vlambooglassen genoemd maar dit vind ik de verkeerde cursus voor wat Michiel er mee wil.
Echt goed elektrisch vlambooglassen is zo'n beetje 't moeilijkste van allemaal.
Goede doorbranding en slak nog buiten beschouwing gelaten heb je te maken met dun materiaal en roest. Er doorheen prikken is makkelijker dan een mooie las. Verder heb je ook nog zoiets als talent, je kunt het, of je kunt 't niet. Een Co2 lasapparaat en veel oefenen is misschien een beter alternatief samen met iemand die uitlegd waarom er bepaalde dingen gebeuren of waarom het lassen niet lekker gaat. Zelfs met een Co2 lasapparaat (in mijn ogen de makkelijkste lasmethode voor restauratiewerk { niet de mooiste of beste}) zie ik soms reparaties/ restauraties aan auto's waarvan de tranen in je ogen schieten. Laswerk dat daarna afgeslepen en weggemoffeld is onder kit of polyester.
Als je niet kunt lassen, en je wilt niet tijden oefenen om te leren lassen, breng je werk naar een profi en laat het doen, zelf alles voorbereiden en afleveren met plaatjes die er mooi inpassen en laat het mig/tig lassen. Mooi werk en je kunt gewoon verder met waar het om gaat, plezier van je auto en eventueel plezier van het sleutelen.
Las zelf regelamatig en juist aan dun plaatmateriaal kun je je flink vertillen.
Lassen voor dummies.
- blauwelaro
Re:Lassen voor dummies.
Toen ik 17 jaar oud werd kocht ik m'n eerste 88", daarmee heb ik het Land Rover virus opgelopen. Weet nu, éénmaal besmet, gaat 't nooit meer over.
Bedankt voor al het advies / goede raad.
Een aantal dingen zijn onderhand gebeurd.
Ik heb geoefend met lassen op een vlakke plaat en verschillende filmpjes bekeken en theorie doorgenomen. Platlassen geoefend, t-kruising geoefend, etc Daarna zelf geprobeerd om mijn schutbord op te knappen. Echterrrr...
Twee waarheden zijn gebleken:
1.) Een roestend schutbord is net een ui. Hoe meer lagen je eraf haalt hoe meer je ervan moet huilen. Mijn schutbord bleek al eerder gerepareerd te zijn (buitenkant) maar niet de dragende constructie, dikke balk die erin zat was HE-LE-MAAL weg, alles was aangetast. Verf hield de boel nog bij elkaar.
2.) Lassen (van dun materiaal) is erg moeilijk en talent helpt. Ik wou proberen om een beetje te oefenen met lassen door het fabriceren van een nieuwe voetenbak. Zoals blauwelaro zegt je moet er ook TALENT voor hebben, dat heb ik schijnbaar niet. Het zat uiteindelijk allemaal wel vast hoor en je krijgt het niet kapot maar het "rupsje" wat er moest verschijnen had meer weg van een familie doorgeslagen kakkerlakken. Een vriend lasser die mijn werk bekeek kon mij melden dat ze mijn techniek ook wel dichtscheiten noemen in het werkveld.
Mijn schutbord heb ik weer zo goed en kwaad als ik dat kon dicht gelast en het zit weer in de wagen in afwachting van een ashtree schutbord. Zal laten weten hoe de kwaliteit daarvan is en hoe het proces is gegaan als het binnen is.
In het vervolg zal ik plaatjes op maat maken en puntlassen (voor mijn chassis bijvoorbeeld). Het echte werk laat ik dan door een professioneel doen.
Ik ben eigenwijs en wil alles een keer proberen, dit heb ik gedaan en voor dit onderdeel besloten dat het niet voor mij is.
Een aantal dingen zijn onderhand gebeurd.
Ik heb geoefend met lassen op een vlakke plaat en verschillende filmpjes bekeken en theorie doorgenomen. Platlassen geoefend, t-kruising geoefend, etc Daarna zelf geprobeerd om mijn schutbord op te knappen. Echterrrr...
Twee waarheden zijn gebleken:
1.) Een roestend schutbord is net een ui. Hoe meer lagen je eraf haalt hoe meer je ervan moet huilen. Mijn schutbord bleek al eerder gerepareerd te zijn (buitenkant) maar niet de dragende constructie, dikke balk die erin zat was HE-LE-MAAL weg, alles was aangetast. Verf hield de boel nog bij elkaar.
2.) Lassen (van dun materiaal) is erg moeilijk en talent helpt. Ik wou proberen om een beetje te oefenen met lassen door het fabriceren van een nieuwe voetenbak. Zoals blauwelaro zegt je moet er ook TALENT voor hebben, dat heb ik schijnbaar niet. Het zat uiteindelijk allemaal wel vast hoor en je krijgt het niet kapot maar het "rupsje" wat er moest verschijnen had meer weg van een familie doorgeslagen kakkerlakken. Een vriend lasser die mijn werk bekeek kon mij melden dat ze mijn techniek ook wel dichtscheiten noemen in het werkveld.
Mijn schutbord heb ik weer zo goed en kwaad als ik dat kon dicht gelast en het zit weer in de wagen in afwachting van een ashtree schutbord. Zal laten weten hoe de kwaliteit daarvan is en hoe het proces is gegaan als het binnen is.
In het vervolg zal ik plaatjes op maat maken en puntlassen (voor mijn chassis bijvoorbeeld). Het echte werk laat ik dan door een professioneel doen.
Ik ben eigenwijs en wil alles een keer proberen, dit heb ik gedaan en voor dit onderdeel besloten dat het niet voor mij is.
Hallo MichielG,
Ik heb die voornoemde cursus lassen dus gedaan, twee jaar geleden, omdat het mij leuk leek te kunnen lassen en omdat ik een Def heb.
Heb daar geleerd hoe je een kokerbalk moet maken, incl. omzetten van staal, instellen van lasapparaat, welke draad, snelheid van doorvoer, enz. B)
Ondertussen proberen ze je een lasapparaat te verkopen, ook goed.
Maar wat ik daar vooral geleerd heb is dat, als je niet regelmatig last, het geen zin heeft.
Zeker plaat lassen is erg moeilijk en moet je in je vingers krijgen. Je zit er zo doorheen.
Goed lassen is een kunst :dry: en kan je beter aan een pro overlaten die dat dagelijks doet, of zelf heel veel oefenen op onzin dingen :woohoo:
Een mooie rups neerlegen doe je pas na veel ervaring want iets een beetje aan elkaar plakken wil je toch niet.
Als je dus al overweegt een lasapparaat aan te schaffen zou ik eerst een cursus volgen om te kijken of zo'n investering wel lonend is.
Voor mij voorlopig niet :S Hoewel ik toen een perfecte kokerbalk gelast heb :)
Handig zijn is wel een vereiste.
groet, Ruben.
PS aluminium lassen is een heeeeeeel ander verhaal :ohmy:
Ik heb die voornoemde cursus lassen dus gedaan, twee jaar geleden, omdat het mij leuk leek te kunnen lassen en omdat ik een Def heb.
Heb daar geleerd hoe je een kokerbalk moet maken, incl. omzetten van staal, instellen van lasapparaat, welke draad, snelheid van doorvoer, enz. B)
Ondertussen proberen ze je een lasapparaat te verkopen, ook goed.
Maar wat ik daar vooral geleerd heb is dat, als je niet regelmatig last, het geen zin heeft.
Zeker plaat lassen is erg moeilijk en moet je in je vingers krijgen. Je zit er zo doorheen.
Goed lassen is een kunst :dry: en kan je beter aan een pro overlaten die dat dagelijks doet, of zelf heel veel oefenen op onzin dingen :woohoo:
Een mooie rups neerlegen doe je pas na veel ervaring want iets een beetje aan elkaar plakken wil je toch niet.
Als je dus al overweegt een lasapparaat aan te schaffen zou ik eerst een cursus volgen om te kijken of zo'n investering wel lonend is.
Voor mij voorlopig niet :S Hoewel ik toen een perfecte kokerbalk gelast heb :)
Handig zijn is wel een vereiste.
groet, Ruben.
PS aluminium lassen is een heeeeeeel ander verhaal :ohmy:
Def 90 TD5, 10 x de wereld rond moet toch kunnen
-
Roger B.
kennis van me heeft vorig jaar zijn golfje1cabrio her en der bijgewerkt, die legt een blokje rood koper aan de achterzijde tegen het plaatwerk dat ie last, dan ga je er lang niet zo snel doorheen zegt ie
gone
je zal ongetwijfeld gelijk hebben Roger.
Jij kan waarschijnlijk heel goed lassen :laugh:
Jij kan waarschijnlijk heel goed lassen :laugh:
Def 90 TD5, 10 x de wereld rond moet toch kunnen
-
Roger B.
neuh, heb ik Ed voor.... en effe lezen, zo deed die kennis het, niks wat ik verzonnen heb
gone
Zoals hier al vaker gemeld is redelijk goed lassen aan ouder ijzer lastig/ tot moeilijk.
Daarnaast is de te lassen plek vaak moeilijk berijkbaar, en heb en heb je minder zicht op je werk dan je lief is.
Als je dan niet goed last en het gat vol probeert te druppelen zul je merken dat het steeds moelijker wordt om een lasrupsje te leggen dat wel redelijk is ingebrand/gevloeid. Het ziet er niet uit, en je kunt er onvoldoende bij met de haakse slijlper om de boel te fatsoeneren.
Aan het chassis mag je niet puntlassen. Plaatjes moeten minimaal 2/3 rond gelast worden, het liefst helemaal. Om afkeuring tevoorkomen zou ik
Dit soort laswerk overlaten aan een meer ervaren lasser.
Ouder vies/veroest ijzer van 3mm of dikker kun je het gemakkelijkste vlamboog lassen. (slepend lassen)
Dunner ijzer zo goed mogelijk schoonmaken, en CO2 (duwend) lassen. Las 1//2 tot 1seconde, wacht 1 sec. En las dan weer voordat het smeltbad helemaal gestold is.
Ik zou een gebruikt profecioneel inruil apparaat adviseren met 0,8 mm draad en een toorts met kleine kop.
Een zelf kleurendglas in je lashelm is ideaal
Daarnaast is de te lassen plek vaak moeilijk berijkbaar, en heb en heb je minder zicht op je werk dan je lief is.
Als je dan niet goed last en het gat vol probeert te druppelen zul je merken dat het steeds moelijker wordt om een lasrupsje te leggen dat wel redelijk is ingebrand/gevloeid. Het ziet er niet uit, en je kunt er onvoldoende bij met de haakse slijlper om de boel te fatsoeneren.
Aan het chassis mag je niet puntlassen. Plaatjes moeten minimaal 2/3 rond gelast worden, het liefst helemaal. Om afkeuring tevoorkomen zou ik
Dit soort laswerk overlaten aan een meer ervaren lasser.
Ouder vies/veroest ijzer van 3mm of dikker kun je het gemakkelijkste vlamboog lassen. (slepend lassen)
Dunner ijzer zo goed mogelijk schoonmaken, en CO2 (duwend) lassen. Las 1//2 tot 1seconde, wacht 1 sec. En las dan weer voordat het smeltbad helemaal gestold is.
Ik zou een gebruikt profecioneel inruil apparaat adviseren met 0,8 mm draad en een toorts met kleine kop.
Een zelf kleurendglas in je lashelm is ideaal
Groeten, Guido
Defender 110 TD5 camper
Defender 110 200 TDI off-road speeltje
(D1, rijdt in Gambia als ambulance)
Defender 110 TD5 camper
Defender 110 200 TDI off-road speeltje
(D1, rijdt in Gambia als ambulance)
-
Lucas van Lierop
Dat met dat koper werkt goed idd, je kan er nog een magneet achter doen zodat het plaatje op zijn plek blijft.
verder is mijn ervaring, lassen kan heel frustrerend zijn maar ook heel leuk en je moet gewoon veel oefenen. Devies : hoe rotter je auto hoe meer je leert :-)
verder is mijn ervaring, lassen kan heel frustrerend zijn maar ook heel leuk en je moet gewoon veel oefenen. Devies : hoe rotter je auto hoe meer je leert :-)
zoek je mij? lucas at vanlierop punt org