Landrover Freelander 2005 20-RR-FF

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
MaartenL

Landrover Freelander 2005 20-RR-FF

Berichtdoor MaartenL » 28 Jul 2020, 11:44

Hi mensen,

Ik heb wat lampjes die branden in mijn Landrover Freelander uit 2005 kenteken 20-RR-FF.

-Ik heb 4 weken geleden APK beurt gedaan
-Ik heb 1 week geleden de accu van mijn citroen berlingo uit 2019 opgeladen (duurde 15/20minuten)
Tijdens het opladen werd de landrover warm en heb ik de motor uitgezet 5 sec nadat waarschuwingslampje ging branden.
-Later die dag gingen de lampjes TC / ABS / Auto op Helling met ! branden:

Afbeelding

Ik heb de volgende foutcodes gevonden met een monteur:
5D90 - Elektrische fout sensor links voor
5DC3 - Ontbrekend of te laag signaal sensor rechtsachter
5DB3 - Ontbrekend of te laag signaal sensor linksachter
5DA3 - Ontbrekend of te laag signaal sensor rechtsvoor

De 3 lampjes gaan soms weer uit zoals toen ik de motor uitzette bij een stoplicht, weer aan (lampjes nog aan) en bij het wegrijden gingen ze uit).
Toevallig? Bij een bocht gingen ze weer aan.

Twee keer heb ik nu gehad dat het lampje van de handrem ging branden plus dat de snelheidsmeter geen snelheid meer aangaf. Met de auto uit/aan zetten werd dit weer verholpen.

Er is geen speling (zover gevoelt door monteur) op de voorwielen. Hij voorziet geen ‘gevaar’. Uiteraard zijn de lampjes die branden wel irritant.

Hij denkt dat het misschien in de lagers zit?

Ik ben benieuwd of jullie suggesties hebben en een plan van aanpak. Nu komen we niet verder dan zaken gaan vervangen te beginnen met de lagers maar misschien zijn er nog andere ideeen.

Landmarcs

Re: Landrover Freelander 2005 20-RR-FF

Berichtdoor Landmarcs » 28 Jul 2020, 13:44

Een ander idee:   Wat doet je eigen accu ?
Zoveel sensor-meldingen ineens, dwz na het opladen van een andere accu, da's "raar".
Bovendien komt het ook wel voor dat de "3 amigo's" ineens optreden bij een zwakke accu.

Overigens is het normaal dat de auto "warm" wordt als ie langer stil staat te draaien (bijv. om die accu op te laden).
Of bedoel je dat ie (te) heet werd ...

Groeten MarcS

MaartenL

Berichtdoor MaartenL » 28 Jul 2020, 14:31

Het lampje van 'te heet' ging heel even aan, toen heb ik de auto direct uit gezet om af te laten koelen. Anyway, dan is het idee dat dit schade heeft gegeven. Maar de monteur van 4x4 service Mesman (hier misschien bekend) had niet het idee dat dit met de storingen te maken zou hebben. De koelvloeistof was op dat moment trouwens aan de lage kant en ondertussen bijgevuld.

De huidige accu kan ik doormeten, nog niet gedaan. Neem aan dat deze ook de volgende waarden moet aangeven:
12.7 tot 13 na 2 minuten lampen branden
>10 bij startpoging
14 bij stationair draaien

Als richtlijnen

JohanFreelander

Berichtdoor JohanFreelander » 29 Jul 2020, 22:32

Hoe heb je de accu van de Berlingo opgeladen?
Welk lampje is volgens jou een waarschuwing voor te heet?
Is de temp meter helemaal naar rechts uitgeslagen?
Defender 130 2002

Terug naar “Techniek”