"Breinbreker" tweede accu en diode blok bij puma

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Dvollebregt

"Breinbreker" tweede accu en diode blok bij puma

Berichtdoor Dvollebregt » 27 Jul 2020, 22:00

Hi all,

Tijdje geleden nog trotse eigenaar van een 110 V8, nu inmiddels een 130 tdci 2011(2.4). Klaarmaken voor het echte touren :D

Ik wil graag tweede accu installeren, alles besteld, zoals ik gewend ben diode blok etc. Nu was ik druk met installeren en wat blijkt, geen idee wat ik waaraan aansluit. De simpele manier van aansluiten is niet meer. in ieder geval dat lijkt zo.

Klopt het dat de dynamo naar de start motor loopt en dan door naar de accubak? Op startmotor losmaken en doorleggen naar de accu?
Het is een diode blok met energizer, heb ik die nodig?

Dank!

Groet,

Duco

Landmarcs

Re: "Breinbreker" tweede accu en diode blok bij puma

Berichtdoor Landmarcs » 28 Jul 2020, 10:12

Op startmotor losmaken en doorleggen naar de accu?

Waarom zou je de bekabeling naar de accu losmaken om dan weer opnieuw een kabel naar de accu te leggen ?
Er loop nu al een dikke 12 V "hoofdader" van dynamo via startmotor naar de accu.

Groeten MarcS

Dvollebregt

Berichtdoor Dvollebregt » 28 Jul 2020, 10:23

Hi Marc,

Dank voor het meedenken, een diode blok scheidt de accus. Stroom kan ook maar echt 1 richting op.

Input: Dynamo
Output 1: Accu 1 + Start motor
Output 2: Accu 2 + koelkast etc...

Groet,

Duco

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 28 Jul 2020, 10:52

Type ook eens gewoon de volgende zoektekst in Google "aansluitschema tweede accu". Maakt het een misschien wat duidelijker.

Groet

Ron
110-Td5 X-tech 2006

OttoVink

Berichtdoor OttoVink » 28 Jul 2020, 11:43

Een puma heeft al een "slimme" dynamo,2e accu laden gaat niet zomaar.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 28 Jul 2020, 13:33

OttoVink schreef:Een puma heeft al een "slimme" dynamo,2e accu laden gaat niet zomaar.

Wat is er "slim" aan de "Puma" dynamo ?   Als ik de boordspanning zie dan doet mijn "Puma" niks bijzonders met de laadspanning.
    Edit:  Is het wellicht de 2,2 "Puma" die een "slimme" dynamo heeft :?:
Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 28 Jul 2020, 20:22, 2 keer totaal gewijzigd.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 28 Jul 2020, 13:37

Dvollebregt schreef:Dank voor het meedenken, een diode blok scheidt de accus. Stroom kan ook maar echt 1 richting op.

Ook al zie ik het schema niet voor me, ik zie het probleem niet.   In de bestaande bekabeling kan de stroom twee kanten op.
Als je het diode-blok bij de accu's plaatst (wat me de logische plek lijkt) dan moet je alleen aan de accu-kant van de bestaande bekabeling wat veranderen.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 28 Jul 2020, 17:39

Dvollebregt schreef:Dank voor het meedenken, een diode blok scheidt de accus. Stroom kan ook maar echt 1 richting op.

Je hebt dan 2 dezelfde accu's nodig en een startaccu als huishoudaccu gebruiken komt zijn levensduur niet ten goede.
Beter maak je gebruik van een DC-DC lader om de tweede accu op te laden, die 2e accu kan dan ook rustig een LiFePo4 accu zijn.
Zoiets: https://stroomwinkel.nl/orion-tr-12-12-9-110w-isolated-dc-dc-converter.html?channable=e35768.MTcwMg&gclid=Cj0KCQjwu8r4BRCzARIsAA21i_CHa7ylUhpQrkmjAOWITrKVq2F45kQYelfA_feJpSe5H6Svd1s5HEwaAsAaEALw_wcB.
Normaal gesproken is 9A genoeg om de huishoudaccu op te laden (maar er zijn er ook met een hoger ampèrage).
OttoVink schreef:Een puma heeft al een "slimme" dynamo,2e accu laden gaat niet zomaar.

En dit is dan ook geen probleem meer.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Dvollebregt

Berichtdoor Dvollebregt » 28 Jul 2020, 22:21

Dank voor het meedenken, van het weekend weer verder! :!:
Laatste tip is een goed!

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 28 Jul 2020, 22:42

Als je twee gelijke accu's wilt dan kan je bijv. de Varta LFD90 overwegen. Geen hoogvlieger, wel een zware accu - letterlijk, dus veel lood - en dus ook geen topper qua CCA's, maar in ruil duurzamer en beter bestand tegen ontladen. Oftewel een startaccu met semi-tractie-eigenschappen.
Bovendien niet al te duur.

Maar goed, zo'n DC-DC-lader is een heel nette, en ook niet te dure, oplossing waarmee je om het even welke accu naast de startaccu kan zetten en dat is een voordeel want je weet nooit hoe goed twee oorspronkelijk gelijke accu's zich door de tijd gedragen, ze gaan vanzelf verschillen vertonen.
De niet overdreven grote max laadstroom is in de meeste gevallen geen handicap want rustiger laden is beter voor een (lood)accu.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”