"Breinbreker" tweede accu en diode blok bij puma

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
kuyperh

Re: "Breinbreker" tweede accu en diode blok bij puma

Berichtdoor kuyperh » 29 Jul 2020, 09:54

Die oplossing van Erik met die Victron omvormer vind ik prachtig; ik zou daar voor gaan. Technisch mooi, simpel en betaalbaar.

Maar als je de spullen al in huis hebt en je bent vertrouwd met de oplossing met de diodebrug, dan kan dat vast ook prima.

Dan moet er inderdaad een kabel bij; de bestaande kabel gaat dan alleen naar de startmotor en er komt een nieuwe tussen dynamo en accu's. Twee verschillende accu's werkt in de praktijk best; een startaccu voor het starten en een semitractieaccu (die niet kapot gaat als hij regelmatig leeggezogen wordt) voor de rest van je verbruikers. De ene accu is natuurlijk eerder vol dan de andere dus bij het laden gaat er een continue vereffeningsstroom lopen tussen de beide accu's. De dynamo vindt dat allemaal prima, die ziet maar een accuspanning en daar regelt hij op.

De hamvraag is: wat vindt de ECU van de Puma ervan? Ik denk eigenlijk niets, maar dat is een kwestie van proberen.

Het kan, maar met de oplossing met die Victron Orion voorhanden, is de schakeling met de diodebrug wat 'ouderwetsch' aan het worden.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 29 Jul 2020, 11:26

kuyperh schreef:...
Dan moet er inderdaad een kabel bij; de bestaande kabel gaat dan alleen naar de startmotor en er komt een nieuwe tussen dynamo en accu's.

Ik snap nog steeds niet waarom je een bestaande kabel moet loskoppelen en daarna een nieuwe moet leggen.
Zoals het beschreven wordt zit de dynamo nog steeds vast aan de startmotor, en dan maakt de plek waar je de kabel naar de accu aantakt niet uit.

De al dan niet ouderwetsche scheidingselectrickery kan in mijn wereldbeeld net zo goed, of zelfs beter, nabij de accu's zitten.
Je wilt de hoeveelheid heen en weer lopende bekabeling liefst zo klein mogelijk houden.
Of ... mis ik iets   :idea: :?:

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 29 Jul 2020, 12:50

kuyperh schreef:Maar als je de spullen al in huis hebt en je bent vertrouwd met de oplossing met de diodebrug, dan kan dat vast ook prima.

Een diodebrug geeft een spanningsverlies van ca. 0,7-0,8 V. De tweede accu zal daardoor nooit echt vol geladen (kunnen) worden.
Dan is een Cirix scheidingsrelais beter.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 29 Jul 2020, 17:34

Erik Peters schreef:
kuyperh schreef:Maar als je de spullen al in huis hebt en je bent vertrouwd met de oplossing met de diodebrug, dan kan dat vast ook prima.

Een diodebrug geeft een spanningsverlies van ca. 0,7-0,8 V. De tweede accu zal daardoor nooit echt vol geladen (kunnen) worden.
Dan is een Cirix scheidingsrelais beter.

Tja, je kan de dynamo een hogere spanning laten leveren. Of er een sense-regeling op de "Puma" zit weet ik niet zeker (vlgs mij zou dat dan het "intelligentste" zijn wat er in de dynamo-regeling zit), zit ie er niet op dan zou je die alsnog kunnen aanleggen (een betrouwbaarder bron zet me dat er een sense-aansluiting op de dynamo zou moeten zitten). Een sense-draad is makkelijk te "truukeren": gewoon daarin ook een diode opnemen.
Dit werkt dan overigens alleen goed als je een startaccu hebt die een wat hogere laadspanning, en een huishoud-accu slechts een gewone laadspanning wil.

Groeten MarcS

kuyperh

Berichtdoor kuyperh » 29 Jul 2020, 20:52

Landmarcs schreef:
De al dan niet ouderwetsche scheidingselectrickery kan in mijn wereldbeeld net zo goed, of zelfs beter, nabij de accu's zitten.
Je wilt de hoeveelheid heen en weer lopende bekabeling liefst zo klein mogelijk houden.
Of ... mis ik iets

De dynamo gaat met een dikke kabel naar de ingang van de diodebrug. De uitgang aan de startaccu-zijde gaat met een dikke kabel naar de startmotor. En ja, de diodebrug liefst dicht bij de accu's.

Het spanningsverlies in een diodebrug zag ik ook voorbij komen; de twee oplossingen ook; dat is simpel, maar moet wel.

De discussie diodebrug of scheidingsrelais is hier vaker aan de orde gekomen. De een houdt van de moeder, de ander van de dochter, enz. enz.

De bootjeswereld heeft niets met het relais; na een winterslaap in een koude, vochtige omgeving wil het relais nog wel eens vastzitten. Je merkt het pas als een van de accu's plat is. Een diodebrug heeft geen bewegende delen...

Edward

Berichtdoor Edward » 30 Jul 2020, 21:59

kuyperh schreef:De bootjeswereld heeft niets met het relais; na een winterslaap in een koude, vochtige omgeving wil het relais nog wel eens vastzitten. Je merkt het pas als een van de accu's plat is. Een diodebrug heeft geen bewegende delen...

Terwijl juist die Cyrix uit de bootjeswereld komt. Ik haal ze tenminste bij Ribca Marine vandaan :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Dvollebregt

Berichtdoor Dvollebregt » 22 Aug 2020, 18:48

Uit alle reacties heb ik het volgende gedaan....

- citrix besteld en diodebrug terug gestuurd

Inmiddels vakantie verder, vandaar late reactie, en zeer tevreden!

Dank voor het meedenken! :D

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 05 Aug 2021, 22:56

Erik Peters schreef:
Dvollebregt schreef:Dank voor het meedenken, een diode blok scheidt de accus. Stroom kan ook maar echt 1 richting op.

Input: Dynamo
Output 1: Accu 1 + Start motor
Output 2: Accu 2 + koelkast etc...

Je hebt dan 2 dezelfde accu's nodig en een startaccu als huishoudaccu gebruiken komt zijn levensduur niet ten goede.
Beter maak je gebruik van een DC-DC lader om de tweede accu op te laden, die 2e accu kan dan ook rustig een LiFePo4 accu zijn.
Zoiets: https://stroomwinkel.nl/orion-tr-12-12-9-110w-isolated-dc-dc-converter.html?channable=e35768.MTcwMg&gclid=Cj0KCQjwu8r4BRCzARIsAA21i_CHa7ylUhpQrkmjAOWITrKVq2F45kQYelfA_feJpSe5H6Svd1s5HEwaAsAaEALw_wcB.
Normaal gesproken is 9A genoeg om de huishoudaccu op te laden (maar er zijn er ook met een hoger ampèrage).
OttoVink schreef:Een puma heeft al een "slimme" dynamo,2e accu laden gaat niet zomaar.

En dit is dan ook geen probleem meer.

Groet,

Erik.

Een jaar verder en inmiddels heb ik ook een compressorkoelbox aangeschaft.
Om de startaccu te sparen een extra accu aangeschaft, te weten een LiFePO4 accu (die kun je tot 80-90% ontladen).
Om deze LiFePO4 accu op te kunnen laden tijdens het rijden ook nog een 12 V DC-DC lader aangeschaft.

Een Votronic VCC 1212-30 (max 30 A). Deze lader kan o.a. spanningsgestuurd gebruikt worden, als de spanning van de startaccu oploopt door draaiende motor, dan begint de lader de extra accu te laden. Zakt de accuspanning van de startaccu weer (motor uit) dan stopt de lader als de accuspanning onder 12,90 V zakt).
Voor het laden van een LiFePO4 accu dien je de bijgeleverde temperatuursensor aan te sluiten. Bij temperaturen onder 0°C wordt de laadspanning alsmede de laadstroom fors beperkt (om de LiFePO4 accu te beschermen).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Houston

Berichtdoor Houston » 06 Aug 2021, 11:03

Mag ik vragen wat die onderdelen hebben gekost, hoeveel tijd je nodig had om aan te sluiten en laad je hem alleen tijdens t rijden op of heb je nog iets als walstroom of een zonnepaneel?

Contribute to the scenery; drive a Land Rover!

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 06 Aug 2021, 13:39

Eh, ik ben nog bezig om e.e.a. aan te sluiten. De bedoeling is dat ik accu en Votronic lader (ca. € 180,-) ook in een andere auto zou kunnen gebruiken. Dat ik dit 'zo even' kan overzetten. Daartoe maak ik gebruik van Anderson stekkers (max. 50 A).
Zo'n LiFePO4 accu is niet zo zwaar als een vergelijkbare loodaccu en is dus wel over te zetten. Desnoods kan ik die accu ook (thuis) opladen met mijn Ctek 220V ladertje. Dat heb ik al gedaan want de accu was bijna leeg (ladingstoestand 11%) toen die bezorgd werd. En met 3,5 A werd de accu geladen, door mijn Ctek ladertje, tot die vol was.
Zo'n LiFePO4 accu is niet goedkoop en de prijs is afhankelijk van het aantal Ah van de accu, dus maar net wat je wenst. Met een app op de smartfone kan ik de ladingstoestand van de Liontron Smart Lithuim accu bekijken (Bluetooth). Zodoende weet ik dat mijn Ctek ladertje 48 Watt 'levert'.

Misschien dat ik in de toekomst nog eens een zonnepaneel aanschaf, maar vooralsnog ga ik het zonder doen en moet de dynamo tijdens het rijden de accu's opladen. En ik heb geen "euro 6" dynamo's, maar nog 'gewoon' ouderwetse. Dan zijn de aansluitingen op de DC-DC lader zo simpel mogelijk.

Vanmiddag o.a. bezig geweest met het solderen van stekkertjes en oogjes. Je dient er rekening mee te houden dat je ook nog eens een € 100,- kwijt bent aan installatiemateriaal (stekkertjes, oogjes, zekeringhouders) het duurste is de koperkabel (4 of 6 mm2).

En het werkt. De motor gestart en de Votronic lader begon met laden van de LiFePO4 accu. Met de Ctek lader tot 99 % vol en na een minuut stationair draaien zat de LiFePO4 accu 100 % vol (app op telefoon) en dit gaf de Votronic lader ook aan middels een groen lampje.
Morgen de koelbox maar eens aansluiten.

Groet,

Erik

Terug naar “Techniek”