Edward schreef:OttoVink schreef:kijk maar uit dat tie niet af fikt. Ben momenteel bij een 110 alle electricery werkend aan het maken, voordat ik hem sloop voor rebuild. ONGELOFELIJK hoe sommigen de boel aan elkaar knopen, al dan niet gezekerd.
Ongelooflijk hoe de fabriek het doet. Met die waardeloze blokjes om de massa te bundelen, zwevende zekeringen en draden die ongemanteld door stijlen gaan. Wat een onvoorstelbaar prutswerk en hoe bizar te zien hoe dezelfde fabriek het bij een D2, Freelander, etc doet.
Electrisch probleem Defender TD5 2001
Re: Electrisch probleem Defender TD5 2001
OttoVink schreef:Edward schreef:OttoVink schreef:kijk maar uit dat tie niet af fikt. Ben momenteel bij een 110 alle electricery werkend aan het maken, voordat ik hem sloop voor rebuild. ONGELOFELIJK hoe sommigen de boel aan elkaar knopen, al dan niet gezekerd.
Ongelooflijk hoe de fabriek het doet. Met die waardeloze blokjes om de massa te bundelen, zwevende zekeringen en draden die ongemanteld door stijlen gaan. Wat een onvoorstelbaar prutswerk en hoe bizar te zien hoe dezelfde fabriek het bij een D2, Freelander, etc doet.
leve de new defender met z'n 85 ecu's.
Vandaag naar een klus wezen kijken in een 2012 Range Rover L405, die heeft er vast nog veel meer. Op de terugweg door de 5 ton kilometers gedrukt en buiten normaal onderhoud heeft ie ooit 1 keer in de garage gestaan voor een probleem met het dakraam.
Liever een betrouwbare high tech auto dan een onbetrouwbare low tech. En als je de oude Defender 1 ding niet kunt verwijten is het dat ie betrouwbaar is.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
Edward schreef: .... als je de oude Defender 1 ding niet kunt verwijten is het dat ie betrouwbaar is.
En da's dan Edwards stokpaardje (een heel betrouwbaar stokpaardje).
Met gewoon goed onderhoud is een Defender ook (heel) betrouwbaar.
In 10 jaar tijd < de auto had wel een goede/serieuze garantie-beurt gehad, nadat de afleverbeurt - elders - te wensen overliet > nooit onbedoeld stilgestaan (anders dan tgv een overjarige accu, en daar wist ik van). Mijn vorige Defender, ook in zo'n 10 jaar tijd, deed het niet slechter (totdat hij op z'n gepoetste kant landde).
Een paar dingetjes bovenop het normale onderhoud: Een kachelmotor, een EGR-klep (2x waarvan de eerste nog onder garantie), de rampzalige tussen-as tussen versnellingsbak en tussenbak, en een luchtmassameter. In al deze gevallen kon ik gewoon de tussentijdse reparatie plannen en met de auto naar de garage rijden. Wellicht geeft de EGR als je ermee doorrijdt uiteindelijk een "limp-mode" of anderszins vermogensverlies, en dus rampzalige tussenas kan je natuurlijk helemaal stil zetten (ik weet nog niet hoe lang die tussenas mee gaat gaan met de nu toegepaste verbeterde montage - dwz het serieuze vet ipv het kopervet).
Het punt is vlgs mij dat de meeste Defender-eigenaren vroeger of later het onderhoud laten versloffen (iets wat je wel uit je hoofd laat met zo'n modern rijdend high-tech rekencentrum als bijv die RangeRover; doe je dat wel dan wordt je heel hard afgestraft).
Verder is het ook iets met het imago, een tweesnijdend zwaard: Enerzijds heeft de Defender het imago dat ie alles wel aankan (en dat is niet waar), anderzijds heeft ie het imago dat er altijd wat mee is (en ook dat is niet waar) ... maar met zo'n tweesnijdend zwaard krijg je auto's die hetzij misbruikt worden, danwel klachten die miskend worden ... en dan jaren later is het de auto die niet deugt.
O ja, Edward had denkelijk wel heel errrug veul pech met zijn 130 "Puma", maar dat is casuïstiek, net zoals een probleemloze Range Rover de spreekwoordelijke uitzondering op de regel is.
Groeten MarcS
Crusty schreef:De radio en binnenverlichting hebben een zekering on de de stoel van de bijrijder, althans bij mijn Td5 ( 2001)
Ga ik checken, tnx!
Christiaan van Dijk schreef:Ik weet niet of je er iets aan hebt maar ik heb ooit een 90 300TDI gehad.
Deze kocht ik met elektrische storingen en er was ook veel in/aan gehobbyd in het verleden. Na lang zoeken en een half ontmanteld dashboard kwam ik er achter dat er een aardkroon in zat welke was voorzien van diodes, hiervan waren er een aantal (bijna)volledig weg gefikt en zodoende het elektrische circuit onderbraken waardoor diverse items niet of met een eigen wil aan/uit gingen. Ik heb het hele ding er uitgehaald, 2 gewone aardkronen geplaatst en nooit last meer gehad van vreemde storingen.
Kortom het heeft er alle schijn van dat je een massa probleem hebt.
Heb je wel spanning op de radio en binnenverlichting als je meet naar een willekeurig punt op je carrosserie of beter nog rechtstreeks naar de accu?
Met vriendelijke groeten,
Christiaan
Als je bedoeld met massa probleem dat een aantal dingen generiek niet werken? Of doel je op het feit dat het bewegen van die kluwen met 2 relais kortsluiting veroorzaakte?
Alles werkte (ook zonder problemen), totdat ik die kluwen een beetje wilde fatsoeneren. Klikkerdeklik van de relais, blauwe flits (ergens bovenin beeld terwijl ik naar die kluwen keek), daarna werkte radio, binnenlicht etc niet meer. Het zou kunnen dat die flits van achter/onder de radio kwam van zo'n zwevende zekering maar kan niet meer zeggen dan dat ie bovenin beeld was.
Daar voor heb ik eigenlijk geen storingen gehad of zo, alles werkte, reed al een jaar rond met die kluwen zo hangend (vandaar dat ik het toch maar een keer wilde opruimen). Het hing los omdat ik vorig jaar de verstralers werkend heb gemaakt... (bleek slecht contact achter de knop te zijn)
Ik heb gemeten op de binnenverlichting daar staat geen spanning op, de radio kan ik niet bij zonder hem er uit te peuteren. Moet ook zeggen dat ik nog niet gemeten heb of op alle zekeringen (achter de pook) stroom staat, maar ik wist ook nog niet dat er nog een zekeringenplek onder de stoel was.
Met mijn eigen 130 heb ik pech gehad in de zin van een paar onoplosbare problemen. De rest van de ergernissen was wat jullie onder de "charme" scharen. Slechte elektra, een aanhanger brengt al snel 10-14 extra lampen met zich mee en '09 waren dat nog geen leds. Dan fikt dus gewoon je halve elektra eruit. Rammelende koppeling (garantie) lekkages (charme), jankende diff en uitgelopen steekassen (charme), roest bij 2 jaar oud (charme) enzovoort, enzovoort.
Net zo als ik graag op de Defender mag mopperen doen jullie dat op de auto's die jullie niet ooi vinden en vooral niet kunnen betalen. Want vaak is het meer de kift dan wat ook. De Range L322 en L405 zijn echt heel betrouwbare wagen met heel weinig problemen. We hebben hier een 322 Td6 lopen met 350 op de klok die nu voor z'n eerste automaat revisie naar Roger van 4x4Factor gaat. En dat is dan een vroege met de GM unit.
Maar daarom rij ik een D2. Betrouwbaar, simpel, comfortabel, stil (in vergelijk met een Def, naast de L322 is het ook gewoon een rumoerig hok) kost geen knoop en onderdelen liggen op elke straathoek.

Net zo als ik graag op de Defender mag mopperen doen jullie dat op de auto's die jullie niet ooi vinden en vooral niet kunnen betalen. Want vaak is het meer de kift dan wat ook. De Range L322 en L405 zijn echt heel betrouwbare wagen met heel weinig problemen. We hebben hier een 322 Td6 lopen met 350 op de klok die nu voor z'n eerste automaat revisie naar Roger van 4x4Factor gaat. En dat is dan een vroege met de GM unit.
Maar daarom rij ik een D2. Betrouwbaar, simpel, comfortabel, stil (in vergelijk met een Def, naast de L322 is het ook gewoon een rumoerig hok) kost geen knoop en onderdelen liggen op elke straathoek.
Edward van Vugt
-
Landmarcs
Edward schreef:....De rest van de ergernissen was wat jullie onder de "charme" scharen. Slechte elektra, een aanhanger brengt al snel 10-14 extra lampen met zich mee en '09 waren dat nog geen leds. Dan fikt dus gewoon je halve elektra eruit. Rammelende koppeling (garantie) lekkages (charme), jankende diff en uitgelopen steekassen (charme), roest bij 2 jaar oud (charme) enzovoort, enzovoort.![]()
Net zo als ik graag op de Defender mag mopperen doen jullie dat op de auto's die jullie niet mooi vinden en vooral niet kunnen betalen. ....
Tja, ik heb dan kennelijk ook weinig last van het "charme-offensief" (afgezien van het puur persoonlijke dat ik de Defender wel charmant vindt).
Bij mijn eerste Defender wel kennis gemaakt met Lucas-king-of-darkness ... daarna de "Zweedse Lichtversterker" toegepast (een ding dat werkt, en dat niet alleen, iedereen kent het ding ook onder de naam "Zweedse Lichtversterker" ... dat ik bijgedragen heb aan dit "begrip", dat vind ik wel weer charmant).
En ... wat ik kan betalen weet je niet, het gaat er meer om wat ik wil betalen, en waarvoor.
Ik ben eigenlijk meer het type van de 2CV of de R4, ook al heb ik die nooit gehad ... Net iets meer luxe en net iets meer prestaties, en ook wat meer praktische ruimte (en een stuk meer degelijkheid), da's genoeg voor mij. Ik hoef niet overal doorheen te komen, ik kom ver genoeg, ik hoef geen gepersonaliseerde leren zetels met een geheugen etc etc. En dan tenslotte: het "charmante" imago past me ook nog eens.
Groeten MarcS
Het was inderdaad een 20A zekering onder de stoel, weer wat geleerd. Had ik ook in de manual kunnen vinden ...
Nu nog uitvinden wat die kluwen nou precies doet... Ik denk dat ik alles er maar uit sloop, maar dat moet later maar een keer. Vooralsnog haal ik de knoppen op het dashboard van de draad en de beide relais ook dan kan de zekeringenkast een keer dicht.
Die zwevende zekering (witte draad) op de foto is iig de +draad van de verstralers op de bumper. Ik weet ook welke knop daarbij hoort (want dat heeft gewerkt). Werkt nu niet meer, mogelijk heeft het relais de geest gegeven, maar ik vind het niet interessant deze verstralers werkend te maken, dan zou ik ze vervangen door LED.
Die andere relais weet ik niet waar die voor is, evenals een knop op het dashboard die volgens mij aan dat relais gekoppeld is. Achter de koplampen zitten ook nog wat electrakastjes (die aan de oude - xenon - koplampen gekoppeld waren). Ik neem aan dat dat een soort van zweedse lichtschakeling is, maar heb nooit kunnen ontdekken waar die knop op het dashboard dan voor bedoeld is. De knop zelf gaf wel licht...
Nu nog uitvinden wat die kluwen nou precies doet... Ik denk dat ik alles er maar uit sloop, maar dat moet later maar een keer. Vooralsnog haal ik de knoppen op het dashboard van de draad en de beide relais ook dan kan de zekeringenkast een keer dicht.
Die zwevende zekering (witte draad) op de foto is iig de +draad van de verstralers op de bumper. Ik weet ook welke knop daarbij hoort (want dat heeft gewerkt). Werkt nu niet meer, mogelijk heeft het relais de geest gegeven, maar ik vind het niet interessant deze verstralers werkend te maken, dan zou ik ze vervangen door LED.
Die andere relais weet ik niet waar die voor is, evenals een knop op het dashboard die volgens mij aan dat relais gekoppeld is. Achter de koplampen zitten ook nog wat electrakastjes (die aan de oude - xenon - koplampen gekoppeld waren). Ik neem aan dat dat een soort van zweedse lichtschakeling is, maar heb nooit kunnen ontdekken waar die knop op het dashboard dan voor bedoeld is. De knop zelf gaf wel licht...