Erik Peters schreef:... die banden (BFG AT) ... . Ook een moderne band (inmiddels) met o.a. kevlar koordlagen en een vermoedelijk zachter rubbermengsel, want hij klaagde onlangs dat zijn banden toch al aardig waren afgesleten. ... . Verder is de band voorzien van het 3PMSF teken en wordt dus gezien als ook zijnde een winterband. Afgezien van de slijtage is hij zeer te spreken over zijn banden.
De huidige BFG AT is heel veel moderner als de oude, toch is het profiel-ontwerp "gedateerd". Men heeft weliswaar de repeterende profieldelen wat aangepast maar kennelijk vond men het "beeldmerk" van de BFG AT veel waard.
(Gemiddeld bleken de profielontwerpen met een differentiatie tussen een "rechter" middendeel en "dwarsere" randen beter te presteren, zo'n ontwerp geeft een gecontroleerder uitbreken.)Het is verder duidelijk dat BFG z'n banden sowieso veel waard vindt: ze zijn stevig geprijsd, en dus inmiddels niet meer zo fameus slijtvast - 20 jaar geleden gingen ze tot (ruim) over de 100.000 km mee - die slijtvastheid hadden ze al eerder ingeleverd.
Of te wel: Er was een tijd dat de BFG AT
de band was, universeel AT en slijtvast. Inmiddels is er meer op de markt, goedkoper, en wellicht zelfs beter, en sommige zijn ook nog slijtvaster
(de CCC AT bijv. blijkt "ongekend" slijtvast), andere lijken een betere belofte mbt sneeuw te geven
(de Nokian Rotiiva AT bijv. krijgt hiervoor opvallend goede reviews terwijl Nokian deze band juist als zomerband in de markt zet).
Maar ... de BFG AT is beslist geen slechte aankoop, de bekendere bandenbakkers maken in 235/85x16 geen slechte banden meer.
Groeten MarcS
PS Qua 3PMSF markering moet je niet te optimistisch zijn. Zo'n markering maakt jou/de band 's winters "street-legal" mocht je in een van de landen zijn waar er winterbanden-eisen en/of winter-uitrusting-eisen bestaan, daarmee ben je dan in ieder geval gedekt. Zo'n markering zegt evenwel niet al te veel: een band met markering voldoet in ieder geval aan een set minimum-eisen.
De verschillen tussen "geschikt als winterband" en een echt goede winterband kunnen heel groot zijn ... de echt goede heeft nog grip op een plek waar je zelfs op stevige schoenen zelf niet meer overeind blijft.
Vroeger voor de 3PMSF markering was er alleen de M+S aanduiding, daarbij was het nog "erger". Er waren toen lijsten met (in Scandinavië) als winterband geaccepteerde banden, de Michelin XPC was ook op die lijst opgenomen (die XPC was in de praktijk een "redelijk goede" winterband, onder de huidige normen zou hij een 3PMSF markering krijgen).