Michelin Latitude Cross onder een 109 serie 3?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Weel240

Re: Michelin Latitude Cross onder een 109 serie 3?

Berichtdoor Weel240 » 01 Jul 2020, 14:33

Vanochtend de Michelins gemonteerd en ze rijden en sturen idd prima!
Alleen al de forse reductie van onafgeveerd gewicht (de nieuwe band/ velg combinatie is veel lichter) maakt een wereld van verschil. Als Randstedeling zal ik vaker verhard rijden dan onverhard, hoe ze zich offroad houden gaan we nog ervaren.

De alom geprezen XPC's zijn nog wel nieuw te koop bij Van Dam in Rhenen, alleen vraagt dat incl velgen een substantiël hogere bijdrage uit de zakgeldpot. Tenslotte, ze tonen iets minder 'stoer' dan de Portugese banden, maar dat heeft niet direct de hoogste prioriteit ;-)

1593606216140_IMG_20200701_1158474_copy_1586x988.jpg
'Beauty is in the eye of the beholder'

1977 Land Rover ex MoD 109 Series 3 pick-up truck 2,25 Petrol.
2005 Volvo XC90V8

kuyperh

Berichtdoor kuyperh » 01 Jul 2020, 23:01

Dit draadje lezend en alles op me inwerken latend bekruipt me opnieuw het gevoel dat de eeuwige discussie over banden gewoon zwarte kunst is. Het is volgens mij: de een houdt van de dochter, de ander van de moeder en de derde houdt van allebei.

Ooit begreep ik van Landmarcs dat de banden van mijn TD5 en van mijn Puma van de vorige generatie waren, gewoon BF Goodrich AT's. De nieuwe generatie is dus Continental Cross Contact AT. Ik ding daar niets op af, voor alle duidelijkheid.

Ik wil het best proberen natuurlijk, maar verwacht dat het eindoordeel bij voorbaat vast staat: even veel kilometers, hetzelfde wegcontact en even slecht bij nat wegdek.

Na 17 jaar Defender rijden is mijn idee: als je een goede weg-band wilt moet je die vooral kopen; dan koop je er maar een setje AT's of muds bij voor het ruige werk.

Of het nu om een Series, een TD5 of een Puma gaat optimaal weggedrag onder alle omstandigheden van een band vragen is utopie.

Tenzij iemand me uitlegt dat BF Goodrich AT een fundamenteel verkeerde keuze is, koop ik binnenkort gewoon maar weer een setje!

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Jul 2020, 23:49

kuyperh schreef:Tenzij iemand me uitlegt dat BF Goodrich AT een fundamenteel verkeerde keuze is, koop ik binnenkort gewoon maar weer een setje!

Fundamenteel "fout" is het niet, dus ik heb bij voorbaat verloren.

Toch zou ik je willen suggereren: Kijk eens naar de Nokian Rotiiva AT.
Zelfs als die niet helemaal de levensduur van de BFG's zouden hebben is ie zoveel goedkoper dat de gok lonend is.

De BFG AT is bijna even duur als de Nokian Hakkapeliitta LT3 (er zijn mensen die jaarrond op winterbanden rijden).

Ik rijd overigens op de CCC AT gewoon omdat ik ze kreeg ... ik gaf er geen cent voor (in beide betekenissen) desondanks blijkt het een bijna onverwoestbare band (maar het is géén winterband, zelfs niet voor een kwakkelwinter).

Je zou eigenlijk een mooie standaard grashelling moeten hebben, en nog een fraai circuit etc, en dan een forse voorraad aan verschillende banden (en een pits-ploeg om de wielen te wisselen). De subjectieve oordelen - op basis van wat je hebt en wat je had - voldoen gewoon niet voor een objectief oordeel.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 02 Jul 2020, 00:09

Een kennis met een Toyota Hilux, heeft die banden (BFG AT) zo'n twee jaar geleden onder zijn auto laten zetten. Ook een moderne band (inmiddels) met o.a. kevlar koordlagen en een vermoedelijk zachter rubbermengsel, want hij klaagde onlangs dat zijn banden toch al aardig waren afgesleten. Nu rijdt hij veel en doorgaans ook hard. Verder is de band voorzien van het 3PMSF teken en wordt dus gezien als ook zijnde een winterband.
Afgezien van de slijtage is hij zeer te spreken over zijn banden.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Weel240

Berichtdoor Weel240 » 02 Jul 2020, 08:00

Mooie verhandelingen over de bandenmagie, Toyota Hilux enz.
Even terug naar de start van dit draadje:

Onder mijn 109 Series 3 zaten bij aankoop knetterharde, loodzware coverbanden 7.50 R16, op de verharde weg eigenlijk niet te doen. Ik kon een bijna nieuw setje Michelins Latitude Cross met dezelfde maat kopen van een Defender eigenaar.

Kreeg een waarschuwing dat deze banden link zijn onder een Series Land Rover. Waar beter naar ervaringen vragen dan op dit Forum? Diverse geruststellende antwoorden en heb de nieuwe set gemonteerd om te ervaren dat ze voor mij een enorme verbetering zijn! De 109 is op de gewone weg een stuk vriendelijker geworden. Dat waar je als Randstedeling toch het meeste rij. Ik heb de 109 S3 gewoon voor de lol en bekijk het praktisch. De Michelins Latitude Cross zullen het in het terrein minder goed doen, dat zien we dan wel weer. In het ergste geval heeft de PTO lier ook wat omhanden.

Draadje samengevat:
Zijn Michelins Latitude Cross link onder een 109 Series 3?
Mijn conclusie uit de forum antwoorden is neen, dat ze zijn niet.
Bedankt voor het delen van de ervaringen!
'Beauty is in the eye of the beholder'

1977 Land Rover ex MoD 109 Series 3 pick-up truck 2,25 Petrol.
2005 Volvo XC90V8

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 02 Jul 2020, 09:33

Erik Peters schreef:... die banden (BFG AT) ... . Ook een moderne band (inmiddels) met o.a. kevlar koordlagen en een vermoedelijk zachter rubbermengsel, want hij klaagde onlangs dat zijn banden toch al aardig waren afgesleten. ... . Verder is de band voorzien van het 3PMSF teken en wordt dus gezien als ook zijnde een winterband.   Afgezien van de slijtage is hij zeer te spreken over zijn banden.

De huidige BFG AT is heel veel moderner als de oude, toch is het profiel-ontwerp "gedateerd". Men heeft weliswaar de repeterende profieldelen wat aangepast maar kennelijk vond men het "beeldmerk" van de BFG AT veel waard. (Gemiddeld bleken de profielontwerpen met een differentiatie tussen een "rechter" middendeel en "dwarsere" randen beter te presteren, zo'n ontwerp geeft een gecontroleerder uitbreken.)
Het is verder duidelijk dat BFG z'n banden sowieso veel waard vindt: ze zijn stevig geprijsd, en dus inmiddels niet meer zo fameus slijtvast - 20 jaar geleden gingen ze tot (ruim) over de 100.000 km mee - die slijtvastheid hadden ze al eerder ingeleverd.

Of te wel: Er was een tijd dat de BFG AT de band was, universeel AT en slijtvast. Inmiddels is er meer op de markt, goedkoper, en wellicht zelfs beter, en sommige zijn ook nog slijtvaster (de CCC AT bijv. blijkt "ongekend" slijtvast), andere lijken een betere belofte mbt sneeuw te geven (de Nokian Rotiiva AT bijv. krijgt hiervoor opvallend goede reviews terwijl Nokian deze band juist als zomerband in de markt zet).
Maar ... de BFG AT is beslist geen slechte aankoop, de bekendere bandenbakkers maken in 235/85x16 geen slechte banden meer.

Groeten MarcS

PS   Qua 3PMSF markering moet je niet te optimistisch zijn.   Zo'n markering maakt jou/de band 's winters "street-legal" mocht je in een van de landen zijn waar er winterbanden-eisen en/of winter-uitrusting-eisen bestaan, daarmee ben je dan in ieder geval gedekt. Zo'n markering zegt evenwel niet al te veel: een band met markering voldoet in ieder geval aan een set minimum-eisen.
De verschillen tussen "geschikt als winterband" en een echt goede winterband kunnen heel groot zijn ... de echt goede heeft nog grip op een plek waar je zelfs op stevige schoenen zelf niet meer overeind blijft.
Vroeger voor de 3PMSF markering was er alleen de M+S aanduiding, daarbij was het nog "erger". Er waren toen lijsten met (in Scandinavië) als winterband geaccepteerde banden, de Michelin XPC was ook op die lijst opgenomen (die XPC was in de praktijk een "redelijk goede" winterband, onder de huidige normen zou hij een 3PMSF markering krijgen).

Edward

Berichtdoor Edward » 02 Jul 2020, 13:21

Goede grip op de weg en slijtvastheid zit elkaar nu eenmaal in de weg. Vroeger was de BFG AT een prima band maar idd links en rechts ingehaald door de concurrentie. De prijs heeft ij voor General Grabber AT3 doen gaan.

Maar vwb de Latitude van Michelin: die waren onder mijn "nieuwe" D2 gemonteerd door de dealer. Nieuwe banden die het onder en D2 prima zouden moeten doen. Maar met een dikke 2.5 ton op de banden vond ik ze zwaar irritant zoekerig en vond ze graag glijden in de regen. Na een kleine 15K heb ik ze verkocht aan een kennis die ze op z'n 90 monteerde (met D2 wielen en al) en de 90 ging er tov BFG AT's ( de oude) juist beduidend beter en comfortabeler van rijden.

De band is maar zo goed als de combi met de auto is. ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 02 Jul 2020, 14:42

Edward schreef:De band is maar zo goed als de combi met de auto is. ;)

Precies, ik vond de 7.5x16 Latitude Cross ook "flodderig" (of "zoekerig"), en dat dus op standaard staal onder de "Puma".
Terug naar een set oude XPC en het zoekerige was grotendeels weg (het restant was het gemis aan een zwaar en lang Td5 blok).

En ... Fenna is er maar wat blij mee onder haar 109.   Die Latitude Cross is dus geen slechte band, wel zijn er slechte combinaties.

Verder klopt het: de BFG AT is duur, en niet meer "de beste" maar gewoon een van de betere ... er is meer en goedkoper te koop.

Groeten MarcS

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 02 Jul 2020, 16:52

Ga het voorlopig met deze proberen, het grootste verschil tot nu toe is dat ze geruisloos zijn.

Groet Ron
Bijlagen
IMG_3587.JPG
IMG_3587.JPG (33.55 KiB) 3457 keer bekeken
IMG_3586.JPG
IMG_3586.JPG (42.5 KiB) 3457 keer bekeken
110-Td5 X-tech 2006

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 02 Jul 2020, 17:43

Ron63 schreef:Ga het voorlopig met deze proberen, het grootste verschil tot nu toe is dat ze geruisloos zijn.

Nieuw scoren natuurlijk de meeste banden leuk ... maar goed, de Nokian Rotiiva AT hoort ook op papier tot de stillere banden.
Ik heb goede hoop dat de Nokian AT stil blijft, de Nokian Hakkapeliitta LT2 blijft met 60% profiel in ieder geval nog steeds heel braaf presteren, hij lijkt zelfs iets stiller geworden.   Mijn Continental CrossContact AT zijn net iets hoorbaarder, ze willen soms iets zoemen.

Resteert de vraag: wat had je hiervoor als vergelijkingsmateriaal ? En waren die banden wellicht ongelijk versleten ?

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”