Wellicht iemand eerder bij de hand gehad? Bij koude motor staat de thermometer keurig in het midden, naarmate hij warm wordt loopt de meter naar links (kouder dus). Het betreft een TD5 Defender. Iemand ooit zoiets gezien?
Qua test wil ik nog even bekijken wat de meter doet als ik er gewoon spanning op zet. De temperatuursensor is vervangen maar dat maakt geen verschil.
Watertemperatuurmeter doet gek
-
Kees van der Velde
Re: Watertemperatuurmeter doet gek
Verkeerde temperatuursensor erin (gezet)? Hij hoort bij koude motor niet in het midden te staan... En als -ie warm wordt gaat de meter naar beneden? Dan werkt de sensor dus verkeerd om?
Of je hebt een verkeerd-om (niet-origineel?) klokje in je dashboard zitten?
Ik heb zelf wel ervaring met een 'wiebelende' temperatuurmeter, wat uitendelijk aan de temperatuursensor bleek te liggen. (En vooral bij warme motor voor een zeer onrustige 'stationare' loop leidde.)
Of je hebt een verkeerd-om (niet-origineel?) klokje in je dashboard zitten?
Ik heb zelf wel ervaring met een 'wiebelende' temperatuurmeter, wat uitendelijk aan de temperatuursensor bleek te liggen. (En vooral bij warme motor voor een zeer onrustige 'stationare' loop leidde.)
Defender 110 td5 2001
Ik heb er zelf niet direct dezelfde ervaring.
Een foutieve/defecte sensor, bedrading of de meter kan niet juist functioneren. Ik zou starten bij het begin, de sensor. Uitlezen met een nanocom lijkt mij hier het meest makkelijk. Als de juiste temperaturen worden doorgegeven, kan je vervolgens kijken naar bedrading etc.
Overigens kent de temperatuur meter maar 3 standen. onder de 87 graden (koud), 87 graden (bedrijfstemperatuur), boven de 87 graden (oververhitting). De 87 graden is niet heel erg hard en kan weleens iets verschillen.
Dat de temperatuurmeter start in het midden is niet normaal. Dat die daarna een andere stand aanneemt, heeft mogelijk te maken dat op dat moment de thermostaat opengaat of dat die een andere temperatuur bereikt.
Een foutieve/defecte sensor, bedrading of de meter kan niet juist functioneren. Ik zou starten bij het begin, de sensor. Uitlezen met een nanocom lijkt mij hier het meest makkelijk. Als de juiste temperaturen worden doorgegeven, kan je vervolgens kijken naar bedrading etc.
Overigens kent de temperatuur meter maar 3 standen. onder de 87 graden (koud), 87 graden (bedrijfstemperatuur), boven de 87 graden (oververhitting). De 87 graden is niet heel erg hard en kan weleens iets verschillen.
Dat de temperatuurmeter start in het midden is niet normaal. Dat die daarna een andere stand aanneemt, heeft mogelijk te maken dat op dat moment de thermostaat opengaat of dat die een andere temperatuur bereikt.
- Erik Peters
jogriev schreef:Qua test wil ik nog even bekijken wat de meter doet als ik er gewoon spanning op zet.
Heeft geen zin, de temperatuurmeter van de Td5 wordt alleen aangestuurd vanuit de ecu. De sensor die je vervangen hebt was vermoedelijk niet defect, je kunt de koelwatertemperatuur waarmee de ecu werkt, bekijken m.b.v. een Nanocom o.i.d. Die sensor zit rechtstreeks verbonden met de ecu, dus niet met de temperatuurmeter.
Bij mijn Td5 heb ik een aantal maanden geleden een VDO temperatuurmeter geplaatst (op de plek van de originele). Bij mij kwam de temp.meter niet verder dan 1/3, terwijl voorheen de meter bij warme motor altijd half weg stond (dit zelfs bij 105°C koelwatertemperatuur; waarde te zien op de Nanocom). Hiertoe moest ik een extra (VDO) temperatuursensor in het koelwatercircuit plaatsen.
Nu kan ik zien wanneer de motor op temperatuur is. De VDO meter geeft een paar graden minder aan dan de werkelijke watertemperatuur (te zien op de Nanocom), maar ik heb de VDO sensor in het kachelcircuit geplaatst, misschien dat dit die paar graden verschil verklaart.
Groet,
Erik.
p.s. ik heb geen nieuwe originele meter gekocht, omdat ik denk dat daar het probleem niet zit en omdat die vrij prijzig zijn.
Nu ben ik minder geld kwijt (en ja er zit weer iets extra in de Defender wat ook weer kapot kan gaan).
p.s.2 Misschien heb je een verkeerde temperatuurmeter of zitten + en - verkeerd om (maar dan zit het originele stekkertje er niet meer aan, want dat past maar op één manier).
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
zit er voldoende koelvloeistof in?
Bedankt voor de tips reacties. Wordt puzzelen
!