Heren,
Sneller dan gehoopt toch terug met een vraag:
Vandaag is het volgende probleem naar boven gekomen, als ik afrem op de motor is er een ratel te horen. Die begon zacht, maar was vanmiddag wat harder.
Met remmen op de motor bedoel ik het moment dat je terugschakelt en de koppeling laat opkomen. Dus wanneer de koppelingsplaat het vliegwiel gaat meenemen ahw.
Omdat ik graag zonder ANWB thuis wilde komen, en mijn vakantie pas over 4 weken begint, heb ik niet geprobeerd de ratel te reproduceren. Dat ga ik ook even niet doen, want ik heb de auto echt even nodig.
Bij optrekken niets aan de hand, bij gas los evenmin.
Mijn eerste gedachte is het 2-massa vliegwiel, of een probleem in de bak. Morgenvroeg eerst maar eens de beide bakken checken en aanvullen met de juiste olie.
Is er iemand die dit heeft meegemaakt en hier zijn licht over kan schijnen? Of zo niet, wat zijn eventuele checks die ik vast kan uitvoeren?
Tweede vraag: in GB heb je Ashcroft, wat is hier een goed adres als het gaat om diffs en versnellingsbakken?
Alvast bedankt!
Groet Johan
Ratel bij afremmen op de motor Defender td5
-
JohanFreelander
Ratel bij afremmen op de motor Defender td5
Defender 130 2002
-
Landmarcs
Re: Ratel bij afremmen op de motor Defender td5
Allereerst ... waarom alleen "Heren" ?
En dan als tweede: Als ik het goed lees hoor je niks als je gekoppeld op de motor remt, en alleen als de koppeling bezig is te koppelen.
Mij lijkt dat je dan het probleem in koppeling en/of dual-mass vliegwiel moet zoeken.
Groeten MarcS
En dan als tweede: Als ik het goed lees hoor je niks als je gekoppeld op de motor remt, en alleen als de koppeling bezig is te koppelen.
Mij lijkt dat je dan het probleem in koppeling en/of dual-mass vliegwiel moet zoeken.
Groeten MarcS
-
JohanFreelander
Landmarcs schreef:Allereerst ... waarom alleen "Heren" ?
Gelijk heb je, het moet natuurlijk 'allen' zijn.
Defender 130 2002
JohanFreelander schreef:Landmarcs schreef:Allereerst ... waarom alleen "Heren" ?
Begint die politiek correcte bullshit hier ook al?
JohanFreelander schreef:Heren,
Sneller dan gehoopt toch terug met een vraag:
Vandaag is het volgende probleem naar boven gekomen, als ik afrem op de motor is er een ratel te horen. Die begon zacht, maar was vanmiddag wat harder.
Met remmen op de motor bedoel ik het moment dat je terugschakelt en de koppeling laat opkomen. Dus wanneer de koppelingsplaat het vliegwiel gaat meenemen ahw.
Omdat ik graag zonder ANWB thuis wilde komen, en mijn vakantie pas over 4 weken begint, heb ik niet geprobeerd de ratel te reproduceren. Dat ga ik ook even niet doen, want ik heb de auto echt even nodig.
Bij optrekken niets aan de hand, bij gas los evenmin.
Mijn eerste gedachte is het 2-massa vliegwiel, of een probleem in de bak. Morgenvroeg eerst maar eens de beide bakken checken en aanvullen met de juiste olie.
Is er iemand die dit heeft meegemaakt en hier zijn licht over kan schijnen? Of zo niet, wat zijn eventuele checks die ik vast kan uitvoeren?
Tweede vraag: in GB heb je Ashcroft, wat is hier een goed adres als het gaat om diffs en versnellingsbakken?
Alvast bedankt!
Groet Johan
Voordat je alles loshaalt, heb je de kruisjes in de aandrijfassen al gecheckt?
-
JohanFreelander
OttoVink schreef:[
Voordat je alles loshaalt, heb je de kruisjes in de aandrijfassen al gecheckt?
Waardoor de cardanas als het ware zou klapperen tussen bak en diff?
Ik neem het zeker mee, dank je!
Defender 130 2002
-
Landmarcs
OttoVink schreef:JohanFreelander schreef:Landmarcs schreef:Allereerst ... waarom alleen "Heren" ?
Begint die politiek correcte bullshit hier ook al?
Weest niet bevreesd, het gaat niet over politiek correct ... er zijn gewoon enkele (mijns inziens te weinig) sleutelaars van het "andere" geslacht.
Wat mij betreft is de enige toegestane "discriminatie" die waarbij we het "andere" geslacht hartelijk welkom heten.
Het hoeft dus echt niet hyper-correct: Dames, Heren, Intersexe, twijfelaars, transgenders en nog meer in één regel ... voor je het weet is de aanhef langer als de vraag. Paradoxaal is bovendien dat hoe "correcter" dit soort zaken hoe meer aandacht de uitzondering krijgt ... mijns inziens moet de uitzondering geen extra aandacht krijgen, dat is namelijk ook ongewenste discriminatie, net zo goed als zwarte piet gewoon zwart is en zwart geen discriminatie zou moeten zijn (het tot incorrect verklaren is juist een versterking van de sluipende discriminatie).
Goed ... dit is nogal OffTopic (ik wil hoogstens privé reacties) en als de moderator het geheel verwijdert dan is het ook goed.
Groeten MarcS
PS Ik had ratelende kruisjes ten onrechte niet genoemd omdat ik ze als reeds getest vermoedde ... maar het klopt: de kruisjes werden niet genoemd.
Je moet de meest triviale en bovendien makkelijkste bron van geratel zeker niet overslaan in het lijstje van boosdoeners.
- Erik Peters
OttoVink schreef:Voordat je alles loshaalt, heb je de kruisjes in de aandrijfassen al gecheckt?
JohanFreelander schreef:Bij optrekken niets aan de hand, bij gas los evenmin.
Dan verwacht ik niet het de kruisjes zijn, die hoor je ook wel bij optrekken.
Maar het gebeurt soms, als ik vlot terug schakel (met mijn Td5) dat de synchromesh de tandwielen niet op snelheid krijgt en je even geratel hoort van tandjes die langs elkaar raspen. Nu kan het zijn dat de synchromesh versleten is, maar ik denk dat dit gebeurt omdat de koppeling onvoldoende 'vrij' komt (ik hoor dan soms ook het toplager), wat mijn inziens weer komt doordat het dual mass vliegwiel (zijdelingse) speling heeft.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
JohanFreelander
Dank je Erik,
Dat van de koppeling die niet genoeg vrij komt herken ik. Schakelen gaat met weinig toeren
net niet lekker. Ik heb dat geadresseerd aan een slave cilinder die wellicht lekt. Daar zat immers een hele hoop troep
omheen gekoekt.
Heb zowel de master als de slave klaarliggen ter vervanging.
Zojuist ook de tussenbak flink bijgevuld, Versnellingsbak nog niet,
want had maar tot Torx 50 liggen. Dus dat komt van het weekend.
Ook 'even' de rode ecu stekker en de stekker onder het kleopendeksel schoongespoten.
Motor loopt direct veel mooier. Maar dit zal los staan van bovengenoemde klacht.
dank voor het meedenken!
Dat van de koppeling die niet genoeg vrij komt herken ik. Schakelen gaat met weinig toeren
net niet lekker. Ik heb dat geadresseerd aan een slave cilinder die wellicht lekt. Daar zat immers een hele hoop troep
omheen gekoekt.
Heb zowel de master als de slave klaarliggen ter vervanging.
Zojuist ook de tussenbak flink bijgevuld, Versnellingsbak nog niet,
want had maar tot Torx 50 liggen. Dus dat komt van het weekend.
Ook 'even' de rode ecu stekker en de stekker onder het kleopendeksel schoongespoten.
Motor loopt direct veel mooier. Maar dit zal los staan van bovengenoemde klacht.
dank voor het meedenken!
Defender 130 2002
De absolute meester in versnellingsbakken en ander tandwiel-gerelateerd spul is De Koning in Nieuw Beyerland. Lekker laag-drempelig.