Ik ben bezig met wat werkzaamheden aan het chassis. Nu zijn er een boel bouten verroest en die wil ik vervangen door nieuwe. Echter heb ik geen idee welk type / legering bouten ik het best kan gebruiken. Je ziet wel eens van die mat grijze varianten in auto's, die lijken me behoorlijk corrosie bestendig, sterk en taai.
Iemand tips?
Bouten voor chassis
-
StarlightNo1
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 31 Mei 2020, 18:39
- Locatie: Eindhoven
- Contact:
Re: Bouten voor chassis
Ik gebruik rvs bouten, moeren en onderlegringen, en kunststof onderlegringen erbij onder waar de onderlegringen in contact komen met aluminium. die knip ik vaak zelf uit lege (zwarte) 5L cans van olie, koelvloeistof of whatever.
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: Bouten voor chassis
StarlightNo1 schreef:Ik ben bezig met wat werkzaamheden aan het chassis. Nu zijn er een boel bouten verroest en die wil ik vervangen door nieuwe. Echter heb ik geen idee welk type / legering bouten ik het best kan gebruiken.
Veelal worden stalen bouten gebruikt met een sterkte van 8.8 (800 N per vierkante millimeter) en deze kun je eventueel vervangen voor rvs exemplaren, waarbij A2 bouten (aisi 304) een treksterkte hebben van 700 N/mm2 en A4 bouten (aisi 316) een treksterkte hebben van 800 N/mm2.
Indien er gebruik wordt gemaakt van bouten met een sterkte van 10.9 of 12.9 dan kun je geen rvs bouten toepassen (maar die bouten zijn door hun sterkere metaallegering niet echt roest gevoelig).
Ik smeer bouten nog wel eens in met kopervet dat helpt ook tegen roesten. En indien je gebruik maakt van rvs bouten en moeren is een smeermiddel (kopervet of keramisch vet) ook wenselijk. Rvs wil nog wel eens 'vreten' (en dan is de schroefdraad vernield).
Bij standaard bouten (verzinkt of gefosfateerd) is het zink- of fosfaat laagje het smeermiddel.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
StarlightNo1
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 31 Mei 2020, 18:39
- Locatie: Eindhoven
- Contact:
Re: Bouten voor chassis
Fijne informatie hier kan ik wat mee.
Had al zoiets gelezen dat RVS en aluminium niet zo goed samen gaat. De RVS bouten die ik 10 jaar had gebruikt waren ook zeer lastig los te draaien omdat de draad was beschadigd (leek wel broos te zijn geworden waardoor er stukken afgebrokkeld waren). Dan zou ik toch voor sterke klasse bouten gaan met wel kopervet.
Had al zoiets gelezen dat RVS en aluminium niet zo goed samen gaat. De RVS bouten die ik 10 jaar had gebruikt waren ook zeer lastig los te draaien omdat de draad was beschadigd (leek wel broos te zijn geworden waardoor er stukken afgebrokkeld waren). Dan zou ik toch voor sterke klasse bouten gaan met wel kopervet.
Re: Bouten voor chassis
Starlight; die nrs staan bovenop de kop van de betreffende bout. Als er helemaal geen nrs opstaan, kun je ze gebruiken als prullenbak-vulling. 
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 28 gasten