Hi hallo,
Ik wilde een simpele ronde diff guard op het voordiffenrentieel zetten, maar de Panhard stang zit in de weg,
hij loopt er vlak voor langs.
Deze stang kan eruit kan.
Ik weet niet of de twee bouten erg vast zitten, kan tegen vallen.
Vraag is vooral is of de bussen eruit willen (die zijn wel gaar na 34 jaar!).
Die eruit drijven met oude stalen schroevendraaier?
Bouten, moeren en bussen zijn nieuw verkrijgbaar (defendershop).
Iemand ervaring mee?
Ik hoor graag,
Groet, Jan Willem
Panhard stang verwijderen, bussen vervangen LR90 '86
-
JanWillemdeGro-LR90
Panhard stang verwijderen, bussen vervangen LR90 '86
++ Amsterdam ++
Land Rover 90, 1986, V8 benzine
motor BMW K75, 1995
racefiets Sensa Giulia G2 2018 full carbon
motor BMW K75, 1995
Re: Panhard stang verwijderen, bussen vervangen LR90 '86
Bouten goed inspuiten met kruipolie of het stukje buiten de moer wegslijpn. Moer wil prima los maar het verroeste stuk draad zit in de weg om het makkelijk los te krijgen. maar meetsal wil het gewoon zonder slijpen. Bouten zitten meestal niet vast in de bussen.
Bussen vervangen hangt af van je gereedschap. Heb je de beschikking over een pers ergens dan stekt het minder dan niks voor. Moet je met een bankschroef en doppen oid aan de slag dan kan het zomaar tegenvallen.
Bussen vervangen hangt af van je gereedschap. Heb je de beschikking over een pers ergens dan stekt het minder dan niks voor. Moet je met een bankschroef en doppen oid aan de slag dan kan het zomaar tegenvallen.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
En ... vergeet niet na afloop de Panhard-stang weer héél goed vast te zetten, want de geringste speling merk je in het onverklaarbaar wisselvallig stuurgedrag.
Een beetje afhankelijk van het type differentieelbeschermer, maar het kan (soms) lukken door een extreme articulatie te forceren om net genoeg ruimte te krijgen om de beschermer achter de Panhard-stang te krijgen .... het is een beetje als zo'n treiter-puzzel.
Groeten MarcS
Een beetje afhankelijk van het type differentieelbeschermer, maar het kan (soms) lukken door een extreme articulatie te forceren om net genoeg ruimte te krijgen om de beschermer achter de Panhard-stang te krijgen .... het is een beetje als zo'n treiter-puzzel.
Groeten MarcS
Landmarcs schreef:En ... vergeet niet na afloop de Panhard-stang weer héél goed vast te zetten, want de geringste speling merk je in het onverklaarbaar wisselvallig stuurgedrag.
Groeten MarcS
Het vastzetten gebeurt met een bout door een gat in de bus en door de beugels aan chassis en as. Als je die bouten vast zet, heel vast of ontzettend vast maakt dat geen enkel verschil. Speling komt niet van de bout maar van uitgelopen bussen, uitgelopen gaten in de beugels. Tenzij je zo lomp bent om een versleten bout terug te steken.....
De bouten moeten gewoon op voorgeschreven moment vast gedraaid. Niet losser maar ook niet vaster.
Edward van Vugt
-
JanWillemdeGro-LR90
Edward schreef:Bouten goed inspuiten met kruipolie of het stukje buiten de moer wegslijpn. Moer wil prima los maar het verroeste stuk draad zit in de weg om het makkelijk los te krijgen. maar meetsal wil het gewoon zonder slijpen. Bouten zitten meestal niet vast in de bussen.
Ok. Dat is helder. Bussen zitten dus vast, die er uit zien te persen.
Dank Edward
++ Amsterdam ++
motor BMW K75, 1995
motor BMW K75, 1995
-
JanWillemdeGro-LR90
Landmarcs schreef:En ... vergeet niet na afloop de Panhard-stang weer héél goed vast te zetten, want de geringste speling merk je in het onverklaarbaar wisselvallig stuurgedrag.
Groeten MarcS
Ja, die puzzel, vroeg ik mij ook af, of de oplossing bestaat... ?
++ Amsterdam ++
motor BMW K75, 1995
motor BMW K75, 1995
-
JanWillemdeGro-LR90
Edward schreef:Landmarcs schreef:En ... vergeet niet na afloop de Panhard-stang weer héél goed vast te zetten, want de geringste speling merk je in het onverklaarbaar wisselvallig stuurgedrag.
Groeten MarcS
Het vastzetten gebeurt met een bout door een gat in de bus en door de beugels aan chassis en as. Als je die bouten vast zet, heel vast of ontzettend vast maakt dat geen enkel verschil. Speling komt niet van de bout maar van uitgelopen bussen, uitgelopen gaten in de beugels. Tenzij je zo lomp bent om een versleten bout terug te steken.....
De bouten moeten gewoon op voorgeschreven moment vast gedraaid. Niet losser maar ook niet vaster.
Vastzetten met het juiste moment was ook mijn idee.
++ Amsterdam ++
motor BMW K75, 1995
motor BMW K75, 1995
- Erik Peters
Edward schreef:Speling komt niet van de bout maar van uitgelopen bussen, uitgelopen gaten in de beugels.
Waarbij ik denk dat bij uitgelopen gaten (in de beugels) de bouten, in het begin, niet goed vast hebben gezeten.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Landmarcs
Erik Peters schreef:Edward schreef:Speling komt niet van de bout maar van uitgelopen bussen, uitgelopen gaten in de beugels.
Waarbij ik denk dat bij uitgelopen gaten (in de beugels) de bouten, in het begin, niet goed vast hebben gezeten.
Precies, dat bedoelde ik ook.
Die bouten hebben als het goed is een strakke passing, maar ook niet meer dan dat.
Het voorgeschreven moment (ik weet niet wat er is voorgeschreven ... het zit onbeweeglijk vast als het goed vast zit) is zodanig dat de originele minimale speling van bout+gat niet meer speelt (wat mij doet denken dat een uitgelopen/uitgeslagen gat en/of onronde bout vervelend is maar door het correct vastzetten verder geen klachten geeft).
Groeten MarcS
PS Ik heb nooit becijferd hoeveel speling je nodig hebt, maar een heel klein beetje speling op de Panhard-stang is al vervelend omdat het niet gewoon wat speling is maar een zelf-versterkende zoekerigheid. Een zoekerigheid die het uitlopen/uitslaan van de gaten weer verder stimuleert.
-
JanWillemdeGro-LR90
Als iemand inderdaad de truc weet om deze diff guard
om de panhardstang te manoeuvreren, dan houd ik mij aanbevolen !
om de panhardstang te manoeuvreren, dan houd ik mij aanbevolen !
++ Amsterdam ++
motor BMW K75, 1995
motor BMW K75, 1995