Met veel kleine verbeteringen en enig doorzettingsvermogen bereik je uiteindelijk resultaat, dat geldt zeker voor een 43 jarige Land Rover. De laatste acties zijn vier bijna nieuwe Michelins Latitude Cross (uitvoerig besproken in een apart draadje) en alle positieve speling uit het stangencircus van de gasklepbediening gehaald, dat heeft als nadeel dat ie soms wat hoger in z'n stationair toerental blijft hangen, niet hinderlijk.
Op de vlakke weg haal ik nu bijna 90 km/uur op GPS en dat is voldoende om mee te rijden met het verkeer, de tunnels in de Randstad laat ik voor wat ze zijn, zeker in de inmiddels weer drukke spits is mijn lage snelheid tunnel uit iets te avontuurlijk. Ook windkracht 7 tegen blijft moeizaam, nog los van de windgevoeligheid van de auto.
Blijft over de motor zelf, die ik nog steeds als voornaamste veroorzaker zie. Met een recent aangeschafte endoscoop werd mijn vermoeden m.i. bevestigd, het wordt tijd voor een revisieblok.
Te kort motor vermogen boven 70 km/ uur series 3 benzine
Re: Te kort motor vermogen boven 70 km/ uur series 3 benzine
'Beauty is in the eye of the beholder'
1977 Land Rover ex MoD 109 Series 3 pick-up truck 2,25 Petrol.
2005 Volvo XC90V8
1977 Land Rover ex MoD 109 Series 3 pick-up truck 2,25 Petrol.
2005 Volvo XC90V8
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Te kort motor vermogen boven 70 km/ uur series 3 benzine
Tja, ik weet niet wat ik van de endoscoop-beelden moet vinden (gewoon omdat ik daar niks van weet).
Maar ... heb je ook al eens een compressie-test gedaan ?
Je schreef eerder dat de motor bij lagere toeren wel goed lijkt te presteren, dan kan ook de lucht- of benzine-aanvoer geknepen zijn.
Bij lagere toeren draait ie dan wel netjes maar bij (belaste) hogere toeren krijgt ie het benauwd.
Vlgs de papieren cijfers moet het benzine-blok beter presteren als de diesel-tegenhanger.
Groeten MarcS
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: Te kort motor vermogen boven 70 km/ uur series 3 benzine
Landmarcs schreef:Maar ... heb je ook al eens een compressie-test gedaan ?
Weel240 schreef:Compressie met warme motor gemeten, 2x 10 barg en 2x 11 barg
Ja, dat had hij en 11 bar is wat het hoort te zijn volgens het werkplaatshandboek (voor een standaard motor 8.0:1 compression ratio, er is ook nog een 7,0:1 versie en die hoort 10 bar te hebben).
Dus de gemeten waarden zijn prima voor een oude motor. Ook al zit er ergens een krasje in een cilinder.
Groet,
Erik.
p.s. Aan de hand van het motornummer zal wel te achterhalen zijn om wat voor versie het hier gaat.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Te kort motor vermogen boven 70 km/ uur series 3 benzine
Erik Peters schreef:Landmarcs schreef:Maar ... heb je ook al eens een compressie-test gedaan ?Weel240 schreef:Compressie met warme motor gemeten, 2x 10 barg en 2x 11 barg
Ja, dat had hij en 11 bar is wat het hoort te zijn volgens het werkplaatshandboek (voor een standaard motor 8.0:1 compression ratio, er is ook nog een 7,0:1 versie en die hoort 10 bar te hebben).
Dus de gemeten waarden zijn prima voor een oude motor. Ook al zit er ergens een krasje in een cilinder.
p.s. Aan de hand van het motornummer zal wel te achterhalen zijn om wat voor versie het hier gaat.
Da's mooi (ik had zelf even moeten terugbladeren).
Dan is brandstoftoevoer, luchttoevoer en/of ontsteking (onvoldoende vonk, foutief ontsteekmoment en/of een niet passende vervroeging) een meer voor de handliggende oorzaak. Hij doet het wel bij lagere toeren, de compressie deugt, en bij vermogensvraag bij hogere toeren blijft het vermogen achter. (Ik ben meer een dieselaar, maar gewoon op basis van de symptomen lijkt mij dit aannemelijker ... 't is ook een stuk goedkoper hier naar te kijken als direct naar een revisieblok grijpen.)
Groeten MarcS
Re: Te kort motor vermogen boven 70 km/ uur series 3 benzine
Dan is brandstoftoevoer, luchttoevoer en/of ontsteking (onvoldoende vonk, foutief ontsteekmoment en/of een niet passende vervroeging) een meer voor de handliggende oorzaak
Alle voor de hand liggende mogelijke oorzaken onderzocht, geprobeerd en uitgesloten. Zelfs de ontsteking bij 4000 RPM op tijd gezet conform vervroegingscurves. Kleppendiagram opgemeten, carter ventilatie losgekoppeld, vacuüm vervroeging direct op spruitstuk, andere carburateur geprobeerd, in feite alles wat ik kan verzinnen gedaan. enz. enz.
Div. specialisten gesproken en adviezen opgevolgt.
Het is geen over één nacht conclusie, maar een revisie blok is op dit moment het enige wat ik nog kan bedenken, een ander alternatief is accepteren en met de beperkingen blijven rijden.
'Beauty is in the eye of the beholder'
1977 Land Rover ex MoD 109 Series 3 pick-up truck 2,25 Petrol.
2005 Volvo XC90V8
1977 Land Rover ex MoD 109 Series 3 pick-up truck 2,25 Petrol.
2005 Volvo XC90V8
Re: Te kort motor vermogen boven 70 km/ uur series 3 benzine
Landmarcs schreef: maar gewoon op basis van de symptomen lijkt mij dit aannemelijker ... 't is ook een stuk goedkoper hier naar te kijken als direct naar een revisieblok grijpen.)
Groeten MarcS
Daarbij, bij een blokrevisie of een ruilblok monteer je de rest (spruitstukken, carburateur, ontsteking, etc) weer terug en dan heb je dus een heul mooi gehoond en nieuw gelagerd blok dat klote loopt en op de snelweg niet mee kan.
Heb al te vaak gezien dat men hele blokken uit elkaar trok om later een nieuwe carburateur te monteren.......
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re: Te kort motor vermogen boven 70 km/ uur series 3 benzine
Heb al te vaak gezien dat men hele blokken uit elkaar trok om later een nieuwe carburateur te monteren.......
Een reply waarbij een Engelsman beleefd zouden zeggen "hmm, interesting" en daar sluit ik me graag bij aan. Zodra ik tzt een heul mooi gehoond en vers gelagerd blok erin heb staan hoor je het resultaat van me.
'Beauty is in the eye of the beholder'
1977 Land Rover ex MoD 109 Series 3 pick-up truck 2,25 Petrol.
2005 Volvo XC90V8
1977 Land Rover ex MoD 109 Series 3 pick-up truck 2,25 Petrol.
2005 Volvo XC90V8
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Te kort motor vermogen boven 70 km/ uur series 3 benzine
Edward schreef:Heb al te vaak gezien dat men hele blokken uit elkaar trok om later een nieuwe carburateur te monteren.......
Wellicht dus tijd voor eerst een revisie, een carburateur-revisie
Groeten MarcS
PS Het onbelast alles goed zetten bij 4000 rpm zegt nog niet dat de motor belast goed gaat draaien.
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: Te kort motor vermogen boven 70 km/ uur series 3 benzine
Het is natuurlijk mogelijk dat iemand ooit eens de carburateur heeft vervangen voor een ander exemplaar, die ook Weber heet, maar die oorspronkelijk voor een ander merk motor is gefabriceerd dan wel afgesteld.
Maar e.e.a. zou gecontroleerd zijn volgens het eerste bericht.
Groet,
Erik.
Maar e.e.a. zou gecontroleerd zijn volgens het eerste bericht.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Re: Te kort motor vermogen boven 70 km/ uur series 3 benzine
Erik Peters schreef:Het is natuurlijk mogelijk dat iemand ooit eens de carburateur heeft vervangen voor een ander exemplaar, die ook Weber heet, maar die oorspronkelijk voor een ander merk motor is gefabriceerd dan wel afgesteld.
Maar e.e.a. zou gecontroleerd zijn volgens het eerste bericht.
Groet,
Erik.
Ja, maar compressie was ook gecontroleerd. En als je dan wilt gaan reviseren om de compressie, die prima is, te verbeteren dan is een andere carb een easy en cheap testfix........ Net zoals een complete ontsteking wisselen een klus van max 2 uur is.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 25 gasten