Te kort motor vermogen boven 70 km/ uur series 3 benzine

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: Te kort motor vermogen boven 70 km/ uur series 3 benzine

Berichtdoor Landmarcs » 15 Jul 2020, 16:51

Erik Peters schreef:....
Maar e.e.a. zou gecontroleerd zijn volgens het eerste bericht.

Precies, alles is gecontroleerd als ik het teruglees, toch zijn er een paar rare dingen.

En bovenal: de motor presteert niet bij vermogensvraag bij hogere toeren ....

Dan is mijns inziens de aangewezen weg juist dat te controleren dat past bij deze symptomen, dus de verschillende stappen die ervoor zorgen dat de brandstof z'n werk kan doen.
Als de compressie deugt, en de genoemde cijfers wijzen daarop, dan hoef je daar verder niet naar te kijken ... vooral ook omdat een motor-blok-probleem mijns inziens niet past bij wel goed presteren bij lage(re) toeren.

Groeten MarcS

Weel240

Berichtdoor Weel240 » 15 Jul 2020, 17:03

een andere carb een easy en cheap testfix........ Net zoals een complete ontsteking wisselen een klus van max 2 uur is.

@Edward is allemaal gedaan, de fase easy cheap fix fase ligt al ver mijlenver achter me. Bij Leen geweest van 123-Ignition in Gouda, een vakman met heel veel ervaring, alle tot nog genomen stappen doorlopen en bij hem de 4000 RPM check gedaan, een nieuwe ontsteking was niet de oplossing. Hij heeft recent een exact gelijk en onverklaarbaar probleem gehad, waarbij compressie enz allemaal OK was en de motor 'bovenin ' niet thuis gaf. Uiteindelijk opgelost met een revisie blok.

Aan het eind van de dag zal de keuze voor een revisieblok 'the proof of the pudding' zijn en zoiets weet je vooraf nooit 100% zeker. In m'n Volvo tijd heb ik een B20 revisieblok gezien, waarvan bij wijze van spreken alleen de rode verf aan de buitenkant het woord revisie verdiende.

Tot zover mijn bijdrage aan dit draadje, het leek me leuk om als nieuweling op dit forum ervaringen te delen en van de meer gepokte en gemazelde leden te leren van hun kennis en ervaring en dat is gelukt.
'Beauty is in the eye of the beholder'

1977 Land Rover ex MoD 109 Series 3 pick-up truck 2,25 Petrol.
2005 Volvo XC90V8

Edward

Berichtdoor Edward » 15 Jul 2020, 17:14

Weel240 schreef:
Heb al te vaak gezien dat men hele blokken uit elkaar trok om later een nieuwe carburateur te monteren.......

Een reply waarbij een Engelsman beleefd zouden zeggen "hmm, interesting" en daar sluit ik me graag bij aan. Zodra ik tzt een heul mooi gehoond en vers gelagerd blok erin heb staan hoor je het resultaat van me.

Wat verwacht je dat dat oplevert als de compressie van dit blok bovengemiddeld goed is? Verse lagers helpen alleen als dit blok zwaar zou lopen maar dat is ook een simpele check.......

Paar maanden terug een ouwe motor gekocht (zo'n ding op twee wielen, geen motorblok) voor sloop prijs. Want het ding wou niet lopen en alles was 10 keer geprobeerd. Gekeken en geluisterd en onze conclusie was: CDI unit.

Nope, daar was al drie! keer een nieuwe opgezet dus da was het niet. Eigenwijs als we zijn hebben we er een óude opgezet van een andere motor waarvan we wisten dat ie mooi liep. Opgelost!

Ergo: de nieuwe units zijn van een aimabele kwaliteit. Daar heb je met idt probleem niks aan maar als je blok soepel draait en de compressie is goed dan is de basis dus oké. Dan kun je wel 3000 verbranden op een nieuw onderblok maar of het veel brengt.......
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 15 Jul 2020, 19:34

Edward schreef: een aimabele kwaliteit. ......

Ik neem aan dat bedoeld wordt: "een abominabele kwaliteit" :ugeek:

Verder geef ik je gelijk: Kijk naar de symptomen en trek je conclusie.
Onvoldoende compressie geeft vooral bij lagere toeren zwakkere prestaties -- bij een lager toerental is er de tijd om compressie en dus vooral de werkslag weg te laten lekken... (bovendien werd er voldoende compressie gemeten).

Een slecht mengsel, te weinig lucht, te weinig benzine, of gewoon een slechte carburatie, of anders een slechte ontsteking (verkeerde timing of een bij hogere toeren slechte vonk) zijn zaken die bij vermogenszwakte bij hogere toeren passen. (O ja, zelfs een half verstopte uitlaat zou nog kunnen.)

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 15 Jul 2020, 22:25

Landmarcs schreef:
Edward schreef: een aimabele kwaliteit. ......

Ik neem aan dat bedoeld wordt: "een abominabele kwaliteit" :ugeek:

Yup, typen op een telefoon is nie helemaal mijn ding nie. Of eigenlijk; heulemaal nie :oops:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

IwemaLPG

Berichtdoor IwemaLPG » 22 Aug 2020, 13:49

Ik begrijp dat je een 123 ontsteking hebt met voorgeprogrammeerde curves.
Deze ontstekingen hebben een maximale vervroeging van 32 graden (centrifugaal + vacuüm) volgens de 123 handleiding.
Volgens de manual moeten de SII en SIII een vervroeging van 64 graden hebben (32 centrifugaal en 32 vacuüm).
Hierdoor heb je van af ongeveer 2000 rpm al een behoorlijk vermogensverlies en verhoogt brandstofverbruik.
Plaats om te beginnen een redelijk werkende originele verdeler en kijk dan wat de motor presteert.

Vrij wel alle vervangende elektronische verdelers zo als 123 hebben problemen met deze 64 graden vervroeging.
Vraag dit na voor aanschaf en test het later op de auto.
Als je van je contactpunten af wilt dan zijn er vele contactpunt-vervangers te koop Accuspark, Petronix etc.
Let wel even op de bobine die je er aan hangt.
De Ohmse waarde mag niet te laag zijn.

Voor betere resultaten zou je kunnen overstappen naar een laag-Ohmige bobine 0,5 of 0,25 Ohm met een gecomputeriseerde ontstekingsdriver tussen de bobine en de contactpunt-vervanger.

Laat even weten of het probleem opgelost is.
Do the Classic Car Euro Challenge (CCEC) to test your engine.

Weel240

Berichtdoor Weel240 » 24 Aug 2020, 14:38

@Iwemal,

ik ben bij Leen APK in Gouda geweest, hij is de Nederlandse dealer voor 123 Ignition. Na wat meet en afstelwerk van de bestaande contactpuntloze ontsteking, gaf hij het advies om er geen 123 ontsteking te willen leveren, omdat ik daar niets mee op zou schieten volgens zijn zeggen. Een professionele en faire opstelling die zeldzaam aan het worden is.

De oorzaak van het gebrek aan power bovenin zit in de motor is met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijk in de nokkenas, nokvolgers en klepbedienings onderdelen te vinden. Die geven bij de handmatige metingen (compressie en dichtheids
testen enz.) geen problemen, maar bij belaste hogere toerentallen wel.

Vorige week heb ik uitgebreid gesproken met een bijna gepensioneerde vrachtwagen monteur, die heel veel aan de 109 gesleuteld heeft en hij kwam met dezelfde hypothese. Om alle eventueliteiten uit te sluiten heb ik nog een nieuwe carburateur en een nieuwe contactpuntjesloze ontstekingstijdstip gemonteerd. Stationaire loop is nog voorbeeldiger en de gaspedaal respons is beter. Verder was al vernieuwd; bougies, bobine (Blauwe Bosch), bougiekabels.

Je suggestie met een laagomige bobine 9 volt + voorschakelweerstand had ik al geprobeerd, het leidde niet naar halleluja.

Om de motor te starten hoef je bij wijze van spreken maar naar de contactsleutel te wijzen, de motor slaat meteen aan en loopt direct goed stationair. Dat hele treintje is OK.

Zaterdag de 109 naar Tectyl Alphen aan den Rijn gereden om het chassis te conserveren. Met windkracht 7 vol op de kop kwam ik nauwelijks boven de 70km per uur uit. Dan wordt het op de snelweg wel avontuurlijk rijden.

In november gaat het blok eruit en krijgt ze een revisie (blok).
'Beauty is in the eye of the beholder'

1977 Land Rover ex MoD 109 Series 3 pick-up truck 2,25 Petrol.
2005 Volvo XC90V8

Barwaut

Berichtdoor Barwaut » 25 Aug 2020, 19:00

Ik heb een 109 SW met een 123 ontsteking.
Ik haal 110 op een vlakke weg, windstil makkelijk.
Verbruik bijna 1:7

De ontsteking zat er al in. Het is zo'n programmeerbare.
Tevens met twee voorkeur curves die je door middel van een schakelaar kan kiezen.
Alleen weet ik niet welke dat zijn en ik heb ook geen verschil gemerkt eigenlijk.
Voorheen Series III en Freelander2, nu weer een 1982 Series III 109 Station Wagon en een FR2 benzine, auto.

Terug naar “Techniek”