Mijn TD5 start nogal moeilijk als het koud is. als de temperatuur onder de 5 graden komt moet ik hem zeker twee tot drie keer starten voordat hij wil lopen. Vervolgens is er bijna 1 tot 1 of 2 minuten nauwelijks mee te rijden, omdat hij duidelijk niet op alle 5 cilinders loopt. Na de start staat de hele buurt blauw van de walm.
is de temperatuur wat hoger is, zeg 10 graden, dan start hij redelijk maar loopt hij nog steeds niet al te best de eerste minuten, al is het niet zo erg
Ik heb er al diverse malen naar laten kijken. De garage zegt dat het nou eenmaal een 5 cilinder motor is met 4 gloeispiralen. ze hebben naar eigen zeggen de gloeispiralen al verschillende keren nagekeken en onlangs hebben ze een andere sensor ingezet die de gloeitijd moet verlengen. het helpt echt niks sterker nog ik heb het idee dat hij deze winter zelfs nog slechter start dan vorig jaar
Omdat de kop gescheurd bleek direct na aankoop is er ook al een nieuwe cilinderkop ingezet begin vorig jaar.
Hoe zit het met dat 5 cilinder verhaal en wat zijn nog dingen waar ik eventueel dan kan laten kijken (desnoods door iemand anders dan de garage waar ik normaal kom)
(Td5 01) zeer slecht starten/lopen koud
Re: (Td5 01) zeer slecht starten/lopen koud
Je accu is denk ik wel in orde, anders zou drie keer starten in de kou geen resultaat meer opleveren, maar je kan de spanning even controleren.
Als de gloeispiralen in orde zijn, wil het nog niet zeggen dat ze ook werken, de bedrading, het signaal vanaf de computer en het relais zoeten ook werken. Je kan de spanning op de gloeispiralen even nameten of er spanning op komt bij het inschakelen van het contact. Overigens: als je de binnenverlichting aan doet zie je dat deze iets zwakker gaat branden tijdens het voorgloeien.
Als laatste wat ik kan bedenken is een te lage compressie, aangezien de kop vervangen is zou het kunnen dat daar bij de montage iets niet helemaal goed gedaan is.
Als de gloeispiralen in orde zijn, wil het nog niet zeggen dat ze ook werken, de bedrading, het signaal vanaf de computer en het relais zoeten ook werken. Je kan de spanning op de gloeispiralen even nameten of er spanning op komt bij het inschakelen van het contact. Overigens: als je de binnenverlichting aan doet zie je dat deze iets zwakker gaat branden tijdens het voorgloeien.
Als laatste wat ik kan bedenken is een te lage compressie, aangezien de kop vervangen is zou het kunnen dat daar bij de montage iets niet helemaal goed gedaan is.
Een goede Td5 heeft helemaal geen gloeispiralen nodig. Nooit.
Natuurlijk is het beter om ze te gebruiken maar hij start zonder ook. Ook bij -15.
De eerste verdachte is de brandplaatjes en o ringen van de verstuivers. Als die versleten zijn of niet goed gemonteerd dan pakt ie bij stilstaan wat lucht en start ie slecht. Maar omdat er net een nieuwe kop opzit zou dat wel prutswerk zijn.
De andere optie is de startmotor. Een Td5 start supersnel, het moet echt TIK en lopen zijn. Maar dat doet ie alleen als de startmotor als een malle rondgaat. Dat doet ie normaal maar bij een oudere Td5 komt het vaker voor dat de startmotor tegen revisie aanloopt en hoewel ie z'n werk prima lijkt te doen is ie iets trager en je hebt echt een heel ervaren monteur nodig om te horen dat ie niet goed klinkt.
Het is een enorme kutklus als je het voor de eerste keer doet maar de startmotor demonteren en laten testen zou mijn eerste stap zijn in dit geval.
Natuurlijk is het beter om ze te gebruiken maar hij start zonder ook. Ook bij -15.
De eerste verdachte is de brandplaatjes en o ringen van de verstuivers. Als die versleten zijn of niet goed gemonteerd dan pakt ie bij stilstaan wat lucht en start ie slecht. Maar omdat er net een nieuwe kop opzit zou dat wel prutswerk zijn.
De andere optie is de startmotor. Een Td5 start supersnel, het moet echt TIK en lopen zijn. Maar dat doet ie alleen als de startmotor als een malle rondgaat. Dat doet ie normaal maar bij een oudere Td5 komt het vaker voor dat de startmotor tegen revisie aanloopt en hoewel ie z'n werk prima lijkt te doen is ie iets trager en je hebt echt een heel ervaren monteur nodig om te horen dat ie niet goed klinkt.
Het is een enorme kutklus als je het voor de eerste keer doet maar de startmotor demonteren en laten testen zou mijn eerste stap zijn in dit geval.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
Edward schreef:Een goede Td5 heeft helemaal geen gloeispiralen nodig. Nooit.
De eerste verdachte is de brandplaatjes en O-ringen van de verstuivers. Als die versleten zijn of niet goed gemonteerd dan pakt ie bij stilstaan wat lucht en start ie slecht. Maar omdat er net een nieuwe kop opzit zou dat wel prutswerk zijn.
De brandstof-druk-regelaar kan ook een beetje lekken, en dan trekt ie ook lucht als ie even wat langer stilstaat, daarna start ie ook moeilijker.
Wellicht helpt tweemaal voorgloeien, in de tussentijd heeft de brandstofpomp de lucht wellicht verdreven.
En ... je moet "prutswerk" natuurlijk niet uitsluiten ... de opmerking dat ie 4 gloeipluggen en 5 cilinders heeft is correct, maar de straat blauw zetten komt niet van een gloeiplug minder, en zeker niet bij temperaturen van plus 5.
Ik heb mijn Td5 in de 10 jaar dat ik 'm had vaak genoeg blootgesteld aan min-veel en pas als je een lange afdaling maakte met koude motor lukte het om blauwe wolken te maken ... het voorgloei-systeem houdt na een tijdje op met bijverwarmen, en bij langer helling af warmt de motor niet op, steeds weer koude lucht en geen (of nauwelijks) verbrandingswarmte.
Groeten MarcS
Ik kan er zelf niks mee, maar ik zal jullie tips meenemen als ik er een andere garage naar ga laten kijken.