Brandstofleiding Discovery 2 TD5 los

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Brabo

Brandstofleiding Discovery 2 TD5 los

Berichtdoor Brabo » 02 Feb 2020, 11:48

Dag heren en dames,

Ik ben ergens op de A2 een volledige tank diesel verloren en uiteindelijk stil gevallen.
ANWB gebeld... en die zagen dat de brandstofleiding was losgeschoten van de nippel aan het blok... of eigenlijk aan de FPR (fuel pressure regulator)... die enige tijd geleden wegens lekken vervangen is. Nu blijkt de snelkoppeling met wat zachtjes wrikken gewoon los te gaan, dus die snelkoppeling lijkt versleten te zijn. Met wat ty-raps aan het naastgelegen kabeltje gefixeerd, 5 minuten gestart tot de diesel weer helemaal vooraan zat en (voor nood) sloeg hij weer aan. Naar huis gesukkeld maar dicht is hij niet. Kan iemand mij vertellen of ik dit kan laten repareren voor een eerlijke prijs. En dan bedoel ik dus niet de brandstofleiding van de tank naar de FPR kopen voor € 1.100,00. Ik heb begrepen dat het een kunststof leiding is met rubber er omheen en dat er zo'n 4 bar op komt... maar het kan toch niet zo zijn dat bij een slecht functionerende snelkoppelingetje het hele leidingwerk moet worden vervangen?

Ik hoop echt op een goed idee.
Groetjes, Rob

Edward

Re: Brandstofleiding Discovery 2 TD5 los

Berichtdoor Edward » 02 Feb 2020, 16:11

De leiding is een relatief lage druk leiding en dus kun je die gewoon doorknippen en alleen het einde vervangen. De leiding loopt van de brandstof koeler naar een snelkoppeling op het brandstoffilter. De retour loopt ernaast en die sluit aan op een snelkoppeling op de chassisbalk net achter het filter.

De leiding compleet kost bij bv LR direct een dikke 300 euri. https://www.brit-car.co.uk/product.php/ ... iscovery_2

Op de sloop kost ie waarschijnlijk een paar tientjes....... Op E-bay kun je met een beetje zoeken ook de losse snelkoppelingen vinden en die aan de slang zetten. Maar als je een beetje zoekt vind je vast wel een gebruikte voor weinig. Overigens gaan die koppelingen eigenlijk alleen kapot door onkunde bij het de- en monteren..... :roll: :roll:

Mocht je op Facebook komen, op de prik zitten een heel aantal slopers die het vast zo hebben liggen. Kaj Hensen, Bart van Dessel, Mark Jansen, etc, etc
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Waterrover
Beheerder

Berichtdoor Waterrover » 02 Feb 2020, 19:08

Zie topic uit 2015: Dealer terugroep actie Disco 2

viewtopic.php?f=14&t=8252&start=10

Chris

Edward

Berichtdoor Edward » 02 Feb 2020, 21:32

Waterrover schreef:Zie topic uit 2015: Dealer terugroep actie Disco 2

viewtopic.php?f=14&t=8252&start=10

Chris

Dat gaat over de leidingen bovenop de tank naar de brandstoffilter. Dat zijn 4 leidingen. Dit gaat over de twee leidingen die daarna over de chassisbalk naar voren gaan. En dan eigenlijk nog alleen over de snelkoppeling. ;)

Ts: je kunt nog controleren of niet alleen de o-ring in de koppeling dubbel heeft gezeten of is beschadigd. Wellicht kom je weg met alleen de o-ring vervangen.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Brabo

Berichtdoor Brabo » 07 Feb 2020, 12:33

Ik ga het proberen.
Dat zou het mooiste zijn. Laat wel even weten hoe het af loopt.

wgdw

Berichtdoor wgdw » 07 Feb 2020, 17:14

Of bedoel je deze?
Loopt van de drukregelaar achter op het blok naar de voorkant.

Afbeelding

Origneel LR onderdeel kost 150 pond, aftermarket 70 pond.
De slang is bij mij onderweg gescheurd. Een originele vervanger gekocht bij LRParts.net en ook meteen de drukregelaar vervangen.
Reparatie heeft een dik uur werk gekost.
groeten Erik

Range Rover Sport TDV8 HSE 2014
Discovery 2 Td5 2003
Freelander Td4 HSE 2005

Brabo

Berichtdoor Brabo » 09 Mar 2020, 13:28

Het bleek het koppelingetje te zijn, dat op een of andere manier geen lekkere klik gaf op het nippeltje van de Fuel Pressure Regulator.
De garage heeft het opgelost met een verlengstukje van een cm. of 5 met aan een kant een koppelingetje en aan de andere kant een nippeltje waarop de probleemkoppeling wel een flinke klik gaf....
Op alle mogelijke manieren geprobeerd om de boel los te trekken of te laten lekken en dat is niet gelukt... dus voor deze klacht een eenvoudige en goedkope oplossing denk ik.

Dank jullie voor de suggesties,
Vooral de prijzen van eventuele nieuwe leidingen bij leveranciers in UK vallen me mee t.o.v. hier.
Groet,
Rob.

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 13 Mar 2020, 14:00

Mocht je nog een keer zoiets meemaken, ga dan niet 5 minuten starten, maar zet het contact aan op de rij-stand en trap het gaspedaal 5 keer in, dan start de ontluchtingsprocedure.

Terug naar “Techniek”