Hallo,
Ik heb een land rover series 3 met een 2.5 td blok (19j). Als ik de auto (koud) start wil hij ruw lopen en komt er grijs blauwige rook uit de uitlaat, als hij vervolgens wat warmer wordt lijkt hij af en toe nog een keer een een cilinder over te slaan met een corresponderend pufje rook uit de uitlaat. Als hij gewoon warm is loopt hij keurig zoals hij hoort te lopen.
Hij doet dit al sinds ik heb kocht en het is ook noet iets wat erger wordt. Hij verbruit geen koelvloeistof en een minimaal beetje olie.
Als ik de motor vanaf koud rustig laat lopen rookt hij langer, als ik het blok een keer op toeren laat komen stopt hij vrij snel met roken (snap ook dat dit zeker niet de bedoeling is met een koud blok).
Zelf zit ik te kijken of het de timing is of dat het wellicht aan de injectoren kan liggen maar heb een beperkte bekendheid met diesel motoren dus zou iemand weten of dit de grijze rook en de ruwe loop bij een koude start zou kunnen verklaren?
Mvg, Thijs
2.5td rookt grijs
Re: 2.5td rookt grijs
blauwe rook is olie....grijs is vocht
Wellicht een beginnende lek in je koppakking ?
Wellicht een beginnende lek in je koppakking ?
Re: 2.5td rookt grijs
Thijskron schreef: als ik het blok een keer op toeren laat komen stopt hij vrij snel met roken (snap ook dat dit zeker niet de bedoeling is met een koud blok).
Waarom is dat niet de bedoeling?
De beste manier is "ontspannen" rijden. Rustig wegrijden en gewoon redelijk doortrekken in de toeren. Niet overdreven, je weet best waar het koppel en vermogen van je blok zit als je er vaker mee rijdt maar ook niet te lui want dat is eerder slecht dan goed.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re: 2.5td rookt grijs
Volgens mij moet je dat model gloeien door contact op standje 1 te zetten, even wachten en dan starten. Kan ook dat je naar je toe moet draaien; dat weet ik niet.
Bijgloeien is het toverwoord! en dat gaat niet met zoń contact. Zet tussen de gloeiers een wipschakelaar; voordat je hem start, gloei je een tijdje, starten en dan tijdens het stationair lopen wipschakelaar gebruiken. Ook tijdens het eerste stukje rijden nog een beetje bijgloeien. Moderne diesels doen dat allemaal automagisch, maar een echte vent heeft dat niet nodig.
Bijgloeien is het toverwoord! en dat gaat niet met zoń contact. Zet tussen de gloeiers een wipschakelaar; voordat je hem start, gloei je een tijdje, starten en dan tijdens het stationair lopen wipschakelaar gebruiken. Ook tijdens het eerste stukje rijden nog een beetje bijgloeien. Moderne diesels doen dat allemaal automagisch, maar een echte vent heeft dat niet nodig.
Re: 2.5td rookt grijs
Een td5 hoef je niet voor te gloeien
Zelfs bij -10 kun je gelijk de sleutel omdraaien (als de motor in goede staat is)
Zelfs bij -10 kun je gelijk de sleutel omdraaien (als de motor in goede staat is)
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: 2.5td rookt grijs
trix G4 schreef:blauwe rook is olie....grijs is vocht
Wellicht een beginnende lek in je koppakking ?
Wit-grijze rook kan ook komen door niet verbrande diesel ... met een beetje koud/vochtig weer is het via de uitlaat in de lucht brengen van dieselolie-damp een gekende methode om rookgordijnen te leggen.
Als een of enkele verstuivers een minder ideaal verstuiver-beeld geeft zal zeker bij een koude motor die cilinder niet (of niet altijd) goed meedoen.
Verstuivers nakijken lijkt mij een goed plan, zonder goede verstuivers wordt het nooit wat ... dan kan je nog lang aan van alles anders denken/klooien.
Groeten MarcS
PS Ook een Td5 draait toch mooier na even voorgloeien ... en bovendien gloeit een Td5 ook een zekere tijd na (en je hoort bij de Td5 dat de 5e cilinder het zonder voor/nagloeier moet doen ... en dat je dat hoort bewijst dat de voor/nagloei-installatie beslist wat doet).
Met de Td5 kan je overigens ook een rookgordijn leggen: Zet de auto bovenop de berg zo'n 6 uur stil bij min 10, en rijdt daarna de eerste 15 kilometers met nog geen 20 km/u de helling af ... dan draait de motor wel maar wordt ie gewoon niet warm, als je dan even gas geeft dan komt een deel van de diesel slechts als dieseldamp uit de uitlaat.
PS2 Het nu natuurlijk helemaal niet koud.
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: 2.5td rookt grijs
conny schreef:Volgens mij moet je dat model gloeien door contact op standje 1 te zetten, even wachten en dan starten. Kan ook dat je naar je toe moet draaien; dat weet ik niet.
Ik meen mij te herinneren dat mijn Series 3 voorgegloeid werd met de contactsleutel, dus handmatig. Voorgloeien ging door de contactsleutel tegen de veerdruk in te draaien (na op contact zetten) vast te houden (zo lang als je wilde gloeien) en vervolgens nog verder draaien om te starten.
En er hoort een oranje lampje te branden zolang je aan het gloeien bent.
Maar (lang) voorgloeien helpt zeker tegen de rookontwikkeling.
Groet,
Erik.
p.s. het is natuurlijk best mogelijk dat er een aantal gloeibougies niet werken, dat kun je niet zien aan het lampje, dat brandt alleen als er spanning op het voorgloeicircuit wordt gezet.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten